De Opel Ampera-e is de vooruitstrevende Opel.
General Motors is niet altijd het meest vooruitstrevende concern geweest. De Amerikaanse gigant heeft jarenlang kunnen profiteren van nauwelijks aangescherpte regels. Hierdoor konden er jaren in uit honderdduizenden Chevy Silverado’s, Tahoe’s en Suburbans worden afgeleverd. In Europa lag dat iets anders, maar ook hier was duidelijk dat merken als Opel en Saab niet uit zich zelf ineens heel milieuvriendelijke auto’s gingen bouwen.
Rond de kredietcrisis in 2008 ging het ineens bergafwaarts met met name de Amerikaanse giganten. Ford kon zelfstandig door, maar Chrysler en GM moesten de hand ophouden bij Uncle Sam. Ze krijgen het geld om te overleven (mede vanwege het enorme aantal mensen dat in dienst was), maar wel op een voorwaarde. Er moesten zuinigere auto’s komen. Gelukkig was Chevrolet bezig met de Volt Concept car. Deze auto moest een soort stoere Prius-concurrent worden.
Inhoudsopgave
GM Korea
Het eerste resultaat van die eis komt in 2011 op de markt in de vorm van de nieuwe Chevrolet Volt. Het Europese zustermodel heet de Opel Ampera. Deze is van 2011 tot 2015 te koop bij ons in Nederland. In combinatie met de gunstige bijtelling en het ontheffing van wegenbelasting is de auto ook hier populair. Ondanks dat de Chevrolet Volt in de VS een flinke verbeterde versie krijg in 2015, is dat niet het geval met de Opel Ampera. Hier wordt de auto min of meer opgevolgd door de Opel Ampera-e. Die auto komt in 2017 op de markt.
In vergelijking met de Ampera is de Opel Ampera-e voorzien van een geheel elektrische aandrijflijn. Er is ook een Chevrolet-versie van: de Bolt. In tegenstelling tot de Ampera deelt de Ampera-e geen onderdelen met een andere Opel. De ontwikkeling en het ontwerp is niet gedaan door Opel of Chevrolet, maar GM Korea dat wij kenden als Daewoo. In plaats van een ‘Prius-esque’ sedan is de Ampera-e meer een soort crossover. Echt een stoere SUV is het niet, maar de auto past prima tussen de vele compacte crossovers. Je kan er dus behoorlijk onopvallend mee door het verkeer pendelen.
Afmetingen Opel Ampera-e
De Opel Ampera-e oogt heel erg kloek, maar is stiekem minder groot dan de Ampera. De lengte is met 4,16 meter zelfs centimeter korter. De breedte is met 1,77 cm een kleine 2 centimeter minder. Wel is de Ampera-e veel hoger met 1,59 meter. Ook die wielbasis is iets kleiner: 2,60 meter. Omdat de Ampera-e als EV ontworpen is, is de ruimte aan boord prima voor elkaar. De oude Ampera had bijvoorbeeld een krappe achterbank die bovendien slechts geschikt was voor twee personen. In de Ampera-e kun je met zijn drieën zitten en is er iets meer ruimte voor handen.
De Opel Ampera-e is voorzien van een elektromotor, die op de vooras is geplaatst. Deze levert 204 pk en 360 Nm. Dat zijn flinke waarden voor een relatief compacte auto. Het gewicht van iets meer dan 1.600 kilogram valt voor een elektrische auto heel erg mee. Kleine hatchbacks met als de Honda-e of Peugeot e208 zijn vaak zwaarder dan 1.500 kg. De prestaties zijn dan ook prima in orde. Van 0-100 km/u sprinten duurt 7,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u.
Accu
Belangrijker is de accu. Die is in dit geval 60 kW groot. De actieradius van de Opel Ampera-e is volgens de NEDC 520 km. Nu is de NEDC niet heel erg representatief, getuige de WLTP-opgave. Die is ongeveer 380 km. Op een koude dag met veel haast zal dat ook erg lastig zijn om te halen, maar op een gemiddelde dag met gemiddeld verkeer en gemiddelde haast moet je die 300 km wel kunnen halen. Dat was in 2017 helemaal niet verkeerd. Veel elektrische auto’s in deze prijsrange zitten nog tussen de 100-150 km aan daadwerkelijke range. De Opel Ampera-e kun je dus inzetten als eerste auto.
In Nederland komt de auto er aanvankelijk in twee luxeniveau’s: Innovation en Launch Executive. De Innovation is op zich prima uitgerust met dingen als een navigatiesysteem, lichtmetalen wielen, climate control, cruise control, licht- en regensensor en xenon koplampen. De ‘Launch Executive’ heeft zo ongeveer alle mogelijke opties inclusief een achteruitrijcamera, lederen bekleding, stoelverwarming en diverse rijassistenten.
Opel Ampera-e in Nederland
In Nederland is de auto gek genoeg nooit een enorm succes geweest. De prijs was aanvankelijk iets aan de stevige kant. Aan het einde van 2017 worden de prijzen flink aangepast. De Innovation en Launch Executive worden allebei geschrapt en vervangen door respectievelijk de Business en Business Executive. Het belangrijkste is de prijs. De Opel Ampera kost nu geen 40 mille, maar slechts 33 mille. Echt heel erg veel impact hebben de prijsverlagingen niet echt.
Er worden er in 2018 en 2019 nog geen 1.000 van verkocht. In 2020 gaat het beter, maar dan 1.300 vinden een eigenaar. 2020 is helaas het laatste jaar dat de Ampera-e geleverd wordt in Nederland. Logisch, want de auto is een General Motors product. Opel is dan al een tijdje onderdeel van PSA. Gelukkig heeft dat concern voldoende elektrische platforms waarop Opel ook auto’s kan bouwen. De Amerikaanse versie, de Chevrolet Bolt, blijft nog wel een tijd in productie.
Meer lezen over de Opel Ampera-e?
Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder op Autoblog zijn verschenen over de Opel Ampera-e.