De Pagani Huayra is de tweede hypercar van de Italiaanse autobouwer.
Het komt niet vaak voor dat een nieuwe supercarfabrikant weet te overleven. In de meeste gevallen gaat het vrij snel fout. Het begint allemaal met een goed idee, daarna begint een slechte uitwerking ervan. In de afgelopen jaren zijn de meeste sportwagenfabrikanten alweer kopje onder gegaan. Dat wil echter niet zeggen dat dat altijd het geval is. Spyker is een twijfelgeval dat telkens niet dood gaat, maar merken als Koenigsegg en Pagani zijn er alweer geruime tijd en vertonen nog steeds teken van leven.
De eerste auto van Pagani, de Zonda, was een groot succes. Dat betekent dat Pagani door ging op de ingeslagen weg. Dat deed men met de Huayra. Deze auto verscheen in 2011 voor het eerst als een soort ‘halve’ opvolger van de Zonda. Qua karakter was de auto namelijk anders. Voor het niet getrainde oog zijn het alle twee enorm spectaculaire – bijna buitenaardse – Italiaanse hypercars met een hoop vleugels en een V12 van Mercedes-Benz, Mercedes-AMG om precies te zijn.
Motor Pagani Huayra
Een groot verschil zit ‘m in die V12. In de Pagani Huayra zit namelijk de M158, een 6 liter V12 met twee turbo’s. Deze zorgen voor een compleet ander karakter dan de atmosferische 7.3 liter V12 die je kon vinden in de Pagani Zonda. Zo is het geluid van de Huayra een stuk ingetogener. Aan de andere kant heeft de V12 dankzij die turbo’s meer koppel dan ooit. De keuze werd min of meer ook voor Pagani gemaakt, want Mercedes-Benz was gestopt met het bouwen van die oude 7.3 V12 motoren.
De basis van die blokken stamt van eind jaren ’80 en geen andere auto’s maakte meer gebruik van die motor. Dit terwijl deze V12 nog wel werd gebruikt, zo kon je de motor (in andere vorm) terugvinden in de Mercedes-Benz S-Klasse en SL, bijvoorbeeld. In de ’65 AMG’-modellen is het blok goed voor 630 pk en 800 Nm, maar in de Pagani gaat er een flinke schep bovenop: 740 pk en 1.000 Nm aan koppel. Tel daarbij op dat de Pagani Huayra veel lichter is, en je zult begrijpen dat dit een razendsnelle hypercar is.
De motor is gekoppeld aan een enkelplaats sequentiële transmissie. Horacio kiest daar bewust voor, omdat zo’n bak de helft lichter is dan een gelijkwaardige automaat met dubbele koppeling en er geen handbak te vinden is die het extreem hoge koppel aankan.
Pagani Huayra BC
Pagani staat erom bekend dat het van één model een heleboel smaakjes weet te maken. Dat is met de Huayra niet anders . In 2016 onthullen de Italianen de Pagani Huayra BC. Dat is in feite een iets hardere, snellere, lichtere versie voor de trackday liefhebber. De motor is opgekrikt naar 760 pk, terwijl het gewicht daalt met dik 130 kilogram. De pk-gewichtsverhouding verbetert op deze wijze drastisch. Aanvankelijk zou Pagani slechts 20 exemplaren bouwen van de Huayra BC, maar dat worden er 30.
Pagani Huayra Roadster
Een jaartje later – in 2017 – is het tijd voor de Pagani Huayra Roadster. Omdat de auto een zeer stijf koolstofvezel chassis heeft, heeft het nauwelijks invloed op de stijfheid van de auto, noch het gewicht. De motor is de krachtigere V12 uit de BC-variant. De Roadster is ietsje minder zeldzaam dan de BC, want de Italianen bouwen er precies 100 stuks van.
Huayra Roadster BC
Natuurlijk combineert Pagani ook het een en ander met elkaar. Dus ook de BC-behandeling in combinatie met de Roadster-carrosserie. Met het dak open kun je net eventjes wat intenser je trackday beleven. De motor is in dit geval opgefokt tot een gezonde 802 pk en 1.050 Nm. Dat resulteert niet direct in een hogere topsnelheid. De extra vleugels genereren serieuze downforce. Pagani bouwt slechts 40 exemplaren van de Roadster BC.
Special Editions
Daarna doet Pagani eigenlijk precies wat ze met de Zonda ook al deden: een hele hoop special editions maken. Daar zitten een hele hoop ‘one-off commissions’ bij. Auto’s die in opdracht van 1 persoon zijn gemaakt. Zo is er in 2020 de Pagani Huayra Imola, in feite een heftigere BC met 835 pk en 1.100 Nm uit de V12, terwijl het gewicht is gedaald naar 1.250 kg. Deze Imola eert het circuit dat vlakbij de fabriek van Pagani in de buurt ligt. Je kan de Imola herkennen aan de roofscoop, enorme haaienvin en diffusor. Er zijn er vijf van gebouwd.
De Huayra Tricolore is ook zo’n geval met nog meer vermogen en koppel, in dit geval om de Italiaanse luchtmacht te eren (inderdaad, dat deed Pagani al eens eerder met de Zonda). Compleet afwijkend is de Huayra R, een track-only apparaat waar je eigenlijk niet zoveel mee kan. De auto borduurt verder op het idee van de Pagani Zonda R. Huayra R is niet goedgekeurd voor de openbare weg, maar er is ook geen raceklasse waar je met deze auto aan de start kunt verschijnen. De motor is een unieke atmosferische 6 liter V12, hand gebouwd door HWA. HWA staat voor Hans Werner Aufrecht, de raceafdeling van AMG.
De Pagani Huayra gaat uit productie in 2022. Althans, dat is de bedoeling. Ondanks dat er al een nieuwe Pagani is aangekondigd (de kleinere en goedkopere Pagani Utopia), zal Pagani links en rechts vast nog een speciale Huayra in elkaar schroeven voor hele vermogende klanten.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Pagani Huayra.