De Opel Mokka-e is de elektrische Mokka en de spirituele opvolger van de Ampera-e.
Onder General Motors was Opel nooit het meest vooruitstrevende merk. Af en toe werden kwamen er zeker pareltjes uit de fabrieken in Rüsselsheim rollen. Maar op het gebied van elektrificatie was Opel nooit de eerste. Desalniettemin sloegen ze de hybride direct over en boden ze in 2011 de Opel Ampera plug-in hybride aan. Deze werd in 2017 op gevolgd door de Opel Ampera-E, een geheel elektrische crossover.
Dit model leek een absolute hit te moeten gaan worden. Dankzij de flinke accu was de actieradius meer dan respectabel. Het was een crossover, dus een populair autotype en eentje die zich uitstekend leent voor geheel elektrische aandrijving, want bij een hogere auto kun je de accu mooi wegwerken. Echter, het werd niet een enorme hit. De prijsstelling was vrij stevig, vanaf zo’n 40 mille voor de instapper en 46 mille voor het luxe model. Een klein jaar later verlaagde Opel de prijzen van de Mokka op drastische wijze. Het had een beperkt effect.
Opel Ampera-e
De Opel Ampera-e werd in 2020 al van de markt gehaald. Dat was op zich ook wel logisch, want de Ampera-e was nog een product van General Motors. De Opel Ampera-e was een van de laatste GM-producten van het merk. In 2016 werd Opel namelijk overgenomen door PSA, het Franse concern waartoe Peugeot, DS Automobiles en Citroën behoren. Elk concern maakt gebruik van zijn eigen platforms en techniek. Logisch dat de techniek waarop Opels geschoeid waren, werd uitgefaseerd. Daarvoor in de plaats kwam PSA-techniek.
Op die wijze zou je de Opel Mokka-e kunnen zien als de opvolger van de Opel Ampera-e. Beide auto’s zijn namelijk een crossover in min of meer hetzelfde segment. De prijsstelling is ook ongeveer identiek, na de prijsverlaging van de Opel Ampera-e, uiteraard. In tegenstelling tot de Opel Ampera-e is de Opel Mokka-e níet enkel en alleen ontworpen als elektrische auto. Er is immers ook een reguliere Opel Mokka met benzinemotor. Sterker nog, er zijn zelfs diesels leverbaar.
CMP-platform
De Opel Mokka is een soort compacte crossover. De auto staat op het CMP-platform. Hier staan ook auto’s als de Peugeot 208, 2008, Opel Corsa, DS 3 Crossback en Citroën C4 op. Dit platform is ontwikkeld om te kunnen functioneren met verbrandingsmotoren (en toebehoren) en elektrische auto’s plus toebehoren. De D3 Crossback e-Tense, Peugeot e-2008 en Citroën e-C4 zijn in dat opzicht technisch identieke auto’s ten opzichte van de Opel Mokka-e. In vergelijking met de Opel Ampera-e is de Mokka-e bijna even lang: de Mokka is 4,15 meter lang. Wel is de Mokka-e ietsje breder met 1,79 meter. Een groot verschil is de hoogte, want de Mokka-e is met 1,52 meter 7 centimeter lager dan de Ampera-e. Opvallend is dat de wielbasis met 2,56 meter juist ietsje kleiner is dan zijn voorganger. De ruimte aan boord was in de Ampera-e eveneens beter voor elkaar.
Een groot verschil is het uiterlijk Waar de Ampera-e nog een vrij generieke MPV-esque crossover was, is de Mokka-e herkenbaar Opel en veel moderner. De auto maakt gebruik van de nieuwe kloeke uitstraling die Opels onder leiding van Stellantis (voorheen PSA). De Vizor-grille met koplampen die geïntegreerd lijken te zijn, zijn daar een belangrijk onderdeel van. De Opel Astra die later zou verschijnen, krijgt hetzelfde aangezicht mee.
Techniek Opel Mokka-e
De Opel Mokka-e heeft een elektromotor die goed is voor 136 pk en 260 Nm. Daarmee kun je in 9 seconden naar de 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Belangrijk is de actieradius, die volgens de WLTP precies 324 km bedraagt. Dat is ten opzichte van zijn opvolger in veel opzichten minder goed.
De Ampera-e had meer vermogen, veel meer koppel en was gek genoeg nauwelijks zwaarder. Qua laden heb je bij de Opel Mokka-e keuze uit twee mogelijkheden: een 7,4 kWh of 11 kWh boordlader. Snelladen gaat in beide gevallen even snel, maar de boordlader kun je kiezen. Een 11 kW boordlader kan sneller ‘normaal’ laden, maar kost 1.000 euro meer.
Uitvoeringen Opel Mokka-e
Er zijn vijf verschillende uitvoeringen leverbaar. Het begint met de ‘e-Edition’, die standaard al LED-koplampen, lichtmetalen wielen (16”) en climate control heeft. De e-Elegance heeft iets grotere wielen, licht- en regensensor en een achteruitrijcamera. De e-Business Elegance combineert alles van de Elegance met keyless entry & start en navigatiesysteem. De e-GS Line is de meest sportieve uitvoering met een Black Pakket (met zwarte wielen en zwart dak) en getinte ramen. De e-Ultimate is zoals de naam al een beetje verklapt de ultieme versie met alcantara bekleding, Matrix-koplampen en 18 inch wielen plus een groot navigatiesysteem.
Mokka-e wordt Mokka Electric
In 2022 krijgt de Mokka-e een update. Daarbij verandert de naam naar Mokka Electric, in lijn met de Astra Electric. Dat is niet alles: de Mokka Electric krijgt ook een vernieuwde aandrijflijn. Dankzij een grotere 54 kWh-accu stijgt de range naar 406 km. Daarnaast stijgt vermogen van 136 pk naar 156 pk.
Meer Opel Mokka-e artikelen?
Hieronder vind je een overzicht van de meest recente Opel Mokka-e artikelen op Autoblog.