De crossover voor op het asfalt. Toch is de Nissan X-Trail vernoemd naar het tegenovergestelde.
Er is een duidelijk verschil tussen crossovers en SUV’s (c.q. terreinwagens). Neem Nissan bijvoorbeeld. In de jaren ’90 maakte het merk furore met terreinhelden als de Terrano en Patrol. Onverschrokken auto’s met permanente vierwielaandrijving, lage gearing, vrijloopnaven en een ladderchassis. Dit zorgt ervoor dat deze auto’s in het terrein zeer goed uit de voeten komen. Op het asfalt is het iets minder comfortabel. Toch werden deze auto’s veel gekocht vanwege hun stoere uitstraling, ruime interieurs en hoge instap.
Inhoudsopgave
Nissan voorzag een enorme markt voor dat type auto, net zoals Honda (CR-V) en Toyota (RAV4) ook al zagen. Op het van de Nissan Primera bekende FF-S platform werd een crossover gebouwd: de X-Trail. Met crossover wordt in deze context bedoeld: een auto die hoger op de poten staat, maar gebruik maakt van een zelfdragende carrosserie. Dat is immers met de Nissan Primera ook het geval.
Eerste generatie Nissan X-Trail
De Nissan X-Trail komt ook in Nederland op de markt. Wereldwijd variëren de uitvoeringsniveau’s en uiterlijke kenmerken, maar de motoren zijn grotendeels gelijk. In Nederland is er keuze uit drie motoren. Instappen doe je met de 2.0 viercilinder met 140 pk. Een stapje hoger staat de 2.5 viercilinder met 165 pk. Speciaal voor Europa is er ook een diesel. Deze komt bij Renault vandaan, de Renault-Nissan alliantie is in 2000 nog zeer jong en dit is een van de eerste wapenfeiten ervan. De 2.2 dCi is goed voor 114 pk, maar levert voornamelijk veel koppel. Alle X-Trails zijn voorzien van vierwielaandrijving. Op de benzinemotoren is optioneel een automaat leverbaar. Qua uitvoeringen kun je kiezen uit Comfort Base, Comfort, Sport, Luxury en Elegance.
Facelift Nissan X-Trail
In 2003 wordt de X-Trail licht gewijzigd. Zo kun je een nieuw logo aanschouwen, evenals een nieuwe grille. De koplampen wijken iets af en de bumpers kregen ook een lichte opfrisbeurt. Belangrijker was dat het modelaanbod iets ‘Europeser’ gemaakt werd. De diesel kreeg een variabele turbo, waardoor het vermogen flink toenam (naar 136 pk). In 2005 wordt de auto nóg meer afgestemd op het gebruik in Europa. Zo kon de 2.0 motor nu ook geleverd worden met voorwielaandrijving. Aangezien men er toch niet mee in de blubber gaat rijden.
Nieuwe generatie
In 2007 staat er een compleet nieuwe Nissan X-Trail klaar, de zogenaamde T31-generatie. De auto staat op het Renault-Nissan ‘C’-platform. Daar staan auto’s als de Renault Scénic en Nissan Qashqai ook op. De vergelijking met de Nissan Qashqai is snel gemaakt, ook dat is een ware crossover die voornamelijk is bedoeld voor de openbare weg. Dat is ook de reden dat de T31 X-Trail iets groeide met bijna 20 centimeter in de lengte.
Qua motoren veranderde er niet zoveel. De 2.0 en 2.5 viercilinder bleven. De 2.0 kun je als 2WD bestellen, de 2.5 heeft altijd 4WD. Qua diesels is het wederom een Renault-feestje. De puike 2.0 dCi is er met 150 pk, die je naar keuze kunt uitrusten met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Als je kiest voor vierwielaandrijving, is een automaat zelfs mogelijk. Dat kan dan weer niet bij de topdiesel, eveneens een 2.0 dCi, maar nu met 173 pk.
Daling populariteit
In 2010 werd de X-Trail gefacelift. De grootste verschillen zijn de koplampen. Bij het oude model ‘bolt’ de koplampen naar binnen (in de grill), terwijl de gefacelift X-Trail juist de ‘bolling’ naar beneden heeft, als een soort traantje. De Nissan X-Trail was na de facelift in Nederland alleen maar leverbaar met dikke diesels. Veel maakte het verder niet, want werkelijk iedereen kocht een Qashqai. Waar de importeur er jaarlijks 700 tot 1.400 per jaar verkocht, zakte dat iets meer dan tien stuks op jaarbasis.
Derde generatie Nissan X-Trail
In 2014 werd er een compleet nieuwe X-Trail voorgesteld. Nissan pakte het wel slim aan. In plaats van een compleet nieuwe crossover te ontwikkelen die bijna hetzelfde was als de Nissan Qashqai, was het daadwerkelijk een Qashqai. De X-Trail was namelijk de opvolger voor de Nissan Qashqai+2, de verlengde zevensits van Nissans cashcow.
Aanvankelijk was de derde generatie Nissan X-Trail alleen maar leverbaar met diesels, maar een 163 pk sterke 1.6 turbo (DIG-T) kwam in 2015 op de markt. Net als met de Qashqai ligt de nadruk nu veel meer op eenvoudige techniek. Vierwielaandrijving (All-Mode genaamd) is alleen leverbaar op de luxere uitvoeringen.
Facelift
In 2017 wordt de Nissan X-Trail nogmaals gefacelift. De verschillen zijn minimaal. De grille is iets groter. De makkelijkste manier om het te zien zijn de mistlampen. De pre-facelift Nissan X-Trail heeft ronde mistlampen, bij de facelift-versie zijn ze vierkant. Het motorenaanbod is nog steeds heel erg gericht op diesels, die minder in schwung zijn de laatste tijd. Vanaf 2019 heeft de benzine versie standaard een automaat.
In 2021 wordt de Qashqai vernieuwd in én de Nissan Rogue in de Verenigde Staten. De Nissan Rogue is altijd de twee-eigen tweeling geweest van de Nissan X-Trail, dus ook in Nederland zal die waarschijnlijk in 2021 arriveren.
Vierde generatie
In 2022 is het moment daar. Nissan presenteert de vierde generatie X-Trail voor de Europese markt. De ruige Nissan staat op het CMF-C-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-Alliantie.
De Japanse autofabrikant heeft ervoor gekozen de vierde generatie duidelijk zijn eigen gezicht te geven, daar waar de vorige generatie veel overeenkomsten had met de Nissan Qashqai. De vierde generatie is 4,65 meter en de wielbasis is 2,71 meter.
Een belangrijk verschil met de Qashqai is dat deze X-Trail nu komt met een derde zitrij. Daardoor is het mogelijk om maximaal zeven personen te vervoeren. De X-Trail is uitgerust met een bijzondere hybride aandrijflijn. Een 1.5 driecilinder met variabele compressie en turbo dient als generator voor de elektromotor. Daarmee rijdt de Nissan gevoelsmatig als een elektrische auto.
Het basismodel levert 204 pk en beschikt over voorwielaandrijving. Er is ook een e-4ORCE vierwiel aangedreven variant met 214 pk. Beide varianten leveren maximaal 330 Nm aan koppel.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Nissan X-Trail.