De Peugeot Partner is een Ludospace en bedrijfswagen.
Franse autofabrikanten kunnen af en toe iets pragmatischer zijn dan hun Duitse of Japanse tegenstrevers. Dat zie je vooral aan de auto’s die goed verkopen op de thuismarkt. Ondanks dat er ook voldoende petrolheads in Frankrijk zijn, moeten auto’s voornamelijk functioneel zijn. Het is dus niet toevallig dat de MPV en Midi-MPV oorspronkelijk uit Frankrijk komen. Een auto die nog functioneler is, is de Ludospace. Heel kort door de bocht zijn het bedrijfsauto’s waar men dan een achterbank in zet, plus een paar ruiten.
Inhoudsopgave
Normaliter ging een fabrikant niet een apart model ontwikkelen. In het geval van Peugeot pakte men de 205 en zette daar dan een een grote cabine op. Het resultaat is de Peugeot 205 Multi. De Ford Courier was een Escort met laadbak en de Caddy een Volkswagen Polo met laadbak erachter. PSA (waartoe Peugeot en Citroën behoren) pakken het in de jaren ’90 helemaal anders. Zij ontwikkelen een auto helemaal opnieuw. De basis is losjes gebaseerd op de Peugeot 306, die dan al een paar jaar op de markt is.
Eerste generatie Peugeot Partner
De Peugeot Partner wordt gelanceerd in 1996 (in Nederland in 1997), samen met de Citroën Berlingo. Die auto is geheel identiek. Alleen de logo’s zijn anders. Wel krijgt de Berlingo de eer met enkele concept cars nog voor de onthulling van het productiemodel. De introductie van beide auto’s slaat in als een bom bij de concurrentie. Een belangrijk verschil met alle bestaande bedrijfswagens in dit segment is dat de vooruit tot het dak loopt. Dit toont niet alleen veel fraaier, het is ook aerodynamischer.
Een ander bijzonder aspect is dat de auto er als bedrijfswagen is, maar ook als personenvariant, de Peugeot Partner Combi. Peugeot heeft echt zijn best daarop gedaan om het geen bedrijfsauto-uitstraling mee te geven. Felle kleuren, enorm veel opbergvakjes, diverse opties voor glazen daken: er was van alles mogelijk. Ook kun je kiezen voor een extra schuifdeur. Een ander voordeel voor de iets oudere bestuurder is de hoge instap. Dat is in de jaren ’90 wel gewenst, maar er zijn niet veel auto’s die het bieden. De Partner is in trek bij hen die een functionele auto met hoge instap zoeken.
Off-road esque VTC
Aanvankelijk zijn er maar twee motoren voor de Partner en beide zijn vrij simpel. De 1.4 benzine (75 pk) en 1.9 D zijn oude bekenden. Die laatste zie je in elke bedrijfsauto van PSA, bijvoorbeeld. In 1997 komt er een sterkere 1.8 benzine. In 2000 voegt Peugeot een 1.6 16v (110 pk) aan het gamma toe. Belangrijke toevoeging in 2001 is de 2.0 HDI, een 90 pk sterke commonrail turbodiesel. Een automaat is op geen enkele Partner mogelijk. Qua uitvoeringen kun je de Combi en Combispace aankleden zoals je wenst, er zijn enorm veel opties mogelijk. In 2001 komt de Partner VTC, een soort off-road-esque versie die iets hoger op de poten staat en er wat stoerder uitziet. In 2002 is daar de Partner Zentih, een model dat van zichzelf al luxer is.
Facelift
Eveneens in 2002 is de facelift. De Partner krijgt een nieuwe snoet met grote vierkante(re) koplampen en een nieuw interieur. Daarmee loopt het merk in de pas met de 206 en 307. Ook ziet de auto er iets leuker uit. Qua uitvoeringen verandert er ook het een en ander. Het begint nu met een basismodel, de XR. Dan is er een luxe variant, de XT. De sportief-ruige VTC keert terug, compleet met roosters voor de koplampen. Qua motoren verandert er inder, het begint bij de 1.4 achtklepper (75 pk) of 1.6 zestienklepper (110 pk). De 1.9 D is goed voor 70 pk, terwijl de 2.0 HDI 90 pk levert. In 2005 worden beide diesels vervangen door een 1.6 HDI met 75 pk of 90 pk.
