Pagani is een Italiaanse fabrikant van exclusieve supercars, opgericht door de Argentijn Horacio Pagani. Het merk heeft tot op heden drie modellen uitgebracht: de Zonda, de Huayra en de Utopia. Deze zijn alledrie voorzien van een V12 van AMG-origine.
pagani nieuws
-
Is deze Pagani occasion 12 miljoen waard?
Lees meer -
Chinese verzamelaar showt zijn hypercars in Aken
Lees meer -
Pagani Zonda Arrivederci is de laatste, echt waar!
Lees meer
Modellen
Inhoudsopgave
Kleine supercarmerken
Vroeger kon je de klok erop gelijk zetten. Op elke autobeurs in de jaren ’70, ’80 en ’90 stonden er een paar nieuwe automerken te shinen. In bijna alle gevallen ging het hetzelfde. Het merk in kwestie ging de vloer aanvegen met Ferrari. Niet alleen met snellere auto’s, maar ook met ‘exclusiviteit’. Dat is een mooi woord om te zeggen dat je producten niet zo populair zijn.
Al die merken op beurzen in Bologna, Birmingham, Amsterdam, Parijs en Frankfurt kon je eenvoudig herkennen aan het zorgvuldig ontworpen logo en de extreem trotse eigenaar, naamgever en geestelijk vader van het nieuwe merk. Dat enkele maanden later het bedrijf kopje onderging en de hypotheek het niet meer kon dekken, vermelden we maar niet.
Maar het gaat soms ook goed tot zeer goed. Lamborghini begon ooit als wraak op de matige producten en slechte service van Ferrari. Eind jaren ’90 waren er enkele nieuwe boutique supercarmerken die wel wisten te overleven. Spyker kennen we natuurlijk (alhoewel dat merk het lastig kreeg). Dan is er nog Koenigsegg, dat Zweedse straaljagers met een kenteken produceert. Maar de bekendste is toch Pagani.
Horacio Pagani
Horacio Pagani wordt op 10 november 1955 geboren in Casilda, Argentinië. De Italiaanse achternaam heeft hij te denken aan zijn ouders, die van origine uit Italië komen. Het zou niet voor het eerst zijn dat Duitsers en Italianen ‘die aan de verkeerde kant’ stonden verdwenen uit Europa en opdoken in Argentinië. De jonge Horacio heeft het ambacht snel te pakken en is als kind al geïnteresseerd in techniek. Op zijn viertiende is hij al bezig met het produceren van upgrades voor zijn brommer. Tijdens zijn middelbare schooltijd bouwt Horacio zijn eerste sportauto. Het is nog vrij eenvoudig: hij bouwt een kitcar op het chassis van een Renault Dauphine. Binnen vijf maanden is het project klaar, terwijl hij nog gewoon fulltime studeert.
Eerste raceauto
Na zijn studie kan Horacio maar moeilijk werk vinden als supercarbouwer. Logisch, daar zijn nu eenmaal niet zo veel vacatures voor. Gelukkig kan hij meer ontwerpen dan alleen auto’s. Hij ontwerpt van alles en nog wat om maar zo bezig te kunnen zijn met zijn passie: auto’s ontwerpen en bouwen. Naast campers en meubilair ontwerpt hij de Pagani F2, een Formule 2-raceauto. Het ontwerp oogst veel lof, maar verder kan hij er niet zoveel mee. In Argentinië is er niet echt een grote autoindustrie. Daarom verhuist Horacio terug naar het geboorteland van zijn ouders: Italië. Dat land heeft namelijk een heel grote supercarindustrie.
Lamborghini
Het is belangrijker waar je werkt dan wat voor je werkt doet, dus solliciteert hij bij Lamborghini voor de enige vacature die ze hebben: als conciërge bij Lamborghini moet hij de fabriekshal schoonvegen en het gereedschap ordenen. Dat maakt niet uit, want zo zit hij wel dicht bij het vuur. Gelukkig wordt zijn kennis bij Lamborghini opgemerkt en werkt hij zich daar op. In de jaren ’80 is hij bezig met diverse doorontwikkelingen van de Lamborghini Countach.
Hij komt met het idee voor een autoclaaf, een soort oven om koolstofvezel te produceren. Horacia ontwikkelt een Lamborghini Countach Evoluzione met veel carbon onderdelen. Hij moet alleen het management van Lamborghini zien over te halen. Dat merk is dan nog vrij passief: omdat Ferrari geen autoclaaf heeft, heeft Lamborghini er ook geen nodig. Zonde, want Lamborghini had zo een voortrekkersrol kunnen spelen in de supercarwereld. Dat gebeurt dus niet. Het wordt extra pijnlijk wanneer Ferrari de F40 lanceert, die veel gebruik maakt van koolstofvezel.
