Dankzij voortschrijdend inzicht kon Nissan met de Qashqai een marktsegment aanboren dat tegenwoordig enorm populair is.
Nissan is zo’n merk dat met pieken en dalen werkt. Hun hoogtijdagen in de jaren ’80 waren ongekend. In de jaren ’90 schoten ze iets te veel door met technologisch perfectie in combinatie met een belegen ontwerp. Pas rond de millenniumwisseling kwam het weer een beetje op gang. Nissan ging op een andere wijze auto’s bouwen. Dit betekende dat het aantal platforms drastisch omlaag moest. Voor bijna elke auto ontwikkelde Nissan unieke techniek: heel erg leuk voor de liefhebbers, maar commercieel een drama.
Inhoudsopgave
Renault-Nissan-alliantie
De alliantie met Renault wierp zeker zijn vruchten af. Zeker omdat Nissan sterk was op de markten waar Renault niet actief was en vice versa. In Europa sloegen de Almera en Primera slechts matig aan. Ondanks puike onderstellen, veelal standaard airco en betrouwbare motoren, was er weinig animo voor.
Traditionele C- en D-segment waren overvol qua aanbod. Nissan besloot op slimme wijze dat het roer om moest. Zowel de Almera als de Primera krijgen geen directe opvolger in Europa.
Note voor Almera
Het idee was om twee totaal verschillende auto’s in de plaats te laten komen. Enerzijds een relatief compacte MPV. Dit zou uiteindelijk de Nissan Note worden. Deze auto verving min of meer de Almera. De Primera werd vervangen door de Nissan Qashqai. Dat was een enorme omschakeling. Daarbij zou je kunnen denken dat Nissan op een compleet andere markt mikte, maar niets was minder waar.
Qashqai voor Primera
Het concept in 2004 was al een hint van wat we konden verwachten. De auto zag er uit als een typische concept: enorme velgen, suicide doors, kleine koplampjes en een veel te strak interieur. Een groot verschil met veel andere Nissans was dat deze specifiek voor (en in) Europa ontworpen en gebouwd werd. Aan het einde van 2006 kon de wereld kennis maken met de Nissan Qashqai.
Eerste generatie Nissan Qashqai (J10)
De eerste generatie Nissan Qashqai (J10) staat op het ‘C’-platform van Renault-Nissan. De architectuur van het platform kennen we ook van auto’s als de Renault Mégane, Scénic, Fluence en minder bekende Nissans als de Lafeste, Serena en Sentra. Dus ondanks dat de Qashqai hoog op de poten stond, was het technisch gezien gewoon een ‘normale’ auto.
Dat bleek een gouden formule, want je had een praktisch interieur met hoge instap, een stoer uiterlijk als voordelen van een SUV, maar niet de nadelen zoals matig comfort of exorbitante verbruikscijfers.
Motoren
De Nissan Qashqai kon besteld worden met louter viercilinders. De instapper was een 1.6 benzine (115 pk) met voorwielaandrijving en een handbak. In standaardvorm gold dat ook voor de 2.0 benzine (140 pk), maar optioneel kon je een automaat en/of vierwielaandrijving bestellen.
Dankzij Renault beschikte Nissan ineens over hele puike dieselmotoren. De 1.5 dCi (110 pk) was er alleen met voorwielaandrijving en een handbak. Standaard was dat bij de 2.0 dCi (150 pk) ook het geval. Vierwielaandrijving was optioneel mogelijk. Een 2.0 dCi met automaat kon alleen als je vierwielaandrijving had.
Nissan Qashqai+2
In 2008 volgde de Nissan Qashqai +2. Dit was een langere versie. Niet alleen met een iets andere achterzijde, de wielbasis groeide daadwerkelijk met 13,5 cm. De totale lengte groeide met iets meer dan 21 centimeter. Qua uitvoeringen, motoren en transmissies was de keuze bijna gelijk.
