Een icoon opvolgen is nog niet zo heel erg makkelijk. Gelukkig loste de Peugeot 206 het keurig op.
Het belang van de Peugeot 205 kan bijna niet onderschat worden. De compacte hatchback is verantwoordelijk voor het feit dat Peugeot kon blijven voortbestaan. Het merk bevond zich in zwaar weer eind jaren ’70 en begin jaren ’80. De Peugeot 205 (introductie 1983) zette alles recht. Het was een enorme hit. Het mooie was dat de auto zowel als basaal vervoer populair was, maar ook de luxe, snelle en dure uitvoeringen vonden gretig aftrek. Peugeot was van mening dat de auto zich niet liet opvolgen door één model en koos voor twee opvolgers. Aan de ene kant de kleine en goedkope 106, aan de andere kant de duurdere en grotere 306. Voor de zekerheid werd de Peugeot 205 nog wel even in het gamma gehouden voor wie niet kon kiezen.
Ruimte tussen 106 en 306
Dat bleken uiteindelijk best veel klanten te zijn. Ondanks dat de 106 en 306 uitstekend verkochten, deed de 205 dat óók. Peugeot moest dus alsnog aan de bak. Er werd een speciaal nieuw platform ontwikkeld en Pininfarina mocht aan de slag voor het ontwerp. Meestal pakt Peugeot een Citroen-platofrm (of vice versa), maar dat was niet mogelijk. Er zat namelijk geen model tussen de Saxo (gerelateerd aan de 106) en ZX (gerelateerd aan de 306).
Peugeot 206
De Peugeot 206 komt in 1998 in Nederland op de markt. Aanvankelijk is er keuze uit een driedeurs en vijfdeurs. Qua motoren zijn het allemaal oude bekende achtkleppers: een 1.1 (60 pk), 1.4 (75 pk), 1.6 (90 pk) en een 1.9 D (70 pk). In 1999 wordt de 2.0 GTI (zestienklepper) aan het gamma toegevoegd. Dit is de snelste 206 tot dat moment, dankzij een 138 pk sterke 2.0 motor. Voor homologatie-doeleinden verschijnt er in 1999 de 206 Grande Tourisme, in feite een 206 GTI met alle opties inclusief enorme voor- en achterbumper, ter homologatie van de WRC rallyauto’s. In 2000 vervangt de 1.6 16v de achtklepper en in 2001 wordt de 2.0 HDI (90 pk) aan het gamma toegevoegd.
Succes
Bijna alles wat Peugeot doet met de 206, is een succes. De rallyauto’s domineren de sport en de 206 domineert de verkooplijsten in veel Europese landen. De 206 CC doet daar een schepje bovenop. De coupé cabriolet-versie combineert een stalen klapdak met een lage vanafprijs, zo’n 22.000 euro. De auto blijkt niet aan te slepen, met enorme wachtlijsten tot gevolg. De cabrio is er met de 1.6 of 2.0 motor. In 2002 wordt er nog een variant bedacht, de 206 SW. B-segment stationwagons zijn niet heel erg veel voorkomend, laat staan een vlot ogend modelletje. Peugeot lukt het wel met de 206 SW. Er is zelfs een 206 SW in GTI-uitvoering.
Facelift Peugeot 206
In 2002 wordt de Peugeot 206 gefacelift. De wijzigingen zijn vrij subtiel. Het duidelijkste kun je de verschillen herkennen aan de achterzijde: de achterlichten zijn nieuw. Daarnaast zijn de bumpers nu altijd mee gespoten in carrosseriekleur. In 2003 komt de ultieme 206 op de markt, de 206 RC. Deze is net als de 2.0 GTI voorzien van een tweeliter zestienklepper, maar dan de EW10J4S-specificatie. Deze is goed voor maar liefst 177 pk en 202 Nm. De Peugeot 206 RC kan van 0-100 km/u accelereren in 7,4 seconden en haalt 225 km/u op de Autobahn.
De Peugeot 206 SW blijft tot 2007 in productie, de 206 hatchback zingt het uit tot 2009. Dat is een behoorlijke carrière voor een Europese auto in deze klasse. De opvolger van de Peugeot 206, de 207, is namelijk al sinds 2006 te koop.
Peugeot 206+
Maar het wordt nog leuker, want de 206 krijgt zelfs een facelift en een naamswijziging. Met de facelift krijgt de tot 206+ omgedoopte auto een tweede leven. De neus is veel groter en lijkt op die van de 207 en 308. Nu is het minder vreemd dan het lijkt. De Peugeot 207 is namelijk een stuk groter, volwassener en zwaarder geworden. Dit terwijl de Peugeot 107 alsnog een kleine auto is gebleven. Er was dus wel degelijk ruimte voor een dergelijke auto. Wel werd het modelgamma erop aangepast. Alleen de eenvoudige motoren waren leverbaar. Ook waren er geen luxe of snelle versies, laat staan een coupe cabriolet. Je kon kiezen uit de 1.1, 1.4 en 1.4 diesel. Een automaat was níet mogelijk. Uiteindelijk bleef de 206+ tot 2012 in productie.
Voor de Nederlandse importeur was de Peugeot 206 een gigantisch succes. In het eerste jaar werden er slechts 3.000 van verkocht, maar dat was nauwelijks een ‘volledig’ jaar. Een jaar later, in 1999, waren het er iets meer dan 16.500. Enkele jaren later was het consequent boven de 20.000 stuks. Uiteindelijk zijn er in Nederland meer dan 150.000 exemplaren van verkocht. Het is tevens de meest populaire Peugeot aller tijden, met meer dan 6.500.000 verkochte exemplaren.