De Polestar 1 is een grote GT met extreem krachtige plug-in hybride aandrijving.
Soms is een concept zou veelbelovend, dat er een compleet nieuw merk omheen gevormd kan worden. Dat lijkt een beetje het geval te zijn met de Polestar 1. Polestar heeft zelf enorme stappen gezet in de afgelopen paar jaar. In de jaren ’90 begon Polestar als raceteam (onder de naam Flash Engineering). In 2005 werd het team verkocht en de naam ongedoopt tot Polestar. Net als Flash Racing racete Polestar Racing met Volvo S60’s.
Inhoudsopgave
Polestar Volvo’s
Na twee concepts kwamen in 2013 de S60 en V60 Polestar op de markt, de sportieve topmodellen. De Volvo’s waren af fabriek als Polestar te krijgen (onder de noemer Polestar Engineered) maar ook achteraf kunnen er Polestar-onderdelen besteld worden. Deze stormachtige groei was voor Volvo reden om van Polestar een zelfstandig merk te maken. Het eerste product is de Polestar 1, deze wordt voor het eerst aan het grote publiek getoond in 2017 op de Shanghai Motor Show in China.
Volvo Coupe Concept
De Polestar 1 is een doorontwikkeling op de Volvo Coupe Concept. Deze auto leek aanvankelijk een voorbode te zijn van de Volvo S90. De Zweden bleven met de Polestar 1 echter heel erg dicht in de buurt bij de lijnvoering en proporties van het origineel. Ondanks dat de concept inmiddels al zes jaar oud is, komt de auto niet gedateerd over. In juni van 2019 nadert de Polestar 1 zijn laatste ontwikkelingsfase.
Luxe-coupé’s
Volvo heeft een lange ervaring met gracieuze luxe-coupe’s. Denk aan de Volvo P1800, 780 en C70. De Polestar 1 kan qua design zich absoluut meten met die illustere voorgangers. Waar veel Duitse concurrenten behoorlijk ‘over-gestileerd’ lijken te zijn, is de Polestar heel clean, kil en cool. Er is werkelijk geen lijntje te veel te ontwaren. Wellicht de enige dissonant is de grille: het is duidelijk dat dit aanvankelijk een Volvo-snuit was, die op het laatst verwisseld is voor een Polestar grille.
Interieur
Ook het interieur zal de Volvo-rijder bekend voorkomen. Of beter gezegd, iedereen die een moderne Volvo (XC40, S60, V60, S90, V90 of XC90) heeft gezeten, zal zich meteen vertrouwd voelen de Polestar 1. Het stuurwiel is gewoon een Volvo-stuurwiel, maar dan met een Polestar-logo. De rest van de lay-out met het grote verticale scherm is identiek aan andere Volvo’s. Wat wel anders is: de achterbank. De Polestar is namelijk een tweedeurs coupé. In plaats van een praktische en ruime Volvo-achterbank, is er ruimte voor twee kleine volwassenen of kinderen.
Motor
Een groot verschil met de Polestar 1 ten opzichte van dikke Volvo’s is de aandrijflijn. Polestar gaat (veel) verder. Heel kort door de bocht is de Polestar 1 een plug-in hybride met de aandrijflijn van de S90 T8 Twin Engine. In basis klopt dat ook. Onder de kap ligt een tweeliter viercilinder met een mechanische compressor én een turbo. De supercharger draait onderin mee voor directe koppelafgifte en een dociel motorkarakter. Wanneer de supercharger zorgt voor voldoende vermogen en trekkracht onderin het toerengebied, heeft de grote turbo tijd om op te spoelen. Het maximum vermogen is 308 pk en 520 Nm. Dan is er nog een zeer krachtige startmotor aangekoppeld. Meestal leveren dit soort generators zo’n 5 tot 25 pk, maar in de Polestar 1 is dat 68 pk en 161 Nm!
Elektromotoren
De startmotor en benzinemotor drijven de voorwielen aan via een automatische achttraps transmissie. Maar er zijn ook nog elektromotoren. Jazeker, meervoud. De twee motoren zijn gezamenlijk goed voor 232 pk en 480 Nm. Polestar heeft de elektromotoren dusdanig afgesteld, dat de Torque Vectoring daadwerkelijk werkt. In plaats van softwarematig het binnenste wiel afremmen, krijg het buitenste wiel juist méér vermogen.
CFRP
Over vermogen gesproken, het gecombineerde vermogen is 609 pk, met 1.000 Nm aan trekkracht. Dat mag ook wel, want de Polestar 1 heeft een leeg kentekengewicht van 2.350 kilogram. Ondanks dat dit in absolute zin een hoog gewicht is voor een dergelijke auto, valt het in relatieve zin heel erg mee. Er is veel gebruik gemaakt van CFRP, waardoor Polestar naar eigen zeggen 230 kilogram kon besparen. Ondanks het gewicht kan de Polestar in 4,2 seconden naar de 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd. Niet op 180 km/u zoals alle andere Volvo’s, maar op 250 km/u.
Accu
De elektromotoren van de Polestar 1 worden gevoed door een flinke accu: 34,5 kWh is een grote hoeveelheid voor een plug-in hybride, die meestal op de helft of lager zitten. Daardoor kun je serieus een afstand puur elektrisch rijden met de dikke Zweed. Ongeveer 125 kilometer volgens de WLTP. Om dat in de praktijk te halen moet je wel rustig aan doen, maar een kleine 100 km op de accu rijden onder normale omstandigheden moet geen probleem zijn.
Chengdu
De Polestar 1 wordt slechts in beperkte oplage gebouwd. In de Polestar fabriek in Chengdu rollen er van 2020 tot 2022 maximaal 1.500 exemplaren van de band. Allemaal zijn ze voorzien van speciale elektronische geregelde dempers van Öhlins en remmen van Akebono, beide gelden als topleveranciers in de automotive branche. In Nederland kost de Polestar €159.500.
Polestar 1 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Polestar 1.