De Peugeot 208 is een sterk nummer van Peugeot.
Soms zijn producten (en dus ook auto’s) dusdanig legendarisch, dat een fabrikant moeite heeft om dat kunstje te herhalen. Bij Peugeot was dat met de 205 het geval. Peugeot ging helemaal niet lekker aan het einde van de jaren ’70 en begin jaren ’80. Modellen als de 305 en met name de 504 waren briljant, maar Peugeot had er niet voldoende ‘vlees op de botten’ voor.
Inhoudsopgave
Peugeot 205
De 205 was een grote ommekeer voor het Franse merk. De charmante B-segmenter, getekend door Pininfarina, was een hit in Europa. Miljoenen werden ervan verkocht. Sterker nog, de 205 deed het dusdanig goed dat Peugeot de auto niet één, maar twee opvolgers meegaf. Aan de onderkant was dat de Peugeot 106, aan de bovenkant de grotere en duurdere 306. Desondanks durfde Peugeot het niet aan om de 205 helemaal van de markt te halen.
Voorgangers Peugeot 208
Zo had Peugeot drie hatchbacks in de showrooms staan in de jaren ’90. Pas in 1998 verscheen de opvolger van de 205, logischerwijs de 206 genaamd. Deze auto bewees dat men wel degelijk zat te wachten op dit ‘tussenmaatje’. De 206 was eveneens een enorm succes. Het ging pas fout met de 207. Deze auto was groter, zwaarder en comfortabeler. Helaas miste de auto de vinnigheid van de 206 en waren er ook wat problemen met de bouwkwaliteit. De 207 was allerminst een flop, maar het was duidelijk dat de 208 orde op zaken kon gaan stellen.
Eerste generatie Peugeot 208 (A9)
De Peugeot 208 werd in 2012 op de Salon van Genève onthuld voor het grote publiek. Aan de C-stijl was duidelijk te zien dat men hunkerde naar de tijden van de 205. De kenmerkende driehoekige vorm was eenvoudig te herkennen. De Peugeot 208 stond op een soortgelijk platform (PF1) als zijn voorganger.
Toch is de auto aanzienlijk lichter dan voorheen. Desondanks was de 208 niet veel kleiner, integendeel: de qua ruimte was de 208 nipt ruimer, alhoewel de 207 beter geschikt was voor grote personen voorin. Op de achterbank en qua kofferruimte won de 208 het nipt.
Motoren
Nog een groot verschil met zijn voorganger waren de motoren. Instappen deed je met de 1.0 VTI, die het met een bescheiden 68 pk moest doen. Omdat de 208 aanzienlijk lichter was, was de 208 1.0 sneller dan de oude 207 1.4. De 1.2 was met 82 pk prima voor de 208, de 1.4 VTi met 95 pk en 1.6 met 120 pk zijn vooral leuker, maar niet direct nodig. Uiteraard waren er ook diverse zelfontbranders voor de 208.
Peugeot is immers een specialist als het gaat om diesels. Men kon kiezen uit een complete range aan motoren met 1.4 en 1.6 liter inhoud. Sommige van deze motoren (de e-HDI) kon je destijds zakelijk rijden met gunstige voorwaarden vanwege de uitstoot.
Peugeot 208 GTI
Naast verstandige Peugeot 208’s, waren er gelukkig ook leuke 208’s. In 2012 kwam daar eerst de 1.6 THP. Deze 150 pk sterke 1.6 was voornamelijk bedoeld als vlotte en luxe B-segment hatchback. Als je meer sportiviteit wenste, moest je uitwijken naar de 208 GTI. De 207 RC (zijn voorganger) kon geen potten breken. De 208 GTI wel.
Het gewicht was meer dan 110 kg lager en het vermogen was met 25 paarden gestegen naar 200 pk. Ook was er nu een zesbak. Ook het complete chassis werd onder handen genomen. De aankleding was typisch zoals alleen Peugeot het kan doen. Decent dik, zonder dat het patserig wordt. Leuk kenmerk was de GTI-badge op de C-stijl, als hoedtik aan de 208.
Anniversary Edition en facelift
Maar het werd nog leuker, de ‘30th Anniversary Edition’ was een nog heftigere versie met strakker onderstel, grotere remmen, dikke sportkuipen, sperdifferentieel en nog meer vermogen. In 2015 werd de Peugeot 208 opgefrist. De ingrepen zijn vrij behoudend: iets andere koplampen (meet deels zwarte behuizing), LED-achterlichten en wat kleine wijzigingen aan de bumpers.
Tevens kwam er een nieuw kleurtje, wat nieuwe wielen een GT-Line uitvoering. De leukste versie was de GTI. De Anniversary ging verder door het leven als GTI by Peugeot Sport. Aan het einde van de carrière van dit model werd de driedeurs 208 uit het gamma gehaald.
Tweede generatie Peugeot 208
Een compleet nieuwe Peugeot 208 verschijnt in 2019 op de markt. Bijzonder is dat Peugeot nu niet doortelt: 206, 207, 208 en weer een 208 waar je eigenlijk een 209 zou verwachten. De Peugeot 208 staat nu op het CMP-platform. Dit is een compleet nieuw platform dat dusdanig is ontworpen zodat er gebruik gemaakt kan worden voor benzine-, als diesel- en elektromotoren. De Peugeot 208 is in Nederland dan ook leverbaar met alle drie de versies. Opvallend, daar veel merken inzitten op een apart elektrisch model (Nissan Leaf, Renault Zoe), mikt Peugeot op de klanten die gewoon een leuke 208 willen met toevallig een elektrische motor.
Benzine, diesel én elektrisch
Mede dankzij het ingenieuze platform wint Peugeot de Auto van het Jaar trofee. De 208 is alleen leverbaar als vijfdeurs hatchback. De 1.2 driecilinder benzinemotor is leverbaar met 75 pk, 100 pk pk of zelfs 130 pk. De versie met 75 pk heeft altijd een handbak, bij de 100 pk versie kun je kiezen en de 130 pk variant heeft standaard een automaat. De 100 pk sterke 1.5 BlueHDI heeft altijd een handbak. Het meest bijzondere is de elektrische Peugeot e-208. Deze heeft een 136 pk/260 Nm sterke elektromotor. Het accupakket is 50 kWh groot, waardoor je een actieradius hebt van meer dan 330 km. In 2022 krijgt de e-208 een update, waarmee de range stijgt naar 400 km.