De Peugeot 5008 is de extra praktische 508 en toch weer niet.
Peugeot heeft er soms een neusje voor om een trend veel te laat te spotten en er op in te haken. Dat is niet omdat ze er niet vanaf weten, maar omdat ze het simpelweg niet zien zetten. Denk aan de MPV, waarmee Renault furore maakte met de Espace. Dat idee komt van Matra en voordat ze met Renault gingen, vroeg men aan Peugeot of er interesse was: Non.
Toen Renault de Mégane Scénic in 1996 introduceerde, zou het even duren voordat Peugeot een antwoord had. De 307 SW met losse achterstoelen was meer een praktische stationwagon dan een volwaardige Midi-MPV. Pas in 2009, dertien jaar later (!) zag Peugeot de markt voor een concurrent. Dat terwijl concerngenoot Citroen al meer dan tien jaar de Picasso leverde.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Peugeot 5008
De eerste generatie van de Peugeot 5008 – de ‘T87’ – werd onthuld in de zomer van 2009 en stond aan het einde van dat jaar bij de dealers. Ook in Nederland. De auto was te bestellen als vijf- en zevenzitter. Wel moest je dan een iets luxere uitvoeringen hebben. De ‘SR’ kwam alleen als vijfzitter, maar bij de ‘ST’ kun je kiezen.
De ‘Blue Lease’ is een zakelijk interessante uitvoering en de ‘Premiere’ een luxe introductiemodel. Deze uitvoeringen zijn leverbaar met de 120 pk sterke 1.6 VTi met 120 pk. De 1.6 THP is er niet als SR, wel als ST en sportieve GT. Dit zijn overigens de uitvoeringen bij de introductie. Peugeot vervangt ze in 2011 met ‘Access’, ‘Active’, ‘Style’ en ‘Allure’. Dieselen kan overigens ook met een hele keur aan 1.6 en 2.0 HDI diesels.
Facelift
De Peugeot 5008 krijgt een facelift in 2013. In 2009 was de 5008 één van de eerste modellen van de nieuwe lichting. Peugeots waren daarvoor voorzien van enorme neuzen met grote grilles en koplampen. Peugeot was overduidelijk tevreden met de vernieuwde 5008. Toch hielden de Fransen het heel erg bescheiden. Je kunt ze overigens eenvoudig uit elkaar houden als je het weet. De prefacelift-modellen hebben de een soort chromen luchthapper onder de koplampen, die heeft het nog strakkere postfacelift-model niet meer. In technisch opzicht is het ook voornamelijk evolutie. Pas twee jaar na de facelift gaat Peugeot een nieuwe motor aanbieden: de PureTech 1.2, al dan niet met turbo.
Tweede generatie Peugeot 5008
In 2017 arriveert er een compleet nieuwe generatie Peugeot 5008, de ‘P87E’. Ditmaal is het een compleet andere auto. Zoals gezegd, Peugeot heeft er een handje van om een trend nogal laat op te volgen. De 5008 is namelijk de eerste compacte zevenzits crossover. Heel kort door de bocht is de 5008 een 3008, maar dan wat langer waardoor er plaats is voor een derde zitrij. De 5008 staat op het EMP2-platform. Ondanks dat je met de ‘5’ zou kunnen suggereren dat het een D-segment auto is, is het dus een C-segmenter met een langere wielbasis. De 5008 is dan ook niet breder of hoger dan een 3008.
Het is best een slimme zet van Peugeot, want de auto spreek mensen aan die voorheen in een grote stationwagon of MPV rijden. De 5008 is 4,64 meter lang, 1,84 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis is een genereuze 2,84 meter. Echter, omdat het dus een verlengde C-segment auto is, is het gewicht vrij laag en doordat ‘ie relatief smal is, is er ook weinig luchtweerstand. Wat weer gunstig is voor het verbruik. Door het gewicht heb je geen enorme motor nodig.
De 1.2 driecilinder klinkt niet enorm overbemeten, maar de Peugeot 5008 weegt minder dan 1.200 kilogram en de motor heeft 120 pk tot zijn beschikking. Een stapje hoger staat de 1.6 e-THP met 165 pk die in 2018 zelfs 180 pk krijgt. Dieselen kan met de 1.6 BlueHDI, die in 2018 vervangen worden door de 1.5 BlueHDI. Topper is de 2.0 BlueHDI. Ondanks het heldhaftige uiterlijk zijn alle 5008’s voorzien van voorwielaandrijving.
Wel een facelift, geen PHEV’s
In 2021 krijgt de Peugeot 5008 een facelift. Deze is relatief ingrijpend. Niet omdat het oude model niet geslaagd was, maar voornamelijk omdat Peugeot het familiegezicht heeft aangepast. De koplampen zijn kleiner, platter en ‘priemender’. De grille bestaat niet meer uit drie spelen, maar een drukker vormgegeven gaasgrille. De ‘luchtinlaten’ aan de zijkant (die geen lucht doorlaten) zijn nu verticaal, waardoor de auto optisch wat breder lijkt dan dat deze is.
In technisch opzicht gaat Peugeot verder met de 1.2 PureTech 130 en 1.6 PureTech 180. Die laatste gaat er overigens in 2022 uit. Een 2.0 HDI keert niet terug. Opmerkelijk, er is géén PHEV-aandrijflijn. Dit terwijl zustermodellen Opel Grandland en Citroen C5 Aircross wél als PHEV te krijgen zijn. Zoals wel vaker, Peugeot pakt dit soort trends nog weleens later op.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Peugeot 5008.