De Opel Astra is de evergreen die een evergreen moest doen vergeten.
Hoe volg je een legendarisch succes op? Dat is nogal een lastige. Het is bijna niet voor te stellen, maar voor lange tijd was de Opel Kadett de standaardauto in Nederland. Als je een auto kocht, kocht je een Kadett. Er zijn jaren geweest dat Opel Nederland meer dan 50.000 Kadetts op gele platen kon zetten. Dat was geen uitschieter, in 1985, 1986 en 1987 was dat namelijk het geval.
Inhoudsopgave
Opel Kadett
Dat zijn hele grote schoenen om op te vullen. De opvolger van de Opel Kadett werd in 1991 onthuld. De Kadett werd na vijf generaties omgedoopt tot Astra. Heel vreemd was dat niet, in het Verenigd Koninkrijk heette de auto al Vauxhall Astra en mede dankzij het enorme succes was de naam Kadett een beetje belegen. Sowieso was het raar dat Opel namen gebruikte van rangen in het leger (Kadett, Kapitän, Admiral). Opel ging over naar abstractere namen als Corsa, Vectra en Omega.
Opel Astra F
Er waren vijf generaties Kadett (generatie A, B, C, D en E). Daarom loopt de telling van Astra vanaf de F, alhoewel de interne fabriekscode ‘T92’ is. De eerste Astra werd eind 1991 onthuld. De Astra zag er aanzienlijk moderner en serieuzer uit dan zijn voorganger. Je kon kiezen uit een hatchback met drie of vijf deuren en een stationwagon. Een jaar later kam daar een vierdeurs sedan bij. De cabriolet kwam in 1993. Deze werd niet alleen door Bertone ontworpen, maar daar ook gebouwd.
De leukste Astra was de Astra GSI met 2.0 16v motor. De best verkochte exemplaren in Nederland waren de 1.4 en 1.6’jes met een paar opties. En Opel verkocht ze bijzonder goed aan ons. In het eerste volle jaar (1992) werden er meer dan 40.000 op kenteken gezet. Daarna bleef de auto erg populair, elk jaar waren er tussen 25.000 en 30.000 van deze apparaten op de Nederlandse wegen losgelaten.
Ondanks de naamsverandering, was de Astra stiekem in veel opzichten een Kadett. Het dashboard kraakte weliswaar een stuk minder, maar bij de wielkasten achter roestte de auto snel weg en in vrij korte tijd was niet alleen het succes van de Kadett (bijna) geëvenaard, maar ook diens spruitjesimago.
Opel Astra G
De Astra G, die in 1998 arriveerde, mocht daarmee gaan afrekenen. Het design was een stuk strakker en herkenbaarder dan voorheen. Om het roesten tegen te gaan, werd de koets volledig verzinkt. Mede daardoor zie je deze generatie nog veel meer in het straatbeeld in vergelijking met zijn voorganger. Ook een stap vooruit was het interieur, wat een stuk Duitser en degelijker in elkaar geschroefd was.
Om te rijden was de Astra ook veel strakker én comfortabeler. In alle opzichten een vooruitgang, dus. De motoren waren al puik, de meeste werden overgenomen. Let even op bij de 1.6 motoren. Er was een achtklepper (75 pk) en een vlottere 16v (100 pk). Naast een driedeurs hatchback was er ook een vijfdeurs hatchback, een vierdeurs sedan, tweedeurs coupé en een cabriolet. De laatste twee werden wederom bij Bertone gebouwd.
Voor het eerst een OPC
Ditmaal waren er ook snelle uitvoeringen. Voor het eerst werd het OPC-label toegepast op een Opel. De Astra OPC had een 163 pk sterke 2.0 en was herkenbaar aan de BBS-wielen, dikke bodykit en grote spoiler. Later kreeg de OPC een 2.0 Turbo motor met 200 pk. Deze is gek genoeg ook geleverd als stationwagon.
De Astra was een minder groot succes dan voorheen. Dat kwam mede doordat de keuze in de showrooms groter dan ooit was. Er was bijvoorbeeld een Opel Zafira voor families die een iets praktischer model wensten en de Corsa was ook beter geschikt als eerste auto dan voorheen.