Tweede generatie Peugeot Partner
In 2008 verschijnt er een compleet nieuwe generatie Peugeot Partner. Andere merken hebben het concept van PSA overgenomen. De Volkswagen Caddy, Renault Kangoo, Ford Connect, Opel Combo en Fiat Doblo zijn allemaal min of meer volgens hetzelfde principe gebouwd. PSA pareert door de auto te baseren op het platform van de Peugeot 307 en Citroen C4, een volle klasse groter, dus. Dit zorgt ervoor dat er aan de onderkant van de markt een ruimte vrijkomt, die ingenomen wordt door de eveneens nieuwe Peugeot Bipper, een klein functioneel bedrijfswagentje.
In Nederland kun je de Peugeot Partner met geel kenteken herkennen aan de Tepee-benaming. Ten opzichte van de eerste generatie heeft deze een verzorgder interieur. Er is nu meer keuze qua luxeniveau’s. Instappen doe je met de XR en de XT is luxer. In 2010 is er een superluxe ‘XT Executive’. De VTC-versie heet voortaan ‘Outdoor’. Het zijn wederom alleen cosmetische aanpassingen, gewoon met voorwielaandrijving. Qua motoren zijn het allemaal 1.6 motoren. Er zijn twee 1.6 benzine-blokken (98 pk en 110 pk). De 1.6 HDI-diesels kun je krijgen met 75 pk, 90 pk en 110 pk. Bijzonder in 2012 is de Partner met automaat.
Facelift
Iets later in 2012 krijgt de Peugeot Partner een facelift. Deze is relatief bescheiden. In technisch opzicht verandert er ook niet erg veel. Wel past Peugeot Nederland het gamma iets aan. Nadeeltje is dat in Nederland de auto’s per gram CO2-uitstoot worden belast. Dit zorgt ervoor dat de Partner vrij prijzig is. De auto is namelijk niet voorzien van een compacte turbomotor met heel veel versnellingen om het verbruik te drukken. In Nederland beginnen de prijzen serieus te stijgen.
Met de tweede facelift in 2012 kan Peugeot dat wel aanpakken. De 1.2 PureTech met 110 pk is relatief gezien vrij schoon. Helemaal schoon is de komst van de Parnter Tepee Electric, met de elektro-aandrijving van de Peugeot iOn aan boord (de Mitsubishi i-MIEV). Dat de elektrische Partner niet snel is, is geen probleem. Dat was nooit het USP. Maar de actieradius van slechts 170 km is te karig, zeker als je bedenkt dat dat nog eens NEDC-waarden zijn. Je mag dus blij zijn als je in het echt 100 km gaat halen.
Derde generatie Peugeot Partner
In 2018 verschijnt de derde generatie Peugeot Partner. Waar de auto ooit een onderdeel is van een tweeling, wordt de familie met deze familie veel groter. PSA werkt samen met Toyota aan bedrijfswagens (net als zoals ze doen met kleine stadsauto’s 107, C1 en Aygo). Daarnaast heeft PSA in 2019 Opel overgenomen, dus die krijgen ook een eigen versie. Vervolgens gaan PSA en FCA samen tot Stellantis, waardoor Fiat ook een versie krijgt. Dus de Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo, Toyota ProAce en Fiat Dobló zijn allemaal dezelfde auto.
De geel-kenteken versie is in Nederland niet meer te verkopen door de hoge belastingdruk, in eerste instantie althans. Er is dus alleen een bedrijfswagenversie. Je kan kiezen uit een normale of lange wielbasis voor dit model en een keur aan viercilinder HDI-diesels. In 2021 keert de geel kenteken-versie terug, zij het alleen elektrisch. Bijzonder is dat je ook hier kan kiezen uit een versie met korte en lange wielbasis.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot Partner.