De Porsche 718 is een kleine lichtgewicht sportwagen met middenmotor.
Bij Porsche is de 911 natuurlijk het bekendste nummer. Maar het is zeker niet de eerste of de enige. De Porsche 356 was de eerste sportwagen van het merk, bijvoorbeeld. Die had de motor nog achter de achteras liggen, net zoals de VW Kever en de latere Porsche 911 (zoals deze dat tegenwoordig nog steeds heeft). Maar Porsche had ook wel door dat het wellicht niet de ideale layout was voor motorsport-doeleinden. Daarvoor moest de motor eigenlijk naar het midden. Dus niet achter de achteras, maar voor de achteras, achter de cabine. Dat is precies wat de Duitsers deden met de Porsche 550A Spyder, een kleine lichtgewicht sportwagen met middenmotor.
Inhoudsopgave
De originele Porsche 718
Deze 550 werd in 1957 opgevolgd door de Porsche 718. De motor is afkomstig ui de 550A, een 1.5 liter boxer met vier bovenliggende nokkenassen, goed voor 143 pk. In principe heet de auto 718 RSK (Renn Sport, K staat voor de vorm van de achterwielophanging), maar de Porsche 718 is eigenlijk een complete familie van diverse competitieauto’s. Raceauto’s, heuvelklim-specials, Formule-racers: van alles maakte Porsche gebruik van het chassis. Er werd zelfs Formule 1 mee gereden door nota bene een Nederlander, Carel Godin de Beaufort. De 718 was klein, wendbaar, licht en uitstekend aan te passen aan welke raceklasse dan ook. De 718 bleef in productie tot 1962. Daarna ontwikkelde Porsche de auto per raceklasse, in plaats van een basis-raceauto die je kon aanpassen. Daarmee verdween ook de naam van de auto.
Terugkeer
In 2016 keerde 718 echter weer terug. Porsche deed dit om de Cayman- en Boxster-families samen te voegen. De Boxster was er al sinds 1996 en de Cayman sinds 2005. Voor lange tijd probeerde Porsche de Cayman als een model tussen de Boxster en 911 te positioneren. Iets dat eigenlijk niet lukte: de Cayman had altijd ietsje meer vermogen dan de Boxster en was duurder. Toch kozen de meeste mensen voor de open Boxster. Met de introductie van de Porsche 718 Cayman en Porsche 718 Boxster zette Porsche dat recht.
Maar er gebeurde veel meer. De Boxster en Cayman van de 981-generatie kregen namelijk een facelift met de nieuwe naam. Dat gebeurt op zich ook wel vaker. Ook dat er nieuwe motoren gebruikt worden. Bij Porsche kregen alle 911 modellen een facelift met zescilinder turbo-motoren. Deze vorm van downsizing bereikte ook de Boxster en Cayman. Vanaf de 718 hebben deze een viercilinder turbo motor. Geen Audi of VW-unit, maar een unieke viercilinder boxer. Dit heeft een nadeeltje (ze klinken minder goed dan de oude atmosferische zescilinders), maar het heeft ook een voordeel: meer vermogen.
Prestaties Porsche 718
De meest eenvoudige instapper heeft nu namelijk een 2.0 boxermotor met 300 pk en 380 Nm. Daarmee kun je in zo’n 5 seconden naar de 100 sprinten en een top van 275 km/u halen. Je kan kiezen uit een handbak of PDK, waarbij de PDK ietsje sneller is op de sprint. Een stapje hoger staat de 718 Boxster S en Cayman S. Dan krijg je een 2.5 liter motor met 350 pk en 420 Nm.
Deze gaat in 4,6 naar de 100 km/u (4,4 voor de PDK en haalt 285 km/u). Serieuze cijfers voor een instap-Porsche. En het wordt alleen nog maar mooier met de GTS in 2018 , die 365 pk haalt uit dezelfde boxermotor, waarmee 290 km/u werkelijkheid kan worden. In 2019 voegt Porsche 718 Boxster T en 718 Cayman T aan het gamma. Net als met de 911 Carrera T staat de T voor Touring. Het is de basisuitvoering met een paar toffe sportieve upgrades.
In 2019 verschijnt er nog een toffe variant, de Porsche 718 Boxster Spyder en de 718 Cayman GT4. Deze hebben een atmosferische 4 liter boxermotor onder de kap. Zo exotisch als de GT3-motor is het blok niet, maar je hebt met 420 pk niets te klagen.
GTS met zescilinder
In 2020 krijgt de Porsche 718 Cayman GTS en Boxster GTS ook deze 4-liter motor en heten ze officieel GTS 4.0. Deze hebben ‘maar’ 400 pk. In 2021 viert Porsche het 25-jarige jubileum met de 718 Boxster GTS 25 years. Dit model kun je krijgen in grijs, wit of zwart. De wielen zijn uniek en moeten denken aan de Speedlines van de concept car. Een ander nieuwtje is dat in 2021 een automaat mogelijk is voor de 718 Boxster Spyder en 718 Cayman GT4.
718 Cayman GT4 RS
In 2022 verschijnt het topmodel van de 718-range, de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Eindelijk doet Porsche wat ze al 25 jaar niet doen: een 911-motor in het kleine model lepelen. De Cayman GT4 RS is de heftigste 718 met een 500 pk sterke vierliter zescilinder. De carbon luchtinlaat zit vlak achter je hoofd, dus dit is de versie waar je het he beste kunt genieten van deze motor. Aan de andere kant van het gamma zijn daar de 718 Boxster Style Edition en 718 Cayman Style Edition.
718 Spyder RS
Porsche gaat in 2023 nog een stapje verder met de introductie van de 718 Spyder RS. Een soort Cayman GT4 RS, maar dan met open dak. Hetzelfde recept is toegepast. Oftewel een 4.0 liter boxer zescilinder motor met maar liefst 500 pk.
Er zijn wel een aantal zaken anders. Zo is er geen gigantische vleugel achter op de 718 Spyder RS te vinden. In plaats daarvan heeft Porsche gekozen voor een ducktail. Deze ducktail heeft daadwerkelijk een functie, want het zorgt voor een stabiele auto op hoge snelheden. De 718 Spyder RS heeft een topsnelheid van 310 km/u.
Net als de reguliere Spyder, beschikt de RS over een soort tentje als dak. In principe is het zo bedacht dat je altijd open moet rijden met de Spyder. Het dak is vooral functioneel als het regent zodat je droog kunt zitten. Je moet het dakje met de hand
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 718.