De Opel Rocks-e is een mobiliteitsoplossing en een auto voor jongeren.
De transitie naar elektrische mobiliteit laat zijn sporen na in autoland. Het zorgt ervoor dat sommige merken het heel erg lastig krijgen en andere juist er goed bij varen. Het is maar net hoe goed ze zich voorbereid hebben op EV’s. Ook zien we dat bepaalde segmenten ineens uitsterven of juist enorm groeien.
Inhoudsopgave
Bij Opel gebeurde er meer. Jarenlang was Opel onderdeel van General Motors. Nu konden de Duitsers behoorlijk hun eigen gang gaan van The General. Opel was vaak ook de partner bij de duurzame projecten, denk aan de Chevrolet Volt (Opel Ampera) en Chevrolet Bolt (Opel Ampera-E), In 2017 ging Opel over naar PSA en in 2021 werden PSA en FCA samengevoegd tot het mega-concern Stellantis.
Niet de eerste Rocks van Opel
Deze twee belangrijke evenementen zorgden voor Opel dat het modelgamma snel omgegooid werd. Op de zeer verse Opel Insignia (B) na, werden de meeste modellen afgedankt of opgevolgd door een model van PSA-origine. Zo vertoont de Opel Corsa veel overeenkomsten met de Peugeot 208 en is de Opel Astra in technisch opzicht identiek aan de Peugeot 308.
De Opel Rocks-e is een beetje afwijkend. Ten eerste is er niet zoiets als een ‘groene’ Opel Adam Rocks, zonder de ‘e’. Die krijg je er altijd bij. De naam ‘Rocks’ kennen we bij Opel van de Adam Rocks, een crossover-esque c.q. allroad-achtige versie van de Opel Adam. Maar de Rocks-e is geen crossover-achtig iets. Het is in feite een Citroën Ami-e met een andere badge erop.
Het idee erachter is hetzelfde dus. Een eenvoudige no-nonsense auto die in principe bedoeld is voor stadsgebruik. Dan heb je geen grote auto nodig, omdat de snelheden laag zijn heb je geen sterke motor nodig en omdat de afstanden kleiner zijn heb je geen grote accu nodig. Ergo, de Opel Rocks-e is een kleine, handige, efficiënte en relatief voordelige manier om ‘auto’ te kunnen rijden.
Specificaties Opels Rocks-e
We zetten auto tussen haakjes omdat het meer een alternatief is voor een scooter of Renault Twizy dan een pak ‘m beet Opel Corsa. Je mag er dan ook vanaf je 16e in rijden. Het apparaat is 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. Het accupakket heeft een capaciteit van 5,5 kWh waarmee je 75 km ver kunt rijden. Snelladen is niet mogelijk. Snel rijden overigens ook niet, want de Opel Rocks-e haalt maximaal 45 km/u. De draaicirkel is slechts 7,20 km. Bijzonder is de configuratie van de deuren. Het portier bij de bijrijders scharniert gewoon aan de voorkant en gaat als een normale deur open. Het portier aan de kant van de bijrijder scharniert aan de achterzijde en gaat dus in tegengestelde richting open.
Drie uitvoeringen
Er zijn drie uitrustingsniveau’s van de Opel Rocks-e. De meest interessante is natuurlijk de goedkoopste versie, die gewoon Rocks-e heet. Dan heb je al een Panoramadak. Niet alleen lekker veel zonlicht voor de inzittenden, maar juist bij een stadsauto erg handig. Dan kun je net wat dichter bij het verkeerslicht rijden alsnog prima zien wanneer deze op groen gaat. Dan houdt het daarna wel op met opties, want items als airco zitten er simpelweg niet op en kunnen niet besteld worden.
De Opel Rocks-e Tekno kun je herkennen aan alle gele details. De opbergvakken, tashaak, details van de vloermatten: allemaal zijn die felgeel bij de Tekno-uitvoeringen. Ook aan de buitenzijde is dat te zijn dankzij de gele accenten op de dorpels en voor- en achterbumper. De telefoonhouder is nu standaard en er zit een Connect Box in. Heel slim, je telefoon is je infotainmentsysteem. Die kun je in de middenconsole aansluiten. Ook zijn de 14 inch stalen velgen nu voorzien van wieldoppen. Niet echt enorm veel luxe voor 800 euro, wat toch een flink bedrag is op zo’n kleintje. Dan is er de Opel Rocks-e Klub. Die is in principe exact gelijk aan de Tekno. Alleen zijn alle felgele details dan in stemmig grijs. Ook deze is 800 euro duurder dan de instapper.
Opel Rocks-e Kargo
Er is zelfs een heuse bedrijfswagenversie van de Opel Rocks-e. Dat is de ‘Kargo’, waarbij ook hier de C is vervangen door een K. Het idee van de Kargo is simpel, voor de bedrijven die rondrijden met een scooter of – daar is ‘ie weer – Twizy, is er een Rocks-e- met extra laadruimte. De Rocks-e offert de bijrijderstoel op voor een extra bagageruimte van 1,20 lang, 35 centimeter hoog (minimaal) en 59 centimeter breed. Perfect voor pakjes, pizza’s, poststukken en andere items die bij de deur afgeleverd dienen te worden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Opel Rocks-e.