De Peugeot 207 is de opvolger van de twee legendarische voorgangers.
Als zoon van een beroemde sporter heb je altijd een probleem als je de zelfde achternaam hebt als je vader. Ondanks dat Mick Schumacher en Jordi Cruijf erg goed zijn in hun vakgebied, komen ze niet in de buurt van hun legendarische vaders. Daar is niets mis mee, maar het eerste wat mensen die de vergelijk trekken met hun voorganger.
Peugeot 207
De Peugeot 207 moest dit eigenlijk ‘keer twee’ doen. Want deze heeft twee legendarische voorouders. De eerste is de Peugeot 205. Deze auto kwam in 1983 op de markt en is de grote redder voor het merk geweest. Sterker nog, Peugeot wist niet eens hoe ze de 205 moesten opvolgen. Daarom werd er gekozen voor een bijzondere strategie: twee opvolgers. Er kwam en 106 én een 306, terwijl de 205 nog in productie bleef. Uiteindelijk zag Peugeot in dat een directe opvolger nog zou passen. Dat werd de 206 en tegen de verwachting in deed die auto het zo mogelijk nog beter dan de 205. De 207 zou het bijzonder lastig gaan krijgen.
De Peugeot 207 komt in 2006 op de markt. Duidelijk is dat de H20 concept in 2002 al model had gestaan met de grote neus. Deze vind namelijk zijn weg naar de 207. Volgens Peugeot heeft de rallyauto van de 206 (de WRC) ook model gestaan. Vandaar de grote en dikke bumper partijen, die er met name op de driedeurs er lekker dik uitziet. In technisch opzicht is de 207 gebaseerd op het platform van de Citroën C3.
Motoren
Aanvankelijk is er een drie- en vijfdeurs versie van de 207. Je kan net als bij de 206 kiezen uit veel motoren en uitrustingsniveau’s. Het begint bij de 1.4 met 73 pk, die eigenlijk iets te licht is voor de flink zwaarder geworden 207. Dan is er gelukkig een 95 pk sterke 1.4-16v en een 110 pk sterke 1.6 16v. Het voorlopige topmodel is de 1.6 Turbo, met 150 pk. Dieselen kan met diverse 1.4 en 1.6 HDI-motoren met 70 tot 110 pk. Qua uitrustingsniveau gaat het alle kanten uit: tussen een kale XR of een volle Féline.
Peugeot 207 RC
In 2007 arriveren er een paar bijzondere uitvoeringen. Ten eerste is daar de 207 RC. Dat is de langverwachte opvolger van de 206 RC. De 207 RC heeft een 1.6 turbo met 175 pk onder de kap. De aankleding is lekker dik, met name die leer-alcantara sportkuipen en gave wielen. Dan zijn er nog twee koetswerkvarianten die hun terugkeer maken van de 206. Het gaat om de 207 SW en 207 CC. De eerste is een compacte stationwagon. Bijzonder is dat je deze ook als RC kunt krijgen! De 207 CC is de opvolger van de immens populaire 206 CC. Deze kun je alleen krijgen met de dikkere 1.6 motoren. Dus een 1.6 VTI met 120 pk, een 1.6 Turbo met 150 pk en een 1.6 HDi-diesel met 110 pk.
Facelift
In 2009 kreeg de Peugeot 207 een facelift. Deze kun je herkennen aan de nieuwe voorbumper, grille, koplampen, wielen, achterlichten en kleuren. De 1.4 bleef gek genoeg nog leverbaar. Maar gelukkig was er ook een 1.4 VTI met 90 pk. Daarnaast lag de focus op de 1.6VTi en 1.6 Turbo. Bijzonder is dat de 207 RC geen opvolger kreeg. Je moest het doen met de 1.6 THP Féline. De 1.4 diesel was komen te vervallen, alle dieselmotoren zijn nu en 1.6 HDiF. Uiteraard komen de 207 CC en SW weer terug.
Ondanks dat de auto volwassener dan ooit is, kan de Peugeot 207 niet in de buurt komen van zijn voorgangers. Dat komt door een paar dingen. Ten eerste had de 207 nog concurrentie van de 206. De 206+ was een flink gefacelift 206 en bleef nog een tijdje in productie. Eerst als 206, in 2009 als 206+ tot 2012. Net zolang als de 207 dus. Van de 207 worden er wereldwijd dik tweeënhalf miljoen stuks verkocht. Dat is aanzienlijk minder dan van de 205 en 206, waar er meer dan 8 miljoen van verkocht zijn.
Peugeot 207 badge op een 206
Net als de 206 liep de 207 op sommige markten iets langer door. Het is alleen even goed opletten. Want de Peugeot 207 in Brazilië die van 2008 tot 2011 verkocht heet namelijk weliswaar 207, maar is in technisch opzicht een 206. De 207 werd daar verkocht als driedeurs, vijfdeurs, Passion (sedan), SW en Escapade, een soort ‘allroad’-versie zonder vierwielaandrijving.
Gelukkig krijgt de 207 wel een tweede kans als 207+, van 2012 tot 2014 op een select aantal markten. Daarnaast is de Peugeot 207 CC tot 2015 in productie. De 207 hatchback wordt in ons land in 2012 opgevolgd door de 208. Deze auto is iets ranker, lichter, stoerder en sportiever en staat veel dichter bij de 205 dan de 207.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot 207.