De Renault Zoe is de eerste echte realistische elektrische B-segment auto.
Voor heel veel fabrikanten is het een heel lastige beslissing geweest en is het voor sommigen nog steeds: wanneer ga je over op het bouwen van elektrische auto’s? Ondanks dat het een ‘hot topic’ is, vallen de verkoopcijfers nog steeds in het niet bij die van reguliere auto’s. Daarbij zijn elektrische auto’s vele malen duurder om te ontwikkelen. Dat zijn dan ook meteen de hoofdredenen waarom er best veel fabrikanten nog geen serieuze elektrische auto in de showrooms hebben staan.
Inhoudsopgave
Renault Zoe City Car Concept
Met Renault is dat een ander verhaal. De Fransen hebben namelijk al jaren een raszuivere elektrische supermini in de folders staan. De Renault Zoe was al gelang tijd een idee waarmee ze bij Renault bezig waren. In het voorjaar van 2005 konden we al voor het eerst kennismaken met de Renault Zoe City Car Concept. Een compact wagentje van nog geen 3,50 meter lang. Deze auto was voorzien van een benzinemotor (1.200 cc) en een compleet andere styling. Zie het meer als een autootje voor naast de Twingo.
Renault Zoe Z.E. Concept
De tweede concept was de Renault Zoe Z.E. Concept. Deze werd onthuld op de IAA in 2009. Ditmaal was het wél een elektrische auto en een relatief compacte bovendien. Het was alleen vooraal heel erg een concept, zonder echt concrete aanwijzingen voor een productie auto. Wel bijzonder was het zonnedak waarmee de elektromotor voorzien kon worden van energie.
Renault Zoe Preview Concept
Daarom was het een beetje lastig om voor te stellen wat Renault aan het einde van 2010 bedoelde met de Renault Zoe Preview Concept. De auto leek op een soort moderne Clio, maar nog altijd behoorlijk futuristisch. Het concept car gehalte werd verhoogd door de grote wielen, het witte interieur, het dashboard, de witte achterlichten en het ontbreken van deurhendels, bijvoorbeeld.
Bloedserieus
Toch was Renault bloedserieus. Het duurde alleen wel even voordat de ‘Zoe Preview Concept’ evolueerde naar een productiemodel. In 2012 was het eindelijk zover. In maart van dat jaar haalde Renault het doek van de Renault Zoe Z.E., waarbij Z.E. staat voor Zero Emissions. Geen elektrische motor in de bestaande Clio, maar de Zoe werd een op zichzelf staan model dat ietsjes groter is dan de Clio. Qua lengte scheelt het slechts 2 centimeter (de Zoe is 4,08 meter) en de breedte is identiek (1,73 meter). Het is de hoogte waarin de Zoe afwijkt, die is met 1,56 meter 8 centimeter hoger.
Vergelijking met Clio
De vergelijking met de Renault Clio kan sowieso vaker gemaakt gaan worden. De vierde generatie wordt namelijk in 2012 op de markt gebracht. De Zoe ook, zij het dat de elektrische stadsrakker pas begin 2013 naar Nederland komt. Beide zijn vijfdeurs hatchbacks in het B-segment. De prijs van de Zoe in standaard trim is dik 6 mille hoger, maar daar krijg je een ‘automaat’ voor terug. In de Zoe hoeft namelijk niet geschakeld te worden.
Prestaties
Qua prestaties liggen de twee niet ver uit elkaar. De basis Clio (0,9 TCe met 90 pk) gaat in 13 seconden naar de 100 km/u, de Zoe heeft 13,5 tel nodig. Het belangrijkste bij de Zoe is natuurlijk de actieradius en hoelang het duurt om de boel weer op te laden. Zeker in de vroege exemplaren van de Zoe is dat niet al te best gesteld. De 22 kWh batterij heeft een beperkte capaciteit. Over die accu gesproken, Renault heeft een wat aparte constructie voor de Zoe-accu bedacht.
Lease
De accu wordt namelijk gehuurd c.q. geleased van Renault. Dit betekent dat als de accu onder de 75% capaciteit komt, dat de accu vervangen wordt op kosten van Renault. Daar betaal je echter dan wel een bedragje per maand voor. Afhankelijk van de kilometers moet je uitrekenen of het een handige optie is. In sommige gevallen was het overigens mogelijk om de accu te kopen, dus let hier op bij aanschaf van een occasion.
Drie series
Met de tijd werd de Renault Zoe wel een stuk beter. De auto valt in te delen in drie series. De eerste was van 2013 tot 2016 leverbaar. Daarna kwam er een Zoe met iets verbeterde motor en accu’s. Er was een versie met 90 pk (R90) en later eentje met 110 pk (R110). De 90 pk versie is aan een 22 kWh accupakket gemonteerd, de R110 heeft een 41 kW accupakket. In beide gevallen is de actieradius flink toegenomen.
Facelift
De Zoe wordt in 2019 andermaal verbeterd. Ditmaal krijgt de auto ook echt een facelift met nieuwe bumpers, wielen, kleuren en bekledingen. Sowieso, het interieur krijgt een heel welkome update. De Renault Zoe is luxer en heeft meer klasse. De R90 is komen te vervallen. Er is een R110 en R135. Die laatste heeft een 52 kWh batterij waarmee je bijna 400 km op een lading kunt halen.