De Porsche 911 is een van de weinige automobiele iconen die vandaag de dag nog altijd in ons midden is.
De Porsche 911 is een van de meest legendarische auto’s ooit gebouwd. De ranke sportcoupé met de zescilinder boxermotor achter de achteras spreekt al decennialang tot de verbeelding. In tegenstelling tot veel andere iconische auto’s is de Porsche 911 nog altijd nieuw te bestellen en is het einde nog lang niet in zicht.
901 tot 930
De Porsche 911 werd in 1964 geïntroduceerd als de opvolger van de Porsche 365, die inmiddels uitontwikkeld was. In eerste instantie werd de auto Porsche 901 genoemd, maar Peugeot (dat de rechten had voor alle driecijferige code’s met een 0 ertussen) stak daar een stokje voor. Zodoende werd de naam veranderd naar 911. Van 1964 tot 1989 wordt de Porsche 911 in allerlei gedaantes gebouwd. In de meeste gevallen is er sprake van kleine veranderingen om de auto vers te houden. Er zijn coupés, targa’s, cabrio’s (vanaf de jaren ’80) en zelfs hele snelle Turbo’s (de 930).
964
Vanaf 1989 gebruikt Porsche per 911 generatie aparte modelcodes om ze goed uit elkaar te houden. De 964 arriveert in 1989 enkel als Carrera 4. Voor het eerst is er een 911 met vierwielaandrijving. In 1990 arriveren de Carrera 2 modellen. De 911 is er als Coupé, Cabriolet en Targa. Een 911 Turbo (eerst een 3.3, later een 3.6) verschijnt ook, net als RS-varianten. In rechte lijn zijn de Turbo’s sneller, de RS-modellen zijn juist lichtgewicht 911’s die op een circuit uitstekend uit de voeten kunnen. De 964 was de eerste 911 die leverbaar was met de Tiptronic-automaat, waarbij de bestuurder zelf de versnellingen kan kiezen.
993
De 964 wordt in 1994 opgevolgd door de 993. Qua uiterlijk is deze generatie Porsche 911 veel ronder vormgegeven. Waar de 964 nog echt een doorontwikkeling was van de vorige 911, deelde de 993 slechts 20% van de onderdelen met de 964. Het vierwielaandrijvingssysteem van de Carrera 4 is een stukje simpeler en effectiever gemaakt. Voor de mensen die van comfort houden, behoort een automaat tot de mogelijkheden. De Turbo is voor het eerst standaard voorzien van vierwielaandrijving, waardoor er een duidelijker verschil is met de RS-modellen (die er ook weer zijn, uiteraard). De 993 Targa is gebaseerd op de cabriolet, maar heeft nu een groot glazen dak dat je weg kunt schuiven, in plaats van een beugel met uitneembaar dak. De 993 blijft tot 1997 in productie. Het is de laatste 911 met een luchtgekoelde motor.
996
In 1997 verschijnt de 996. Deze auto is radicaal anders dan de 993. De 996 is aan de voorzijde gelijk met de goedkopere Boxster. De koplampen zijn niet ieders smaak. De watergekoelde boxer is goed voor 300 pk. Er naast een coupé ook weer een cabriolet, waarbij de kap nu eindelijk helemaal weg klapt. Er is dus geen sprake meer van een kraag zoals bij de Kever. Vierwielaandrijving en een vijftraps Tiptronic-bak zijn ook mogelijk. Nieuw is de Porsche 911 GT3 met 360 pk. Dit is een sportievere, rauwe 911, die meer bedoeld is voor het betere circuitwerk dan voor absolute topprestaties. Daarvoor is er de 911 Turbo met 420 pk. De 911 Turbo uit 2000 heeft een breder achterwerk met andere achterlichten. Ook de neus is anders, met grote luchtinlaten en andere koplampen.
