De sportieve sportsedan die uit zou groeien tot een icoon.
Een van de meest legendarische auto’s aller tijden die iedereen kent als een Nissan, begon zijn carrière niet als Nissan, maar als Prince. De Prince Skyline werd in 1957 geïntroduceerd. Deze generatie (ALSI-1). Ondank dat wij Skylines kennen vanwege hun zescilinders, heeft dit model nog een een viercilinder motor. De tweede generatie Skyline (de S50) kwam ook met viercilindermotoren.
Dit model werd ook geëxporteerd naar Europa. In 1964 werd voor het eerst de zes-in-lijnmotor (uit de Prince Gloria) toegepast in de Skyline 2000GT. Om te zorgen dat deze motor paste, werd de wielbasis vergroot. Er was een Skyline 200)GT-A met vierbak en een Skyline 2000GT-B met vijfbak.
Inhoudsopgave
Van Prince naar Nissan
In 1967 neemt Nissan de Prince Motor Company over. Diverse modellen worden omgedoopt tot Nissan, waaronder de Skyline. In 1968 komt de Skyline C10-generatie. De reguliere modellen hebben een viercilinder motor, de sportieve versies een zes-in-lijn. In 1969 komt de Skyline 2000 GT-R (KPGC10). Deze auto zou uitgroeien tot een waar icoon. Het is de eerste Skyline GT-R. De auto heeft een zescilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, goed voor 160 pk.
Van de C110-generatie die in 1972 verschijnt, komt er in 1973 weer een Skyline GT-R met een hoogtoerige tweeliter zescilinder motor. Helaas maakte de oliecrisis een einde aan de snelle Skyline. In 1977 verschijnt de C210-generatie, wederom met viercilinders en zescilinders die dan een lange wielbasis hebben. Dit model is ook geëxporteerd naar Europa. Ditmaal was er geen GT-R, maar wel een semi-sportieve GT-EX.
Nissan Skyline R30 en R31
In 1981 verschijnt er een compleet nieuwe Nissan Skyline, de R30-generatie. Belangrijk is dat de vier- en zescilinders allebei dezelfde koets en wielbasis hebben. De auto werd alleen in Japan, Australië en Zuid-Afrika verkocht. Een GT-R kwam er niet, wel een RS-X Turbo met een bijzonder ‘gesloten’ front. Er werd ook geracet met de R30, maar zo’n succes als de GT-R was het niet. De Skyline R31 borduurt voort op het recept van de R30 en verschijnt in R31. Zoals de jaren ’80 destijds dicteert is de styling bijzonder hoekig. De viercilinders zijn nu mondjesmaat leverbaar in de basisuitvoeringen. De RB- motorfamilie doet zijn intrede. De Skyline is nu uitgegroeid tot een soort Japanse BMW-concurrent. De auto is verkrijgbaar in tal van uitvoeringen, maar géén snelle GT-R. Wel is er een GTS-R met meer dan 200 pk. Met deze auto wordt ook geracet in de Group A-raceklasse.
Nissan Skyline R32
In 1989 komt de Skyline R32-generatie op de markt. Het is inmiddels de achtste generatie. Een groot verschil met de vorige iteraties is dat er enkel en alleen keuze is uit een coupé of sedan. Ook is er maar één viercilinder. Naast de reguliere uitvoeringen (het gros dus met een zes-in-lijn) zijn er ook sportieve GTS-modellen. De GTS25 was een van de eerste auto’s in Japan die je kon krijgen met een automaat met vijf versnellingen. Vierwielaandrijving was mogelijk (GTS-4). Bijzonder was de terugkeer van de Skyline GT-R. Deze auto combineerde een 2.6 Twin Turbo-motor met een ingenieus vierwielaandrijvingssysteem. De race-uitvoeringen won in de Group A-klasse alles wat er te winnen viel, waardoor de auto mede vanwege zijn afkomst de naam ‘Godzilla’ meekreeg.
Nissan Skyline R33
In 1993 verscheen de negende generatie Skyline, wederom alleen als sedan en coupé, alhoewel er nu wel een stationwagon was met Skyline-techniek (maar die kreeg de naam Stagea). Viercilinder-motoren waren nu niet mogelijk. Er was een RB20 (2.0 zescilinder), RB25 (2.5 zescilinder) RB25DET (2.5 zescilinder met turbo) en de RB26DETT voor de GT-R. Zowel de automaten als de handbak had vijf versnellingen. De R33 was ietsje groter en luxer dan voorganger, maar ook wat zwaarder. Voor de prestaties maakt dat niet veel uit. De nieuwe R33 GT-R is sneller op de Nürburgring dan welke straatauto ook met een rondetijd van minder dan 8 minuten.
Nissan Skyline R34
De R34-generatie verschijnt in 1998. De styling is een stuk agressiever en meer uitgesproken dan de ietwat elegante doch ingetogen R33. Wederom zijn er alleen zescilinder motoren. De auto is er met achter- en vierwielaandrijving. De Nissan Skyline GT-R is wederom het topmodel. Daarvan worden er enkele exemplaren officieel door Nissan in het Verenigd Koninkrijk geleverd. De auto vergaart grote bekendheid dankzij Gran Turismo-games en Fast & Furious-films. Ondanks dat de Nissan Skyline niet in Europa en de VS leverbaar is, groeit de jeugd er wel mee op. In 2002 rolt de laatste GT-R van de band.
Nissan Skyline V35
De V35-generatie is compleet anders. Nog steeds is het een soort BMW-concurrent. De auto staat op hetzelfde platform als de Nissan 350Z die wij wel in Europa kennen. Ook de VQ-zescilinder motoren (nu een V6, geen zes-in-lijn) zijn van dezelfde familie als die van de V6 in de Nissan 350Z (en Renault Espace en Vel Satis). Er is een sedan en coupé. De Stagea-stationwagon deelt veel techniek met deze generatie Skyline. De auto is leverbaar als Infiniti in de VS. Er is geen GT-R.
Infiniti
De twaalfde generatie van de Nissan Skyline (de V36) verschijnt in 2006. In 2007 komt er een coupé bij. Qua styling is het een V35, maar dan volwassener en luxer. Het is duidelijk dat de Skyline-modellen flink meer premium zijn en richting BMW en Mercedes moeten gaan. Dat is letterlijk het geval, want deze generatie wordt ook in Europa onder het Infiniti-label verkocht. In Japan kun je ze krijgen met een 2.5 V6, in Nederland is er alleen een 3.7 V6, vandaar de naam Infiniti G37.
De dertiende generatie Skyline komt in 2013 op de markt. In Nederland is ook dit model in Nederland leverbaar als Infiniti Q50. Bijzonder is de terugkeer van viercilinder-motoren. Deze komen in dit geval niet van Nissan, maar van Mercedes-Benz. De motoren moeten zorgen dat de auto in Europa (waar grote dorstige motoren minder populair zijn) beter scoren. Iets wat overigens totaal niet gebeurd. Bijzonder is de versie met VR30DDTT-motor. Waar veel downsize-motoren rond de 300 pk leveren, is deze goed voor 405 pk. Het is ook in Nederland voor lange tijd de goedkoopste auto met meer dan 400 pk. Tevens is er een krachtige hybride-versie. In 2018 trekt Infiniti zich terug uit Europa. In 2019 wordt de Nissan Skyline voorzien van een update.
Nissan Skyline artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Nissan Skyline.