De Polestar 2 is een volledig elektrische middenklasse sportsedan.
Inhoudsopgave
Tussen 2010 en 2020 is de autowereld in een enorme transitie. Bijna zoals de smartphone dat was tussen 2000 en 2010, een decennium eerder. Wat is de beste blauwdruk voor een product? Een simpel recept dat aangehouden kan worden, aangekleed met de smaak en sfeer die de merkwaarden hoog moeten houden? Voor de automobielindustrie leek het lange tijd op niets uit te lopen. Elektrische auto’s als de G-Wiz en Th!nk waren hopeloos. Ja, ze waren voorzien van elektrische motoren, maar ten koste van alles.
V60 PHEV
Omdat de omslag bijzonder lastig is, hebben veel merken gekozen voor een tussenoplossing. Voor Volvo was dat de V60 D6 Plug-in Hybrid. Een reguliere V60 met ogenschijnlijk alle Volvo-merkwaarden, maar met een zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Achteraf gezien was het gewoon een Volvo diesel met toevallig een elektromotor op de achteras. Een inventieve en relatief goedkope manier voor Volvo om het verbruik op papier te drukken. Omdat de auto aanvankelijk niet ontworpen was voor een elektrische motor op de achteras en de benodigde accu’s, ging dit ten koste van de bagageruimte. Ondanks dat alles was de auto een groot succes in Nederland, maar de V60 PHEV was eigenlijk een Nokia-telefoon met een touchscreen.
Geely
In de tussentijd wist Tesla wél een manier om een volledig elektrische sportsedan op de markt te brengen. In eerste instantie de Model S (2012), later de Model 3 (2017). Mede dankzij het succes van Tesla zag Volvo een kans om ook in dit stuk van de markt actief te kunnen zijn. Er werd voor gekozen om een nieuw merk op te richten. Volvo was eigendom van Ford, maar werd in 2010 van de hand gedaan. Het Chinese Geely zou uiteindelijk de nieuwe eigenaar worden. Onder Geely kwam er een nieuw merkportfolio: Geely, Lotus, Lynk & Co, Volvo en Polestar.
Polestar
Polestar begon als raceteam en groeide uit tot de huistuner van Volvo. Ondanks dat Polestar een zelfstandig merk is onder de Geely-paraplu, is het merk nauw verbonden met Volvo. Zo zijn er nog steeds snelle Volvo’s met de Polestar Engineered-badge en zijn er Polestar-accessoires leverbaar. Maar het bedrijf bouwt nu ook unieke auto’s. Dat zijn modellen die enkel als Polestar leverbaar zijn. Toch is de Volvo-link goed te zien. De Polestar 1 is bijvoorbeeld een doorontwikkeling van de Volvo Coupe Concept uit 2013.
Volvo 40.2 Concept
De Polestar 2 is ook een doorontwikkeling van een concept-auto van Volvo. De Polestar 2 maakt namelijk aanvankelijk furore als Volvo 40.2 Concept. Deze werd in 2016 al onthuld. De 40.2 maakte onderdeel uit van een concept-car duo, de andere was de Volvo 40.1. Deze auto kennen we inmiddels als de XC40. In 2019 onthult Volvo dan eindelijk de productieversie van de 40.2 concept. In plaats van een Volvo is het nu Polestar 2. Qua design doet de auto nog altijd denken aan moderne Volvo’s, maar de techniek is wezenlijk anders. Waar alle andere Volvo’s nog een verbrandingsmotor onder de kap hebben (al dan niet hybride), is de Polestar 2 geheel elektrisch.
CMA-platform
De Polestar 2 staat wel op een bekende basis: het CMA-platform. Dit is een afkorting voor Compact Modular Architecture en wordt gebruikt voor meerdere auto’s: de Volvo XC40, Lynk & Co 1 en 2 en dus de elektrische Polestar. De auto beleeft zijn officiële publieksdebuut op de Salon van Geneve in 2019, maar kent net zoals diverse techbedrijven (en Tesla) een speciale onthulling, compleet met hippe woordvoerder op kekke felgroene sneakers.
