De Pagani Utopia is alweer het derde model van de Italiaanse supercar-bouwer.
Van alle nieuwkomers in de jaren ’90 is Pagani een van de meest succesvolle. Het merk heeft een bijzondere niche gevonden. Het zit namelijk boven wat Ferrari en Lamborghini doen. Niet zozeer qua prestaties, maar wel qua design, bouwkwaliteit, exclusiviteit en prijs. Het zijn ware kunststukjes op wielen.
Het eerste model was de Pagani Zonda. Deze was in productie van 1999 tot 2010. Daarna ging Pagani verder met de Huayra. Die was in productie van 2010 tot en met 2022. Na twaalf jaar is het dus de hoogste tijd voor een opvolger.
Project C10
Bij Pagani beginnen ze het met het C10-project. Al in 2020 rijden er de nodige testauto’s rond. De totale ontwikkelingstijd van de Pagani Utopia is 6 jaar. Lange tijd gaan de geruchten dat het een kleiner model onder de Huayra gaat worden.
Nu zit er tussen de Zonda en de Huayra de nodige verschillen, maar in principe kun je wel spreken van een opvolger. De ene carbon supercar met V12 gaat uit productie en een andere carbon supercar met V12 gaat in productie. Dat is met de Pagani Utopia niet anders. Dat is namelijk – net als zijn voorgangers – een carbon supercar met V12. De Pagani Utopia wordt onthuld op 12 september 2012 tijdens een besloten evenement bij het Teatro Lirico in Milaan. Op deze wijze is alle aandacht voor Pagani en hoeven ze niet aandacht te delen met andere auto’s die op dezelfde beurs staan.
Gewicht Pagani Utopia
In vergelijking met een hoop concurrenten is de Pagani een ander beestje. Ten eerste qua bouwkwaliteit. Het is namelijk een absolute parel, waarbij veel onderdelen zijn gemaakt van aluminum, magnesium, koolstofvezel en titanium. Het chassis is een monocoque gemaakt van Carbon-Titanium, een combinatie van koolstofvezel en titanium. Dit om de auto zo sterk en zo licht mogelijk te maken. De subframes voor en achter zijn gemaakt van chroommolybdeen. De draagarmen zijn gesmeed uit een stuk aluminium. Dit zorgt ervoor dat de auto heel erg licht is.
Het gewicht van de Pagani Utopia is 1.280 kg en dat is anno 2023 een heel erg laag gewicht. De sportwagens van Ferrari, McLaren en Lamborghini zijn aanzienlijk zwaarder. Ook is de Utopia lichter dan de Huayra. De velgen zijn van Apptech en uiteraard gesmeed. Voor meten ze 21 inch, achter zelfs 22 inch. Pirelli verzorgt de banden. Standaard liggen er Pirelli PZero Corsa banden onder. Voor in de maat 265/35 R21, achter 325/30 R22. Mocht je in de winter willen rijden, dan heeft Pirelli SottoZero-banden in de aanbieding. Overigens noemen ze het zelfs ‘lage temperaturen’, dus het is nog steeds geen wintersport-beuker.
Motor van AMG
Dat ligt niet aan de motor. Zoals gezegd is de motor afkomstig van Mercedes. Het blok wordt speciaal door AMG voor Pagani gebouwd. De basis lijkt op de motor uit de Mercedes-Benz S680, maar is behoorlijk afwijkend. Het 5.980cc grote blok is voorzien van twee turbo’s. Bij 6000 toeren levert deze 864 pk (precies 635 kW). Dat is 100 pk meer dan dan zijn voorganger. Het koppel is altijd een USP geweest van AMG-motoren en dat is in dit geval niet anders.
De motor in de Pagani Utopia levert tussen de 2.800 toeren en 5.900 namelijk 1.100 Nm. Over prestaties rept Pagani nog niet, maar het hoeft geen betoog dat die een bloedsnelle auto is. Zeker de verhouding tussen koppel (heel erg veel) en het gewicht (heel erg weinig) is bizar te noemen. Om de boel tot stoppen te krijgen, heeft Brembo de remmerij mogen verzorgen. Rondom heeft de Pagani Utopia carbon remschijven. Voor zijn ze 410×38 mm groot met klauwen met zes zuigers, en achter 390×34 mm met klauwen met vier zuigers.
Transmissie Pagani Utopia
Voor het eerst is er in lange tijd keuze uit een transmissie. Vroege Pagani Zonda’s hadden een handbak, latere Zonda’s kregen de sequentiële transmissie. De Huayra heeft altijd die bak. In de Utopia heb je standaard de Xtrac-bak, officieel is dit een gerobotiseerde handbak. Pagani kiest expres voor deze transmissie en geen volautomaat of DCT, omdat die aanzienlijk zwaarder zijn. Als je een handbak wenst, dan is dat nu ook mogelijk. Deze is voorzien van elektro-magnetisch differentieel met een drieplaats koppeling. Dit om het enorm hoge koppel aan te kunnen.
De Pagani Utopia wordt in september officieel onthuld. Op dat moment laten de Italianen alleen de dichte versie zien. Wel geven ze al meteen aan dat er 99 Utopia’s gemaakt gaan worden. Deze kosten tweeënhalf miljoen euro per stuk. Al bij voorbaat zijn ze al 99 allemaal verkocht. Een Roadster is niet bij introductie bevestigd, maar lijkt een logisch vervolg. Meestal bouwt Pagani die enkele jaren na de dichte versie.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Pagani Utopia.