In 2010 werd de gehele range voorzien van een facelift. De neus was iets strakker met kleinere koplampen en een gewijzigde grille, waarbij minder chroom werd gebruikt. Verder waren de wijzigingen vrij minimaal. Een nieuwe 1.6 diesel (met 130 pk) volgde later.
Tweede generatie Nissan Qashqai (J11)
De tweede generatie Nissan Qashqai (J11) arriveerde in 2014. Het nieuwe model was iets langer, breder en lager. De wielbasis groeide een beetje. Over wielbasis gesproken, er was wederom een langere Qashqai, maar deze ging nu als X-Trail door het leven. Net zoals de meeste concurrenten stapte Nissan uiteindelijk ook over op ‘downsize’-motoren.
Downsizing
Dit zijn motoren met een kleinere cilinderinhoud, maar met een turbo voor de benodigde kracht. In het geval van de Qashqai ging je terug van een 1.6 naar een 1.2. Echter, dankzij de turbo was er onderin meer kracht voorhanden (190 Nm bij 2.000 voor de 1.2 en 156 Nm bij 4.400 tpm voor de oude 1.6). Naast de 1.2 DIG-T was er ook een 1.6 DIG-T met 163 pk. Daarnaast kon er ook gekozen worden voor twee Renault-diesels: een 1.5 dCi met 110 pk en een 1.6 dCi met 130 paarden.
Facelift
In 2017 arriveerde de opgefriste Qashqai. Deze kun je zeer eenvoudig herkennen aan het werkelijk kolossale Nissan-logo op de neus. Verdere wijzigingen zijn andere materialen voor een fraaier interieur en het optionele Pro-Pilot systeem, waarmee de Quashqai gedeeltelijk zelf kan rijden. Ook het infotainmentsysteem werd verbeterd en je kreeg een spiksplinternieuw stuurwiel.
Commercieel succes
In de tussentijd is de Nissan Qashqai uitgegroeid tot de op drie na populairste Nissan aller tijden in Nederland. Alleen de Primera, Sunny en Micra verkochten beter. Die hebben dan ook de mazzel dat ze veel langer onder die naam verkocht zijn, over verschillende generaties. De eerste generatie was een zeer stabiele verkooptopper voor Nissan. De importeur verkocht er jaarlijks zo’n vijf- tot zesduizend exemplaren. In 2013 zakten de verkopen iets in, omdat iedereen aan het wachten was op het nieuwe model.
Daarbij was er een Japanse crossover die op dat moment zeer in trek was vanwege de lage bijtelling: de Mitsubishi Outlander. Waar de verkoopcijfers Outlander na een paar topjaren zakten als een mislukte souffle bij Heel Holland Bakt, bleef de Qashqai een solide verkoopt topper. Ondertussen wordt met smart gewacht op het nieuwe model, dat in 2021 verschijnt.
Derde generatie Nissan Qashqai
Gezien het succes van de Qahsqai gooit Nissan het design niet volledig op de schop met de derde generatie. Het ziet er allemaal stoerder, strakker en moderner uit, maar het is een logisch vervolg op de vorige generatie. De auto staat op het nieuwe CMF-C-platform, waar ook nieuwe X-Trail gebruik van maakt, die later in Europa wordt geïntroduceerd. De Qashqai is uiteraard weer iets groter dan zijn voorganger, maar desalniettemin is de auto lichter geworden.
Het motorengamma begint met twee 1.3 mild hybrids, die respectievelijk 140 en 158 pk leveren. Die laatste versie is ook met vierwielaandrijving te krijgen. Qua transmissies is er de keuze uit een handgeschakelde zesbak of een CVT.
De meest bijzondere variant is echter de Qashqai e-Power. Dit is een hybride met een vernuftige nieuwe aandrijflijn. De 1.5 driecilinder drijft namelijk niet de wielen aan, waardoor deze Qashqai rijdt als een volledig elektrische auto. De auto wordt aangedreven door de elektromotor, terwijl de verbrandingsmotor puur de accu voedt. Je hoeft dus niet op te laden, maar je moet wel tanken.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Nissan Qashqai.