Aanval op Tesla
De Polestar 2 is een rechtstreekse aanval op de Tesla Model 3. In eerste instantie brengt Polestar alleen de krachtigste uitvoering op de markt. Deze heeft twee elektromotoren die gezamenlijk 300 kw (408 pk) leveren. Het maximale draaimoment is zo mogelijk nog indrukwekkender. Niet alleen omdat deze 660 Nm bedraagt, maar ook omdat dit koppel vanaf 0 toeren paraat staat. Van 0-100 km/u accelereren duurt minder dan vijf seconden. De motor wordt gevoed door een 78 kWh-accupakket.
Performance
Net als bij de Tesla Model 3 is er een ‘Performance’-pakket mogelijk. In het geval van de Polestar krijg je niet zozeer extra vermogen, maar wel meer hardware upgrades die moeten zorgen voor een strakkere rijervaring. Denk aan instelbare Öhlins-schokdempers, remmen van Brembo en 20” lichtmetalen velgen. Mocht je twijfelen of het een ‘echte’ Performance is, kun je deze altijd herkennen aan het interieur. De Performance heeft namelijk gele gordels.
Interieur
Over het interieur gesproken, dat is het grootste verschil met zijn directe concurrent. Net als de Model 3 is de Polestar 2 minimalistisch, maar niet kaal en goedkoop zoals bij zijn Amerikaanse tegenstrever. Het interieur heeft de intussen bekende Volvo elementen: puike stoelen, secure afwerking en fraaie materialen. De Polestar 2 Launch Edition wordt in Nederland aangeboden voor €59.995, goedkopere modellen zullen te zijner tijd volgen.
Polestar 2 BST Edition 270
In de zomer van 2022 presenteert Polestar een extra hete versie van de 2. Alsof de Performance nog niet genoeg was! Het model luistert naar de naam Polestar 2 BST Edition 270. Een hele mond vol.
De Polestar 2 BST Edition 270 levert een systeemvermogen van 476 pk en 680 Nm koppel. Dat is een stijging van 68 pk en 20 Nm extra in vergelijking met de Polestar 2 Dual Motor. Het getal 270 in de modelbenaming slaat op het aantal exemplaren die van deze speciale editie gemaakt gaan worden. Een gelimiteerde oplage dus.
De elektrische auto heeft niet alleen extra vermogen gekregen. De Polestar 2 BST Edition 270 is 25 mm verlaagd, beschikt over verstelbare Öhlins-dempers, 20% stijvere veren en staat op Pirelli P Zero’s die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld.
Polestar heeft er verder voor gekozen om de 2 BST Edition 270 uit te rusten met een stoere striping en alle bumpers mee te spuiten. Daardoor oogt het geheel echt anders.
Polestar 2 update 2023
Voor 2023 vernieuwt Polestar de 2. De elektrische auto is verbeterd met meer range en meer vermogen. Daarnaast is het uiterlijk aangepast. De 2023 Polestar 2 heeft een compleet dichte grille. Kies je voor de Polestar 2 Performance dan staat de EV op 20 inch gesmede lichtmetalen velgen.
Instapper is de Standard Range Single Motor. Het is voor het eerst dat de Polestar 2 met achterwielaandrijving komt. Deze instapper levert 300 pk, 490 Nm koppel en heeft een actieradius van 518 kilometer. Het is mogelijk om met een max van 135 kW te snelladen.
Een stapje daarboven zit de Polestar 2 met een grotere 82 kWh accupakket. Deze kan een stuk sneller snelladen, met een max van 205 kW. Deze achterwiel aangedreven Polestar beschikt over een actieradius van 635 kilometer. Optioneel is vierwielaandrijving mogelijk, dan lever je wel in op actieradius. Dan blijft er 592 kilometer over. Qua vermogen levert deze Polestar 421 pk en 740 Nm aan koppel.
Dan is er nog het topmodel. De Polestar 2 Performance. Deze beschikt over maar liefst 476 pk. Genoeg om de elektrische auto in 4,2 seconden naar 100 km/u te brengen.
Polestar 2 BST Edition 230
Een tweede BST Edition volgt in 2023. Geen 270 dit keer, maar de 230. De verschillen met de 270 zijn klein. Alle upgrades zijn overgenomen van de 270, dus op dit gebied is er niets anders. Er is een nieuwe exterieurkleur en striping om uit te kiezen. Daarnaast is deze variant nog zeldzamer. Polestar maakt slechts 230 exemplaren van de Polestar 2 BST Edition 230.
Polestar 2 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Polestar 2.