De Peugeot 108 is een kleine stadsauto die gebouwd wordt in samenwerking met Toyota en Citroën.
Kleine auto’s zijn altijd bijzonder lastig voor een autofabrikant. Ondanks dat het vaak simpele auto’s zijn, is de businesscase niet altijd simpel. Dat komt door de kleine marges op kleine auto’s. Een auto moet immers toch ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd worden. Er is dus altijd een basisprijs voor een kleine auto. Je moet het dan hebben van enorme aantallen.
Inhoudsopgave
PSA en Toyota
Peugeot is samen met Citroën onderdeel van het Stellantis concern. Dit betekende dat de twee samen konden werken aan kleine auto’s. De Peugeot 104, Citroën LN/LNA en Talbot Samba waren min of meer dezelfde auto. In de jaren ’90 deed Stellantis, toen nog PSA, het dunnetjes over met de Peugeot 106 en Citroën Saxo. Voor de opvolger van de 106, de 107, werkte PSA samen met Toyota. De Japanse grootmacht heeft in Japan heel veel kleine auto’s in het assortiment, maar die worden allemaal door Daihatsu gebouwd. Een auto die in Japan gebouwd wordt is extreem lastig goedkoop te verkopen in Europa wegens de importkosten en belastingen.
Peugeot 107
Door een fabriek op te zetten in Tsjechië en samen een auto te ontwikkelen konden PSA en Toyota de kosten spreiden. Het bleek een enorme hit te zijn. De drieling (Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo) was zeer populair vanwege de lage aanschafprijs én de lage kosten om het allemaal rijdend te houden. Logisch dus dat de drie merken niet te veel af wilden wijken van het originele recept. Peugeot was het enige merk dat een naamswijziging toepaste bij de introductie van de nieuwe eeneiige drieling.
Salon van Genève
De Peugeot 108 maakte zijn debuut op de Salon van Genève in 2014. In principe leek er niet veel veranderd te zijn. Nog altijd was het bijzonder compact kleintje. De auto was alsnog korter dan 3,50 meter, 3,47 meter om precies te zijn. De breedte is 1,62 meter. De 108 is dus ietsje langer en smaller dan de 107. Net als de andere twee merken (Citroën en Toyota) heeft Peugeot het model iets volwassener gemaakt. De 107 was wel héél erg basic. In de tussentijd was bij Peugeot de 206+ weggevallen, waardoor ietsje meer ruimte in het modelgamma van Peugeot was gekomen.
Peugeot 108 Drie- en vijfdeurs
Net als zijn voorganger was er keuze uit een driedeurs 108 en eentje met vijf deuren. De meeste keuze qua uitvoeringen is echter bij de vijfdeurs 108. Bijzonder is dat er voor het eerst keuze was uit motoren, de Peugeot 107 was voor 99% van de tijd leverbaar met slechts één motor (de 1.4 HDI werd nauwelijks verkocht en snel uit het gamma gehaald). De instapper is wederom een 1.0 driecilinder benzinemotor. Dit is de zogenaamde ‘1KR-FE’ die als ‘1.0 VTi’ in de prijslijsten staat. Dit blokje peurt 68 pk en 96 Nm uit 998 cc. Qua prestaties is het geen hardloper: 0-100 km/u duurt 14,3 seconden en de topsnelheid is slechts 157 km/u. Het USP van deze motor is het verbruik. Volgens de NEDC was het 1 op 26,3 gemiddeld. Dat bleek een theoretische waarde te zijn, maar rond de 1 op 20 moet mogelijk zijn.
PSA-motor
Een stapje hoger staat de 1.2 PureTech motor. Dit is de zogenaamde ‘EB2-3F’-motor. Ook dit is een driecilinder met een bescheiden slagvolume. Het motortje is echter compleet anders. De 1.0 is van Toyota-origine (in feite een Daihatsu-motor), de 1.2 PureTech komt bij Stellantis zelf vandaan en kennen we ook van de 208 en Citroën C3, bijvoorbeeld. Met de 1.2 is de Peugeot 108 aanzienlijk sneller. De 0-100 km/u sprint is gedaan in 11 seconden, bijvoorbeeld. De topsnelheid bedraagt 170 km/u.
Uitvoeringen Peugeot 108
Qua uitvoeringen is er nu wat meer keuze dan voorheen. Het begint bij Access en vervolgens de Active en Allure. Er zijn nu echter veel meer bijzondere uitvoeringen die al dan niet tijdelijk in de prijslijsten staan. Speciale vermelding voor de TOP!-modellen, vanwege het 2 dak a la Citroën 2CV. Een superluxe Roland Garros en sportieve GT-Line behoren nu voor het eerst ook tot de mogelijkheden.
Peugeot 108 in Nederland
De Peugeot 108 was wederom een groot succes. Zo’n enorme hit als de 107 was het echter niet. Van de 107 werden er in 2011 meer dan 20.000 verkocht vanwege vrijstelling van de wegenbelasting. Ook was de 108 iets minder goedkoop dan zijn voorganger. Toch wist Peugeot er geregeld zo’n 7.500 tot 8.500 per jaar van te verkopen. Pas in 2020 zakten de verkopen nogal in. In totaliteit rijden er meer dan 50.000 exemplaren van de 108 rond in Nederland.
De Peugeot 108 blijft tot 2021 in productie. Daarna wordt het model uitgefaseerd. De fabriek in Tsjechië is van Toyota en Stellantis moet uitwijken. Omdat de marges op kleine auto’s zo klein zijn en elektrificatie te duur is, raken de stadsauto’s uit de gratie. Ook Volkswagen (Seat Mii, Skoda Citigo, Volkswagen Up), Renault (Twingo en Smart ForFour) en Hyundai (i10 en Picanto) zitten met hetzelfde probleem.