De Porsche 911 GT3 is het meest puristische en rauwe smaakje van de populaire Duitse sportwagen-reeks.
Een Porsche 911 is een sportwagen, dus bij voorbaat al sportief. Met de 964 en 993-reeks was het vrij overzichtelijk. Een 911 Carrera was alles dat je nodig had, de Carrera 4 deed hetzelfde, maar was dankzij vierwielaandrijving voor iedereen te gebruiken het hele jaar door. Vergeet niet dat vroeger Carrera al een snellere versie was, boven de 911 SC. De 911 Turbo biedt topprestaties met relatief veel luxe en de RS-uitvoeringen zijn perfect voor de circuit-tijgers.
Inhoudsopgave
De eerste Porsche 911 GT3
Met de 996-generatie in 1999 ging dat echter iets anders. De Carrera was weliswaar de basis, maar tussen de Carrera en Turbo zag Porsche ruimte voor een sportiever, meer circuit-georiënteerd model. Inderdaad, wat vroeger de RS-modellen deden. Er is echter een groot verschil en dat is de motor. Voorheen kregen RS-en een iets sportievere versie van een bekende motor. Daar werd watergekoelde zescilinder van 3.4 liter vervangen door een 3.6 Mezger-zescilinder.
Met 360 pk was de GT3-motor aanzienlijk sterker dan de standaard Carrera. De rest van de auto was ook sportiever, zoals het een homologatiespecial betaamt. Zo is er geen achterbank, geen speakers achter en nauwelijks geluidisolatie. Een radio en airco ontbreken eveneens, maar zijn gratis te bestellen. Wie daadwerkelijk gebruik ging maken van het circuit, kan het Clubsport-pakket kiezen. Dan krijg je stoffen racekuipen (ipv de lederen sportzetels), lichter vliegwiel, brandblusser, zespunts gordels en een halve rolkooi.
Facelift
De 911 GT3 van de 996-generatie werd in 2003 voorzien van een facelift en kreeg een iets andere neus. Het grootste verschil zijn de wielen en de achterspoiler, die een stuk groter en hoger is. De motor lijkt nauwelijks sterker met 381 pk, maar achteraf blijkt dat de eerste GT3’s nét aan hun vermogen kwamen en de 996.2 GT3 ruim aan zijn 381 pk komt. De remmen kregen een upgrade en mocht dat dat niet genoeg zijn, keramische schijven waren voor het eerst mogelijk. Ook nu was een Clubsport versie mogelijk. Maar het ging nog verder met de 911 GT3 RS. Deze waren nog iets lichter, ruiger en nog meer op het circuit afgestemd.
Tweede generatie Porsche 911 GT3
De tweede generatie 911 GT3 arriveerde in 2006 op basis van de 997-generatie. Deze heeft een heftigere bodykit dan voorheen. De spoilers, bumpers en achtervleugel zorgen ervoor dat de auto geen lift kent. De 3.6 Mezger motor is nu goed voor 415 pk, met nog altijd een handbak met zes verzetten als enige optie. Voor het eerst is een groot navigatiescherm mogelijk, alhoewel je ‘m ook zonder kunt bestellen. Het PASM (Porsche Active Suspension Management) is nu ook leverbaar op de GT3. Een jaar later komt er een RS-versie die ietsje lichter is en voorzien van een bredere body, namelijk de Carrera 4-koets in plaats van de smallere Carrera 2-koets.
Facelift met meer vermogen
Het facelift-model komt in 2010. De wijzigingen zijn subtiel, maar onder de kap gebeurt er iets. De motor is nu 3.8 liter in plaats van 3.6. De motor is nu goed voor 435 pk. Nog een bijzonder ding met de motor zijn de actieve motorsteunen. Uiteraard is er weer een grotere spoiler die rechtstreeks van een raceauto lijkt te komen. Overigens komen er heftigere versies van de 997.2 met nog heftigere spoilers.
De 911 GT3 RS komt iets later in 2010 en heeft een spoiler die op aluminium voeten staat en nog iets hoger is. Ook bijzonder is dat de RS voor het eerst meer vermogen heeft dan de standaard 911 GT3. Nog een stap heftiger is de 911 GT3 RS 4.0 in 2011. Deze heeft – zoals de naam het al een beetje verklapt – een 4.0 motor met in dit geval 500 pk. Het is het afscheidsmodel voor de 997 GT3 en dat van de Mezger-motor.
Compleet nieuwe generatie Porsche 911 GT3
En nog meer, zo zou in 2013 blijken toen de nieuwe 911 GT3 op de markt kwam. Het model is behoorlijk afwijkend. De 991 waarop de GT3 nu gebaseerd is, is veel groter en luxer dan voorheen. Dat niet alleen, er zijn ook enkele wezenlijke dingen anders. Zo is de 3.0 motor gebaseerd op een Carrera-blok, niet een competitiemotor. Nog een verschil is de transmissie: PDK is de enige optie. De stuurbekrachtiging is nu elektrisch in plaats van hydraulisch. De 911 GT3 RS krijgt een 4.0 motor met 500 pk. Ook hier enkel en alleen een automaat.
911 R
De 911 R is in naam geen GT3, maar in technische zin wel. De auto wordt ook door de Porsche Motorsport afdeling gebouwd. De 911 R is gebaseerd op de GT3, maar heeft geen spoilers en een iets minder racy- interieur. Een ander groot verschil is de terugkeer van de handbak. Er worden slechts 500 van gebouwd die al snel in handen komen van verzamelaars en investeerders.
Porsche pareert hen met de facelift van de 991 GT3. De nieuwe Porsche 911 GT3 is namelijk nu ook te bestellen met het Touring Package, een versie zonder spoilers en meer bedoeld voor de openbare weg. Uiteraard is er nog wel een gewone GT3 leverbaar. In beide gevallen kun je kiezen uit een handbak of automaat. De 991 GT3 RS heeft altijd een automaat.
992
In 2021 verschijnt alweer de zevende generatie Porsche 911 GT3. Het model ziet er heftiger uit dan ooit met een compleet afwijkende voorbumper en achterspoiler. Wederom is een handbak mogelijk, plus een Touring package.
De 992 GT3 levert 510 pk uit een atmosferische 4.0-liter boxer zescilinder. Dat is een toename van 10 pk ten opzichte van zijn voorganger. De meeste vernieuwingen zitten hem dan ook in de aerodynamica. Het is een veel extremere GT3 geworden in vergelijking met voorgaande generaties.
Met de introductie van de 992 GT3 RS gaat Porsche nog een stapje verder. De meest bizarre innovaties voert Porsche door op deze racer voor de straat. Onder andere de introductie van DRS, een uitgebreid tractiecontrolesysteem en een extreme achtervleugel maken de GT3 RS een beest van een auto. Dankzij nieuwe nokkenassen met gewijzigde nokkenprofielen is de RS goed voor 525 pk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 911 GT3.