De Peugeot 205 is een van de meest succesvolle hatchbacks en de redder van het Franse merk.
Soms is het erop of eronder. Voor Peugeot ging het eind jaren ’70 niet al te denderend. Waar de Franse merken Citroën en Renault de meest bijzondere auto’s creëerden, was Peugeot vrij behoudend. Wellicht iets te behoudend, want het merk had het behoorlijk zwaar. De 504 en later de 505 waren geweldige reisauto’s, maar juist qua volumemodellen kon het merk wel een impuls gebruiken. Er was al een kleine Peugeot, de 104. In principe was dat eigenlijk een Talbot Samba met een Peugeot-logo erop. Dat model stamde al uit de vroege jaren ’70 én was eigenlijk nooit echt competitief in het segment.
Peugeot was niet echt bekend met het segment verder, maar gelukkig hadden ze de Europese divisie van Chrysler overgenomen en het Britse Rootes Group, dat wél veel ervaring had met het ontwerpen en ontwikkelen van kleine auto’s, zoals de Simca 1100 en de Hillman Imp. Aangezien het erop of eronder voor Peugeot, moest hun nieuwe kleine auto in een keer goed zijn.
Lancering Peugeot 205
De 205 is ontworpen door Gerard Welter, die een eenvoudig en tijdloos model tekende. Paul Bracq deed het interieur. De Peugeot 205 kwam in 1983 op de markt. In eerste instantie alleen als vijfdeurs hatchback, de iets sportiever getinte driedeurs komt een jaartje later. De 205 mag dan splinternieuw zijn, de motoren (X-generatie) zijn niet enorm modern. De 1.0, 1.1, en 1.4 zijn eenvoudige viercilinders, evenals de diesel. Er is een iets sportiever aangeklede GT, maar die heeft gewoon een standaardmotor.
Peugeot 205 GTI
De 205 GTI die in 1984 komt zet de wereld in vuur vlam. Natuurlijk, het is exact hetzelfde recept als Volkswagen volgt met de Golf GTI. Qua uiterlijk smoelt het modelletje lekker, dankzij de 14 inch lichtmetalen velgen, stoere bumpers, mistlampjes en de rode bies. De motor is een 1.6 met maar liefst 105 pk en 132 Nm. Vergeet niet dat de 205 GTI ongeveer 850 kg weegt, dus met 105 pk komt het lekker vooruit. In 1984 krijgt de wereld ook de 205 T16 te zien, een rally monster met middenmotor, meer dan 200 pk en vierwielaandrijving. Deze auto heeft in principe niets met de 205 te maken, op de koplampen na. Dat maakt niet uit, Peugeot behaalt er grote successen mee en de 205 drijft daarop mee.
In 1986 komt de door Pininfarina getekende 205 Cabriolet op de markt. Er zijn twee smaakjes aanvankelijk, een CT met de 1.4 motor of een CTI met GTI aankleding en motor. Voor een B-segment auto is deze niet heel erg goedkoop, maar de 205 is klasseloos in de positieve zin des woords. In 1987 wordt de 205 GTI 1.6 opgevolgd door de 205 GTI 1.9, met 130 pk. Daarmee is het een bijzonder rap apparaat. Van 0-100 km/u sprinten duurt 7,8 tellen! Deze generatie 205 GTI is een van de hoogst aangeschreven hot hatches ooit gebouwd.
Facelift Peugeot 205
In 1987 krijgt de 205 een facelift. De blanke knipperlichten zijn een eenvoudige indicatie hiervan. Ook komen er nieuwe motoren met injectie, alhoewel de instapper een carburateur heeft. Er is wederom keuze uit een driedeurs, vijfdeurs en tweedeurs cabriolet. Die laatste is er nu in iets meer uitvoeringen, waaronder een eenvoudige ‘CJ 1.1’. De 1.6 CTI krijgt in 1990 een opvolger in de vorm van de 1.9 CTI. De Peugeot 205 is een Europese monsterhit. De auto is simpelweg niet aan te slepen. Zelfs de bedrijfswagen-versie is een succes. De 205 rijdt uit de kunst, je kan ze in allerlei uitvoeringen krijgen en ze zijn relatief betaalbaar. Zowel als stadsauto, boodschappenauto of gezinsauto is de 205 geschikt.
Opvolgers
Het zorgt er wel voor dat Peugeot niet zeker weet hoe de de 205 moeten vervangen. Het idee wat ze hebben is best slim: er komen twee opvolgers. De Peugeot 106 is daar om de onderkant van het gamma op te vangen. De betaalbare stadsauto’s. De Peugeot 306 is een maatje groter en kan uitstekend dienen als familie- en zakenauto. De strategie lijkt uitstekend te werken. Voor de zekerheid houdt Peugeot de 205 nog wel eventjes in productie. Het probleem daarmee is: de 205 blíjft populair, ook met twee opvolgers die het eveneens uitstekend doen. Peugeot houdt de 205 dus nog even in het gamma. De 205 is in de jaren ’90 nog dermate populair dat Peugeot inziet dat er ruimte is voor een directe opvolger van de 205. Die komt er eindelijk in 1998 in de vorm van de Peugeot 206.
De Peugeot 205 in Nederland
In Nederland beleeft de 205 zijn hoogtijdagen in de jaren ’80. Topjaar is 1987, dan worden er 17.601 stuks verkocht. In de jaren ’90 zakken die aantallen redelijk in, maar de importeur kan er met gemak duizenden op kenteken zetten.
In 1997 beleeft de 205 nog eventjes een verkooppiek. Het voorgaande jaar worden er amper 1.000 stuks verkocht, in 1997 komen er 7.000 stuks bij. In totaal zijn er meer dan 140.000 Peugeots 205 verkocht in Nederland. De 206 komt daar uiteindelijk net overheen. Niet verkeerd voor een segment waar Peugeot kennelijk eerst geen brood in zag.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot 205.