De Opel Corsa-e is de eerste elektrische Corsa voor consumenten.
De Opel Corsa is al sinds 1982 een gevestigde naam in zijn klasse en een heel belangrijke auto voor Opel. De eerste vijf generaties waren gebouwd toen Opel onderdeel was van General Motors. De zesde generatie van de Opel Corsa was tot stand gekomen onder de leiding van PSA (later Stellantis). Voor de Opel Corsa was dat een zeer grote upgrade.
General Motors had namelijk de Corsa een beetje op zijn beloop gelaten. De vierde generatie werd samen met Fiat Auto ontwikkeld en kwam in 2006 op de markt. Die auto deelde zijn platform en techniek met de eveneens nieuwe Fiat Grand Punto. In 2014 verscheen de vijfde generatie Opel Corsa, maar dat was stiekem een rigoreuze facelift in plaats van een compleet nieuw model. Het platform was identiek en ook van een afstandje kon je duidelijk zien dat de twee modellen in grote lijnen gelijk waren.
Inhoudsopgave
Zesde generatie Corsa
Mede daardoor komt de zesde generatie Corsa over als een auto die wel twee generaties nieuwer is. Dat is dus eigenlijk ook een beetje het geval. Met de elektrische variant is dat helemaal zo. De Opel Corsa-e werd in 2018 aangekondigd. In die periode waren er niet heel erg veel elektrische auto’s in de compacte klasse. Oudgedienden als de Nissan Leaf en BMW i3 zijn een maatje groter. Het is wat dat betreft een directe concurrent voor de Renault Zoe. Of de elektrische Peugeot e-208, die in technische zin grotendeels identiek is aan de Opel Corsa-e. Ze behoren immers tot hetzelfde concern.
De Opel Corsa-e is voorzien van een elektromotor die goed is voor 136 pk en 260 Nm, uitstekende waarden voor een dergelijke compacte auto. Ondanks het vrij hoge wagengewicht (1.455 kilogram!) zijn de prestaties op papier niet verkeerd. Van 0-100 km/u accelereren duurt precies 8,1 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Belangrijker is dat het koppel van 260 Nm, dat bij nul toeren al paraat staat. Hierdoor voelt de Corsa-e in het verkeer buitengewoon vlot aan.
Opel Corsa-e duurder
In vergelijking met de ‘gewone’ Corsa valt op dat e-Corsa niet alleen veel zwaarder is, maar ook veel duurder. De goedkoopste Corsa-e is ongeveer even duur als de duurste benzine-Corsa. Toegegeven, de sterkste Corsa op benzine – de 1.2 Turbo met 130 pk – is minder krachtig dan de elektrische variant. Wel zijn de prestaties aanzienlijk beter dankzij het (veel) lagere gewicht.
Een ander verschil is de bagageruimte. De benzine- en diesel-Corsa’s hebben 309 liter, de elektrische versie slechts 267 liter. Dit komt door de accupakketten die niet alleen heel erg zwaar zijn, maar ook erg groot. Het accucapaciteit bedraagt 50 kWh. Daarmee kun je op een volle lading 330 km halen volgens de WLTP. Laden kan met 11 kW AC. Dan is de accu in 5 uurtjes helemaal vol. Snelladen kan ook en wel met 100 kW DC. In dat geval kun je ‘m volgooien in een klein halfuurtje.
Diverse uitvoeringen Opel Corsa-e
Er zijn diverse uitvoeringen leverbaar voor de Corsa-e. Het feest begint bij de Business Edition. Een stap hoger staat de cryptisch genaamde reguliere ‘Edition’. Dan is er een chique Elegance en een sportiever ingestelde GS Line. Bij de introductie is er tijdelijk een supercomplete Launch Edition. Deze wordt een jaar later min of meer vervangen door de Ultimate Edition. In principe is de Corsa-e altijd behoorlijk luxe uitgerust. Lichtmetalen wielen, cruise control en airco zit er altijd op.
De GS-Line heeft sportstoelen en een zwart dak en zwarte velgen. De Elegance heeft een licht- en regensensor en elektrische ramen achter. De Ultimate is de ultieme versie met Matrix LED-koplampen, automatische airco, alcantara bekleding, 17 inch wielen en een groot navigatiescherm. In vergelijking met de gewone Corsa is er geen basismodel. Dus de prijsvergelijking met vanafprijzen heeft niet veel zin.
Boordlader
Voor wie de Corsa-e net even te duur is komt er een goedkopere variant van de Corsa-e. Deze is precies 1.000 euro goedkoper. Een nadeel is dat deze maximaal met 7,4 kW AC kan laden in plaats van 11 kW AC. Hierdoor duurt het zeven en een half uur om de auto vol te laden, bijna 2,5 uur langer.
Je kunt natuurlijk ook redeneren: als de auto ’s avonds en ’s nachts toch van van 19:00 tot 07:00 aan de lader staat, maakt het niet uit of de auto in 5 of 8 uur vol geladen is. Nog een reden om de 7,4 kWh-versie te kiezen: het snelladen gaat exact even snel. Dus in dat opzicht is de auto het overwegen waard.
Opel Corsa-e artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Opel Corsa-e.