De Opel Vivaro is een middelgrote bedrijfsauto van Opel.
Ook voor autofabrikanten is het bouwen van bedrijfswagens een aparte tak van sport. De doelgroep is compleet anders met totaal andere wensen en eisen. Het grote proleem is dat er bij bedrijfswagens een grotere verscheidenheid moet zijn qua specificaties, maar dat de aantallen relatief laag liggen. Dit houdt in dat de kosten qua investering vrij laag zijn. Echter, omdat men bedrijfswagens bijna altijd met ‘de portemonnee’ in het achterhoofd koopt, kan de vraagprijs niet te hoog zijn.
Inhoudsopgave
Gelukkig hebben fabrikanten daar een paar methodes voor om toch geld te kunnen verdienen. Ten eerste gaan bedrijfswagens veel langer mee. Waar personenwagens soms wel om de 6-7 jaar een nieuwe opvolger krijgen, duurt dat bij diverse busjes soms wel 10 jaar. Ook worden bedrijfswagens bijna altijd in samenwerking met een andere fabrikant ontwikkeld.
Opel Arena
Bij Opel is dat niet anders. In de jaren ’90 wensen de Duitse autofabrikant een busje als tegenhanger voor de Volkswagen Transporter. Er is een Combo (Kadett met kont, later Corsa met opbouw), maar dat is een Volkswagen Caddy-concurrent. Omdat de ontwikkeling van een goede bus erg prijzig is, werkt Opel samen met Renault. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste kunnen ze zo de ontwikkelingskosten delen. Een ander voordeel is dat er bijna direct een bedrijfswagen met Opel-logo geregeld is: de Opel Arena. Dit is een Trafic van de eerste generatie.
De Opel Arena arriveert in 1997 en is dan, ondanks de nieuwe badge, dan toch al een oude auto. De Trafic stamt namelijk uit 1980. In de tussentijd krijgt dat model constant updates en modelwijzigingen, waaronder een grote facelift in 1989. Maar de Arena was een stokoud model van 16 jaar oud toen deze in de showrooms verscheen. Een succes was het niet, maar dat maakte niet uit. Elk exemplaar dat extra verkocht werd, was mooi meegenomen.
Samenwerking met Renault
De auto waarmee Opel en Renault uiteindelijk in 2001 op de markt verscheen, was erg bijzonder. De tweede generatie Renault Trafic en eerste generatie Opel Vivaro waren namelijk erg modern. Nu was dat een makkelijk conclusie na de Opel Arena, natuurlijk. Maar ook in vergelijking met de VW Transporter en Ford Transit zag de Vivaro er zeer modern uit. De auto debuteert op de Salon van Brussel in 2001. Een jaartje later verkiest een jury de auto uit tot International Van of the Year 2002.
Bijzonder is het design, met vrij ronde vormgeving, een aerodynamische snuit en hooggeplaatste achterlichten. Er is maar zoveel dat je kunt doen om een busje er leuk uit te laten zien. Je zit immers met de eisen zoals binnenruimte, laadvermogen en kostprijs. Het hoogtepunt is echter de daklijn. Die loopt bij de A-stijl iets op en zakt bij de B-stijl. Dit ‘dakje’ geeft de auto een fris en herkenbaar voorkomen. Naast de Renault Trafic en Opel Vivaro wordt de bus ook verkocht als Nissan Primastar.
Varianten Opel Vivaro
Uiteraard is de Opel Vivaro te krijgen in allerlei varianten. Er zijn diverse lengtes, wielbasis en zelfs hoogtes. De hoge versies bouwt men in Spanje, omdat het fysiek niet mogelijk was om deze in Luton te bouwen, waar ze de meeste Vivaro’s en Trafics bouwen. De Trafic is daarmee de eerste Franse auto in 30 jaar die in het Verenigd Koninkrijk van de band loopt. De meeste versies hebben een Renault-diesel (1.9, 2.0 of 2.5) onder de kap, daarnaast is er een 2.0 benzinemotor.
Tweede generatie Opel Vivaro
De tweede generatie Opel Vivaro (de Vivaro B) verschijnt in 2014. De lage modellen rollen van de band in Luton, de hoge modellen in Frankrijk. Qua styling is duidelijk dat er gekozen is voor evolutie. De daklijn is iets minder geprononceerd en de achterlichten iets lager geplaatst, maar het is nog duidelijk een Opel Vivaro. Uiteraard wordt de auto ook als Renault Trafic geleverd. Dat niet alleen, later komt er ook een Fiat-versie (Talento) en Mitsubishi-versie (Trafic).
Derde generatie Opel Vivaro
De Opel Vivaro C, de derde generatie, verschijnt al in 2018. De reden hiervoor is logisch. General Motors heeft Opel verkocht aan PSA. Het PSA-concern heeft zijn eigen bedrijfswagens en verkoopt deze als Citroën en Peugeot. Op die wijze wordt de Vivaro al na 5 jaar vervangen door een compleet nieuwe auto. Deze is te koop als Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce.
De personen-versie van de Opel Vivaro heet Opel Zafira, nadat de originele zevenzitter uit productie gaat en geen vervanger krijgt. Ook is er een elektrische versie, de Opel Vivaro-e.
Vanaf 2021 verkoopt men de auto ook als Fiat Scudo, dat opmerkelijk genoeg daarvoor een Trafic-derivaat was nadat Opel naar PSA ging. Omdat PSA en FCA (waartoe Fiat behoort) fuseerden tot Stellantis, werd ook Fiat aan de poule toegevoegd. Bijzonder van de Opel Vivaro is dat de waterstof-versie in Rüsselsheim gebouwd wordt.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Opel Vivaro.