Modena Design
Voor Horacio is het zaak om dan nu eindelijk voor zichzelf te gaan beginnen. Hij zit nu al een tijdje in ‘het wereldje’ en kent de mensen en bedrijven in de buurt. Daarom richt hij Modena Design op, een designbureau voor van alles en nog wat. Net als tijdens zijn periode in Argentinië neemt Horacio allerlei opdrachten aan om zo geld te kunnen genereren voor de ontwikkeling van zijn supercar.
Pagani Zonda
De eerste auto van Pagani is de Zonda. Deze wordt in 1999 onthuld op de Salon van Genève. Dat is meteen het begin voor het merk. De auto wordt buitengewoon goed ontvangen door de pers. Pagani heeft namelijk jarenlange ontwikkeling erin gestoken. Waarschijnlijk zag hij zelf ook wel in dat veel supercarfabrikanten hun auto te snel onthullen en zo constant achter de feiten aanlopen. Op aanraden van goede vriend Juan Manuel Fangio maakt Pagani gebruik van motoren van Mercedes-Benz. In het geval van de Zonda zijn dat varianten op basis van de M120 V12.
De eerste paar exemplaren hebben een standaard 6 liter, maar grotere 7 en 7,3 liter V12’s worden ook gebruikt. Het zorgt ervoor dat het prestatieniveau iets beter aansluit bij het exotische uiterlijk en stratosferische prijskaartje. Pagani lanceert in 2003 de Zonda Roadster, de eerste open auto van het merk. Dankzij het gebruik van koolstofvezel is de open versie nauwelijks zwaarder, terwijl de stijfheid ook nauwelijks afneemt. De Pagani Zonda F (met de F van Fangio) is nog wat krachtiger (minimaal 602 pk), sneller, duurder en exclusiever. Uiteraard combineert Pagani ook de F-behandeling met de open carrosserie, in de vorm van de Pagani Zonda F Roadster.
Met de Zonda R betreedt Pagani een nieuw stukje markt. Het is namelijk een auto voor op het circuit. De auto komt geen enkele typegoedkeuring door, simpelweg omdat het een raceauto is. Aan de andere kant is er geen raceklassement waar de Zonda R aan voldoet. Dus ook aan de start verschijnen is erg lastig en voor de gemiddelde trackday (waarbij APK vaak vereist is) maakt de auto teveel kabaal. Wel haalt de Zonda R het ronderecord op de Nürburgring. Ook in diverse computergames is het een van de snelste voertuigen. Slim, want daar maakt het niet uit of een auto straatlegaal is.
Pagani Huayra
De Pagani Huayra neemt het stokje over in 2011. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de Huayra een V12 met twee turbo’s. Dit zorgt ervoor dat geluid meer ingetogen is. Dat niet alleen, het extreem hoge koppel zorgt voor een compleet andere rijervaring. Wederom introduceert Pagani eerst de standaard coupé. Een iets snellere Huayra BC arriveert in 2017, evenals een Roadster. Ook hier combineert Pagani uiteindelijk die twee varianten tot de Pagani Huayra BC Roadster.
Verdienmodel
Ondanks het feit dat Pagani de Zonda al jarenlang uit productie heeft genomen, blijven er ook maar nieuwe Zonda’s komen. Op heel speciaal verzoek kan Pagani er kennelijk er nog eentje bouwen. Een andere reden waarom we telkens nieuwe Zonda’s voorbij zien komen, is het retro-fitten dat Pagani doet. Dit houdt in dat Pagani nieuwe varianten van de Zonda bouwt op bestaande auto’s. Er komen nog een hele hoop variaties op een thema voorbij. Hoewel Pagani maar zo’n 120 exemplaren van de Zonda heeft gemaakt, is een groot gedeelte daarvan weer gebruikt als basis voor een ander type Zonda. Andere fabrikanten als Ruf zien deze tactiek en passen dit zelf toe.
Zo duurt het ook nog eventjes voordat de Pagani Huayra uit productie gaat. Na 2019 zijn het voornamelijk special editions die worden gemaakt. Elk exemplaar is dus super uniek. Van de Huayra zijn er dik 300 gebouwd.
Pagani Utopia
De Pagani Huayra wordt op zijn beurt in 2022 opgevolgd door de Pagani Utopia. De auto zal weer superzeldzaam zijn. Aanvankelijk staan er 99 coupés op de planning. Uiteraard komt er op termijn ook een roadster. De motor is wederom een 6 liter V12 met twee turbo’s, van AMG-origine. Deze levert 860 pk en 1.100 Nm. Ook interessant: voor het eerst in lange tijd is een handbak mogelijk.