De Peugeot 508 is de D-segment aanbieding van Peugeot, de stille hoop in bange dagen in een wereld van crossovers.
De Peugeot 508 is de grote berline van Peugeot. Grote Berlines en Breaks zijn altijd een specialiteit geweest van Peugeot. De meest legendarische is natuurlijk de Peugeot 504, maar ook de 505, 405, 605 en 406 waren geweldige auto’s: ruim, comfortabel en vaak voorzien van een briljante dieselmotor. De Peugeot 407 was misschien wel de eerste ietwat ongelukkige auto in de serie.
Inhoudsopgave
Voorgangers Peugeot 508
De Peugeot 407 was niet het succes dat de 405 en 406 (de directe voorgangers) wel waren. De styling was zeker niet voor iedereen, met een enorme neus, gigantische koplampen en gargantueske grille. Ook werd de 407 geplaagd door veel betrouwbaarheidskwaaltjes om het zacht uit te drukken. De dieselmotoren hadden de nodige issues (met name de 1.6’s waren gewoon slecht) en zó comfortabel als de 406 was de 407 ook niet. Kortom, tijd om orde op zaken te stellen.
Eerste generatie Peugeot 508
Dat gebeurde in 2011 met de komst van de Peugeot 508. Deze auto had de taak om zowel de 407 als de grotere 607 te vervangen, wat dat betreft was het handig dat de naam ‘508’ er was, precies ertussen. Zowel de Peugeot 508 sedan als de 508 SW kwamen direct op de markt in de herfst van 2010. In tegenstelling tot zijn voorgangers 406 en 407 zou er geen Coupé-versie komen. Er was immers al een RCZ Coupé en een echte hardloper was de Peugeot 407 Coupé ook weer niet.
Motoren
De 508 was leverbaar met een bekende range aan motoren. De benzinemotoren waren zogenaamde ‘Prince’-motoren, die moederbedrijf Stellantis (PSA) ontwikkelde in samenwerking met BMW, dat de motoren hoofdzakelijk voor Mini’s gebruikte. De 1.6 VTi met 120 pk was de instapper, daarboven was er een 1.6 THP met 156 pk. De meeste motoren waren diesels. De minste was een 1.6 HDI met 112 pk, de 2.0 HDI leverde 140 pk of 163 pk en de topdiesel was de 2.2 HDI met 200 pk in GT-uitrusting.
Belangrijke toevoeging volgde in 2011, met de HYbrid4. Deze hybride is voorzien van een 163 pk diesel plus een elektromotor, waarmee het vermogen op 200 pk uitkwam, net als de 2.2. In tegenstelling tot de 2.2 kon je de HYbrid4 in meer uitrustingsniveaus’s krijgen (Allure, BlueLease Executive, BlueLease Premium), maar gek genoeg niet als GT. De hybride 508 was een populaire auto vanwege bijtellingsvoordelen. Bijna alle modellen waren leverbaar als Berline en SW.
Extra stoere RXH
Ook nieuw in de 508 was de RXH. Dit was in principe een soort Outback, Allroad of Cross Country-versie van de Peugeot 508. Dus een opgehoogde stationwagon met stoerdere looks dankzij grotere bumpers en wat afwijkende details. De RXH was alleen leverbaar als diesel met HYbrid4 aandrijving.
Facelift
In 2014 werd de Peugeot 508 gefacelift. Het geheel werd iets hoekiger vormgegeven, waardoor de 508 keurig in de pas liep met de 208 en 308. De koplampen en voorbumper zijn ook nieuw.
In de grille staat de merknaam nu boven het logo weergegeven, mocht je niet doorhebben dat je naar een Peugeot aan het kijken was, kon je het in elk geval nog even lezen. De 1.6 THP levert nu 165 pk, terwijl deze tegelijkertijd schoner is geworden. Een win-win situatie.
Tweede generatie Peugeot 508
De eerste generatie Peugeot 508 blijft tot 2018 in productie. Op de salon van Genève in 2018 staat een compleet nieuwe generatie Peugeot 508 klaar. De eerste generatie 508 was een tikkeltje ingetogen en beschaafd, de nieuwe 508 is een stuk expressiever.
De Berline heeft een fraai aflopende daklijn met vijfde deur. Als de 508 Duits was geweest, was het een vierdeurs Gran Coupé Sportback-dinges geval. Naast de Berline is er ook een SW en een 508L met lange wielbasis, die alleen bedoeld is voor de Chinese markt.
Motoren
Aanvankelijk begon het feest met een 1.6 met 180 pk. Een stapje hoger staat dezelfde Puretech, maar dan met 225 pk. In beide gevallen zorgt het voor prima prestaties, zeker voor Nederland. Minder interessant voor Nederland zijn de diesels. De HDi-motoren zijn er met 130, 160 of 180 pk. Wel interessant voor Nederland zijn de HYbrid modellen.
Deze combineren de 1.6 THP met een elektromotor. Deze PHEV heeft een actieradius van 60 elektrische kilometers. De SW is leverbaar met dezelfde motoren en uitvoeringen. In 2020 wordt er een 1.2 PureTech aan het gamma toegevoegd. Aan de ene kant is een 1.2 driecilinder niet bijzonder indrukwekkend voor het type auto, aan de andere kant is 130 pk voor velen voldoende.
Peugeot 508 PSE
Voor de 508-aspirant klant met haast is de 508 PSE interessant. PSE is het nieuwe sportieve label van Peugeot. In dit geval gaat het om een 360 pk sterke 508 met 1.6 turbomotor en een grote elektromotor. Naast een sportieve auto, is het ook een milieuvriendelijke, want een groot gedeelte van de kracht komt uit de elektromotoren: 200 pk uit de benzinemotor, een elektromotor met 110 pk en eentje met 113 pk. Nu leveren die motoren niet op hetzelfde moment hun maximale vermogen, dus kunnen we de drie waarden niet zomaar bij elkaar optellen. De Peugeot 508 PSE is er als Berline en als SW.
Facelift
In 2023 ondergaat de 508 een facelift. De 508 krijgt een opvallend front aangemeten, nu met drie LED-hoektanden in plaats van één. Ook is er een bijzondere grille, die geleidelijk overloopt in de voorbumper. De kont is grotendeels hetzelfde, de achterlichten zijn alleen iets anders ingedeeld.
In het interieur zijn er wat subtiele updates. Zo is de automaatpook vervangen door een knopje en is het infotainmentscherm verbeterd. Het motorengamma blijft grotendeels gelijk. Wel is er een nieuwe plug-in hybride met 180 pk, naast de bestaande 225 pk PHEV en de PSE. Die laatste versie is nu extra opvallend, omdat het gedeelte tussen de grille en de koplampen nu zwart is.