De opvallend onopvallende elektrische hatchback, deze Peugeot e-208.
Zoals wel vaker met compleet nieuwe technieken, zien we dat deze eerst aan de bovenkant van de markt worden toegepast. Dat is logisch: nieuwe technieken vergen grote investeringen, op grotere c.q. duurdere auto’s zit veelal meer marge. Met andere woorden: het is lastiger om een kleine innovatieve auto rendabel te maken in plaats van een grote, luxe SUV.
Inhoudsopgave
B-segment hatchback
De Peugeot e-208 is echter geen grote, luxe SUV, maar een B-segment hatchback, een van de meest competitieve marktsegmenten. De eerste generatie Peugeot 208 kwam in 2012 op de markt. Ondanks de relatief lichte bouwwijze van het PF1-platform en het gebruik van downsize-motoren, was er geen versie met (plug-in) hybride aandrijving of elektromotor. Desondanks was het een enorm succes voor Peugeot.
EMP1-platform
De tweede generatie 208 arriveerde in 2019 en staat op het EMP1-platform. Dit platform is bedoeld voor compactere auto’s uit het B-segment en varianten daarvan, zoals kleine crossovers. Het platform is voorbereid op allerlei aandrijflijnen: benzine, diesel en elektrisch. De onderlinge wijzigingen tussen de drie modellen zijn minimaal. Het is vanaf een afstandje lastig te zien of je nu met een Peugeot 208 of e-208 van doen hebt.
Nauwelijks verschillen reguliere 208
De Peugeot e-208 is dus gewoon een elektrische 208, zonder dat daarmee te koop gelopen wordt met een apart model met opmerkelijke styling. Op de badges en het logo na zijn er geen afwijkende elementen. De klep voor de stekker, een belangrijk kenmerk, is identiek aan de benzineversie. Qua verschillen valt het sowieso erg mee. De bagageruimte is bijvoorbeeld exact even groot als bij de reguliere 208: 265 liter (of 1.100 met de banken plat). Wel is de achteras iets gewijzigd (breder) om plaats te maken voor de accu’s, die zo laag mogelijk in de bodemplaat geplaatst zijn.
Actieradius 339 km
Het grote verschil zit ‘m natuurlijk in de techniek. De Peugeot e-208 heeft een elektrische motor onder de kap liggen. Deze levert precies evenveel vermogen als de Peugeot 206 GTI uit 1999, namelijk 136 pk. Het koppel bedraagt een behoorlijk forse 260 Nm. Bij een elektromotor is het koppel direct beschikbaar, dus de auto gaat er direct vandaar: in 8,1 seconden zit je op de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket van 50 kWh. Volgens de WLTP is de actieradius precies 339 km. Snelladen tot 100 kW DC is mogelijk.
Gewicht
In vergelijking met de 208 met verbrandingsmotor wijkt de e-208 wel wat af. Het gewicht is 300 tot 350 kilogram hoger dan een vergelijkbare benzinemotor (PureTech 130 met automaat). Deze haalt dik 950 km op een tank volgens de WLTP en de 208 met dieselmotor kan theoretisch 1.280 km op een tank halen. Ondanks dat de actieradius van de e-208 voldoende is voor een kleine auto, is het verschil dus groot. Ook de prijs is fors hoger. De 1.2 PureTech 130 met automaat is met 25 mille één van de duurste 208’s, maar de e-208 is nog eens 10.000 euro duurder.
Snelladen
Daar staan natuurlijk wel wat incentives van de overheid tegenover. Ook is (mede door die incentives) de kilometerkost prijs veel lager, zeker voor mensen die thuis kunnen laden. Met een walbox kun je de e-208 in iets meer dan 5 uur opladen. Dat geldt voor 11 kW (driefasen spanning). Met 1-fasespanning en 7,4 kW duurt het 8 uur. Voor thuis zal dat in de meeste gevallen voldoende zijn. Onderweg kun de e-208 dus ook snelladen: in een kleine 30 minuten zit de accu weer voor 80% vol.
Drie uitvoeringen
Bij de introductie was de Peugeot e-208 leverbaar in twee uitvoeringen, ‘Allure’ en ‘GT’. We rekenen de zeer kort leverbare ‘Premiere’-varianten even niet mee. In 2020 kwam daar een ‘Active’ bij. In technisch opzicht zijn ze identiek. Allen zijn voorzien van dezelfde motor en hetzelfde accupakket. De verschillen zitten ‘m puur in de uitrusting. De Active heeft items als handbediende airco, navigatie, elektrische buitenspiegels, LED-koplampen en een lederen stuurwiel. De Allure heeft daarbovenop lichtmetalen wielen, draadloze smartphone lader, Pack Connect, parkeersensoren achter, climate control en pack Safety plus.
Peugeot e-208 GT
De meest luxe uitvoering van de Peugeot e-208 is de GT. Die heeft alles wat de Active en Allure hebben, plus full-LED koplampen, stoelverwarming, parkeersensoren voor en grotere 17” lichtmetalen velgen. Je kan de GT eenvoudig herkennen aan de zwartgelakte bodykit met spatbordverbreders. Optioneel kun je de e-208 uitrusten als een luxe limo, met voorzieningen als blind spot monitoring, park pilot, ‘lane centering’ (automatische stuurcorrectie) en adaptieve cruise control. De prijs is er dan overigens ook naar, want vink deze opties aan op een e-208 GT en je kijkt naar een prijs van ver boven de 40 mille. Dat moet je niet terug willen rekenen naar guldens. Een lage bijtelling, ontbreken van wegenbelasting, eventuele aanschaf subsidie voor particulieren, lage onderhoudskosten en mogelijkheid om voordelig te laden moeten dat verschil op de lange termijn rechtvaardigen.
Update
In 2022 komt Peugeot met een update voor de e-208. Het verschil zit ‘m niet in het uiterlijk, maar in de aandrijflijn. Het accupakket is nu een fractie groter (51 kWh in plaats van 50 kWh) en tegelijkertijd is de aandrijflijn efficiënter. Dit zorgt ervoor dat de actieradius toeneemt naar 400 km, wat heel netjes is voor dit segment. De vernieuwde e-208 krijgt ook meer vermogen: 156 pk in plaats van 136 pk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot e-208.