Opel Astra (H)
De Astra H arriveerde in 2004 en was wederom een enorme stap vooruit. Niet alleen qua styling, maar ook qua bouwkwaliteit. Voor het eerst waren er nu ook echt prettige dieselmotoren. General Motors (toenmalig eigenaar van Opel) werkte destijds samen met Fiat, waardoor de Astra uiterst puike zelfontbranders tot zijn beschikking had.
GTC als driedeurs
Qua carrosserievarianten veranderde er wel het nodige. De instapper was de vijfdeurs hatchback, de driedeurs hatchback kwam als ‘GTC’ op de markt en was aanzienlijk sportiever. De coupé en cabrio werden gezamenlijk opgevolgd door de Astra Twintop, een Astra met driedelig inklapbare hardtop. De sedan kwam ditmaal niet naar Nederland, de stationwagon uiteraard wel.
Nog snellere OPC
De snelste Astra was de Opel Astra OPC, die met 240 pk aanlijk krachtiger en sneller was dan de Golf GTI uit dezelfde periode. Ondanks dat de Astra beter dan ooit was, begonnen de verkoopcijfers te dalen.
Opel Astra J
Reden voor Opel om eind 2009 terug te slaan met de beste Opel Astra ooit. De Astra J (ook wel ‘P10’ genaamd) stond op het Delta II-platform en was bijna een kleine versie van de Insignia. De auto was kloeker, groter en hoogwaardig dan voorheen. Dat had wel een nadeel, want de Astra was geen lichtgewicht. De sedan keerde terug en de GTC werd nog sportiever en bijna een soort coupé, zoals de Scirocco zich verhoudt tot de Golf. Gek genoeg voerde Opel geen naamswijziging door voor die sportieve driedeurs.
Dat deden ze namelijk wél voor de Cabrio, die voortaan als Opel Cascada door het leven ging. Het topmodel was wederom de Opel Astra OPC, ditmaal met een 280 pk sterke 2.0 viercilinder turbomotor. Ook qua diesels was de keuze enorm, tot aan een biturbodiesel aan toe.
Opel Astra (K)
In 2015 werd de Opel Astra compleet vernieuwd. Ditmaal ging men iets terug naar de originele waarden van de Astra. Dus iets minder premium, maar ook wat lichter. De Astra werd ook ietsje kleiner. Met name het gewicht maakte een verschil. Het kon tot wel 200 kg schelen, afhankelijk van de uitvoering. Ook was het koetswerk aanzienlijk stijver.
Ditmaal bleef de range beperkt tot een vijfdeurs hatchback of stationwagon. Een driedeurs, cabrio of sedan kwamen er niet. In 2019 werd het model licht opgefrist middels een facelift. Helaas bleek een OPC-versie niet meer tot de mogelijkheden te horen.
Opel Astra (L)
De zesde generatie Opel Astra verscheen in 2021. Een enorme technische wijziging in vergelijking met de voorgaande generaties. De Opel Astra (L) werd ontwikkeld in samenwerking met Stellantis. Daardoor kwam de hatchback ook op een platform van het Franse concern te staan.
De overeenkomsten met de Franse automerken zijn goed te zien. De wielbasis nam met 55 mm toe voor een verbeterde interieur- en bagageruimte.
De Astra deelt zijn basis vanaf de zesde generatie met onder andere de Peugeot 308 en DS 7 Crossback. Het gaat hier om het zogenaamde EMP2-platform. Ook de motoren komen uit de rekken van Stellantis.
Onder de motorkap van de Opel Astra L-generatie tref je een 1.2 turbo benzinemotor met 110 pk of 130 pk. Ook is er een 1.6 plug-in hybride met 180 pk. Dieselen kan met de 1.5-liter CDTI. De zesde generatie Astra is verkrijgbaar als zowel hatchback als Sportstourer.
Opel Astra Electric
Op basis van de L-generatie Opel Astra komt er voor het eerst een volledig elektrische variant. De Opel Astra Electric verruilt zijn verbrandingsmotor voor een elektromotor in combinatie met een 54 kWh accupakket. Het systeemvermogen bedraagt 156 pk. Het rijbereik ligt op maximaal 400 kilometer
Aan de 100 kW snellader duurt het ongeveer een halfuur om de batterij van 0 tot 80 procent te laden. Deze Opel Astra Electric deelt zijn aandrijflijn met een Peugeot e-308. De elektrische Astra is er zowel als hatchback als station verkrijgbaar. Daarmee is het met de lancering de eerste volledig elektrische stationwagen uit Duitsland.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Opel Astra.