Van rijdende Rivella naar een bestseller. De Peugeot 3008 in een notendop.
Peugeot is soms een vreemd merk. Soms duurt het even voordat ze een passende oplossing ergens voor hebben. Toen de Renault Mégane Scénic een enorm succes bleek, was Citroën er redelijk snel bij met de Xsara Picasso. Peugeot bad een oplossing in de vorm van de 307 SW met losse stoelen, maar een écht Midi-MPV-alternatief was dat natuurlijk niet.
Met de Peugeot 3008 was dat eigenlijk niet heel erg veel anders. Deze werd in 2008 onthuld en kwam in 2009 op de markt. In de tussentijd waren het voornamelijk de Japanse en Zuid-Koreaanse merken die al flinken hadden gescoord met compacte crossovers.
Eerste generatie Peugeot 3008 (T84)
De eerste generatie Peugeot 3008 (de ‘T8’) stond op het PF2-platform, waar een groot aantal andere Citroëns en Peugeots op staan. De 3008 was niet bepaald moeders mooiste. Veel mensen kopen een cross-over of SUV enkel en alleen voor de uitstraling. Dat was bij de 3008 niet het geval. De auto was nogal groot voor zijn platform, de overhangen zijn vrij groot. Het bijzondere ontwerp had wel een voordeel: het interieur was bovengemiddeld ruim. Als bonus was het ook nog eens heel volwassen en had Peugeot extra zijn best gedaan op de materialen.
Peugeot 3008 HYbrid
In Nederland waren er twee benzinemotoren, een 1.6 VTI (met 120 pk) zonder turbo en een 1.6 THP met turbo (en 156 pk). Daarnaast waren er diverse 1.6 HDI en 2.0 HDI-dieselmotoren. Het bijzonder is de HYbrid4-uitvoering. Deze combineerde een 163 pk sterke 2.0 HDI-dieselmotor met een elektromotor. De 3008 werd in 2013 gefacelift. Men probeerde de auto met een ander front iets meer een traditioneel cross-over-uiterlijk mee te geven. Iets dat zeker niet helemaal lukte.
Tweede generatie Peugeot 3008 (P48)
Dat was wel het geval in 2016 met de tweede generatie Peugeot 3008 (P84). Peugeot koos er ditmaal voor om een ‘echt’ crossover uiterlijk toe te passen. Dus een veel langere en hogere motorkap en wat hoekige styling. Dat niet alleen, het interieur was ook compleet anders. Peugeot paste de ‘i-Cockpit’-architectuur toe. Dit betekent een klein stuurwiel, tellers die relatief hoog staan en een naar de bestuurder gedraaide cockpit.
EMP2-platform
De Peugeot 3008 staat op het EMP2-platform. Daar staan zo ongeveer alle middelgrote Citroëns, DS’en en Citroëns op, evenals een raszuivere Dongfeng Fengshen A9. In technisch opzicht betekende dit ook dat de motoren min of meer hetzelfde waren. Dus een 1.2 driecilinder turbo instapper en een 1.6 viercilinder turbo voor als dat niet voldoende is. Vervolgens zijn er 1.6 en 2.0 dieselmotoren. In 2018 werden de 1.6-jes vervangen door zuinigere 1.5-motoren. In Nederland waren de ‘HYbrid’-uitvoeringen erg populair.
Twee hybrides
Inderdaad, meervoud. Er waren namelijk twee versies. In beide gevallen is betreft het een combinatie van een 1.6 viercilinder en een elektromotor. De eenvoudige versie heeft een 1.6 benzinemotor met 180 pk en 300 Nm. De elektromotor levert 110 pk en 320 Nm. Dit resulteert in een systeemvermogen van 225 pk en een systeemkoppel van 360 Nm. De krachtigere versie heeft een 200 pk/300 Nm sterke benzinemotor en een 223 pk/486 Nm sterke elektromotor. Deze uitvoering heeft een systeemvermogen van 300 pk en een systeemkoppel van 520 Nm. Een groot verschil is dat de sterkere versie vierwielaandrijving heeft. Een ander verschil zit ‘m in de uitrustingsniveau’s: als je meer uitrusting wilde, zat je vast aan 300 pk.
Facelift
In 2020 werd de Peugeot 3008 gefacelift. Met name de neus is behoorlijk afwijkend. De nieuwe 5008 heeft styling-elementen die we kennen van de Peugeot 508. Dus plattere koplamp-units en een lichtbalk in de bumper. Ook aan de achterzijde werd het een en ander strakgetrokken. De hybride-versies zijn nog iets zuiniger en het is mogelijk om sneller (1-fase) te laden. De 1.2 driecilinder turbo en 1.6 viercilinder turbo blijven in het gamma, evenals die 1.5 HDI. Zelfs nu diesel slechter en slechter in het nieuws komt, blijft Peugeot de zelfontbrander aanbieden voor de veelrijder.
Verkopen in Nederland
De Peugeot 3008 is stiekem best een populaire auto. Helemaal als je de 5008 meetelt met de verkoopcijfers. Die auto is immers bijna gelijk, zij het een stukje langer. Als we kijken naar puur en alleen de 3008, dan zien we dat de tweede generatie veel beter in de smaak valt. In het beste jaar van de eerste ‘T8’-generatie werden er bijna 3.700 op geel kenteken gezet. In 2017 kon Peugeot meer dan 5.200 exemplaren van het nieuwe type op kenteken zetten. De jaren erna bleef de auto een zeer solide verkooptopper met nauwelijks verval qua cijfers. In 2020 halveerde de cijfers (mede vanwege de ingestorte markt wegens Covid-19). Ondanks dat Peugeot een beetje laat was met dit type, heeft het ze uiteindelijk geen windeieren gelegd.
Artikelen Peugeot 3008
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Peugeot 3008.