Facelift
Die koplampen zijn een voorbode van de facelift die in 2001 verschijnt. De 911 Carrera krijgt een 3.6 liter boxer met 320 pk. Nieuw is de 911 Targa, wederom met glazen dak. Je kunt de facelift modellen eenvoudig herkennen aan de nieuwe neus. Bij de Turbo moet je even in interieur kijken: vanaf de facelift hebben de 911’s een handschoenenvakje. De Porsche 911 GT3 komt terug en krijgt 381 pk. In 2003 verschijnt een heftigere en lichtere 911 GT3 RS. De ‘engste’ versie is echter de 911 GT2, wat in feite een 911 Turbo met achterwielaandrijving is. Een nieuw smaakje voor de facelift is de Carrera 4S, wat plat gezegd een 911 Turbo is, maar dan met een Carrera-motor. De 996 was destijds de meest populaire 911.
997
Toch was er een nadeel: die koplampen waren niet ieders smaak. Daarom greep Porsche in 2004 terug naar de kenmerkende ronde 911-koplampen met de 997-generatie. De basis van de 997 was de 996, maar het koetswerk (en dus die koplampen) plus het interieur waren volkomen nieuw. Het aantal smaakjes en uitvoeringen steeg enorm. Denk aan verschillende Carrera’s, GT3’s, GT3 RS’en, een GT2 en wederom een Targa, die nu standaard voorzien was van vierwielaandrijving. De Turbo was met 480 pk aanzienlijk sneller dan voorheen.
Facelift
In 2008 werd de 997-range gefacelift, deze modellen worden veelal als 997.2 aangemerkt, maar dat is geen officiële Porsche-benaming. De motoren waren nu voorzien van directe injectie (niet de Mezger-blokken van de Turbo en GT2, GT3), de ophanging was gewijzigd, de koplampen en achterlichten waren gewijzigd en de spiegels zijn anders. Belangrijker nieuws was de komst van een nieuwe automaat: de PDK. De bediening ervan was niet perfect, maar de bak presteerde uitstekend.
GT-varianten
Er waren diverse sportieve ‘GT’-varianten: de GT3, GT3 RS, GT3 RS 4.0 en de GT2 RS. Voor degenen die snelheid wilden combineren met een beetje comfort, kon men kiezen uit de 911 Turbo (500 pk) en 911 Turbo S (530 pk). Een nieuw smaakje in de Porsche 911-range was de GTS, een Carrera S met diverse smakelijke en sportieve opties voor degenen die een GT3 net even een stap te ver vinden gaan.
991
In 2011 lanceert Porsche de 991-generatie van de 911. Het is een compleet nieuw platform. De 911 wordt een stukje groter en ruimer (dankzij 10 cm meer wielbasis), zonder dat het gewicht enorm toeneemt. De Carrera heeft een 3.4 boxer, de Carrera S een 3.8 liter. De stuurbekrachtiging is nu elektrisch in plaats van hydraulisch. Bijzonder aan de 911 is dat de Targa weer een ouderwetse beugel heeft, met een zeer ingenieus daksysteem. De 991 is er verder als GTS, GT3, Turbo, Cabrio en allerlei andere varianten.
Facelift
Voor 2016 worden Porsche-puristen andermaal op scherp gezet. De atmosferische zescilinders komen te vervallen ten faveure van 3.0 biturbo’s. Je kunt deze faceliftmodellen onder meer herkennen aan de verticale spijlen in de grille (aan de achterzijde). Het aantal diverse varianten wordt groter dan ooit, met de 911 Carrera T en 911 GT3 Touring Package voor de enthousiaste bestuurders.
992
De 992 is in feite een rigoureuze facelift-versie van de 911 en zet de ingeslagen lijn voort. Porsche paste deze strategie eerder toe, maar de uiterlijke en technische verschillen zijn ditmaal wel erg klein. De grootste wijzigingen zijn te vinden in het interieur, dat volledig vernieuwd is. De inmiddels welbekende varianten (Cabrio, Targa, Turbo, GT3, GT3 RS) maken ook bij de 992 weer hun opwachting.
De Turbo (S) krijgt een nieuwe 3.7 zescilinder die gebaseerd is op het blok uit de Carrera. Met 650 pk is de Turbo S nóg weer sneller dan zijn voorganger: de sprint van 0-100 km/u duurt nu slechts 2,7 seconden. De Carrera T maakt ook een comeback. Daarnaast brengt Porsche de Sport Classic terug. Net als bij de 997 is dit een gelimiteerd model met klassieke looks. In technisch opzicht is de Sport Classic dit keer gebaseerd op de Turbo S.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Porsche 911.