De Nissan Micra is de kleinste Nissan voor ons Europeanen.
Kennen we hem nog, de Datsun Cherry? Ooit was het een auto die je in Nederland geregeld voorbij zag komen. De Cherry was licht, eenvoudig, betrouwbaar en voordelig. In Nederland was de Cherry de voorloper van de Sunny (wat een namen bedenken die Japanners toch ook), maar de Japanse versie was kleiner.
Inhoudsopgave
Nissan Micra (K10)
In 1982 kwam de Nissan Micra op de markt. Zowel in Europa als in Japan groeide het aantal kleine hatchbacks enorm. Denk aan de Ford Fiesta, VW Polo en Opel Corsa, maar ook de Suzuki Swift en Daihatsu Charade. De styling was bijzonder saai en nietszeggend, alhoewel de basis kwam van Giugiaro. In feite is het een afgekeurd Fiat-ontwerp waar Naganori Ito mee aan de slag ging. Ito kennen we als de man achter de wederopstanding van de Nissan Skyline GT-R (R32).
De Nissan Micra was een klein autootje met net als de Mini de motor overdwars en voorwielaandrijving. De motortjes waren de bekende naaimachientjes van Japanse origine. De snelle turbo-varianten en rally-specials gingen helaas aan onze neus voorbij. Nog erger, ook de leuke en originele derivaten zoals de Figaro, Be-1 en Pao bleven voorbehouden aan de Japanse markt. In Nederland was er enkel de 1.0 motor met naar keuze drie of vijf deuren. In 1989 werd er een facelift doorgevoerd waarvan met name de neus opknapte. Naast een 1.0 was er nu ook een 1.2 motor.
Die laatste was optioneel leverbaar met een automaat. Zeer belangrijk, want de senioren waren gek op betrouwbare en voordelige auto’s met een automaat. In Nederland was de Nissan Micra sowieso erg populair. De eerste generatie werd met duizenden per jaar verkocht. Het slechtste jaar is 1983, toen er iets meer dan 4.100 van werden verkocht. In 1987 zelfs meer dan 9.000 stuks.
Nissan Micra (K11)
Nissan moest dan ook goed zijn best doen met een opvolger. Dat gebeurde absoluut, want de auto maakt een bijzondere entree. Ten eerste het design van de tweede generatie Nissan Micra (K11). Dat was veel herkenbaarder en origineler dan voorheen.
De motoren waren hoogwaardige hoogstandjes. De 1.0 en 1.3 zestienkleppertjes waren geweldige machientjes die qua prestaties meer dan voldoende kracht leverden. Uiteindelijk zou blijken dat het met de betrouwbaarheid ook meer dan ‘snor’ zat. Mede dankzij het design en de puike techniek, kreeg de Nissan Micra de titel European Car Of The Year toegekend. Het was daarmee de eerste Japanse auto die deze titel binnen zou halen. Middels diverse facelifts en updates bleef het model jaren lang in productie. Vanaf 1999 wordt de interne code veranderd naar K11C. De K11 liep van 1992 tot 1997, de K11B van 1997 tot 199 en sindsdien de K11C.
PSA-diesel
Sinds 1998 was dieselen een optie, maar een compleet andere ervaring. Omdat Nissan niet een gepaste diesel in de aanbieding had, werd de TU-diesel van PSA toegepast. Daarin zou Nissan niet de enige zijn, ook Rover, Tata, Maruti en Suzuki zouden later aankloppen om dit blokje te mogen gebruiken.
Nissan mm.e Concept
De Nissan Micra K11 bleef tot 2003 in productie. In de tussentijd gaf de mm.e concept een voorbode van wat te verwachten van het nieuwe model. Meestal wijkt een concept erg veel af van het origineel, zo niet bij de mm.e. In 2003 was het tijd voor de derde generatie Micra. Ditmaal koos Nissan ervoor om de styling nog origineler te maken.
De Nissan Micra was qua exterieur en interieur een zeer herkenbare auto. Wederom werd de auto ook in Japan verkocht onder de naam Nissan March. Daar waren er zeer veel uitvoeringen, waaronder een versie met vierwielaandrijving. In Nederland begon het met een drie- en vijfdeurs. Er waren diverse concepts met en 2 liter BTCC racemotor en V6 in het midden. Beiden zouden niet in productie worden genomen. In 2005 werd de gehele range voorzien van een facelift.
Nissan Micra 160SR
De neus, grille, koplampen, achterlichten, wielen en kleuren kregen een make-over of toevoeging. In motorisch opzicht was er keuze uit een 1.2 (65 pf 80 pk) 1.4 (88 pk) of 1.6. Allen, viercilinders. Voor ons petrolheads was de komst van de Micra 160SR de leukste. Helaas staat de 160 niet voor het aantal paarden, maar voor de 1.6 motor. Deze leverde 110 pk, dat op een leeggewicht van precies 999 kg zorgde voor prima prestaties.
Mocht je wel de motor wensen, maar niet de sportieve uitdossing, een Acenta+ was ook leverbaar met die motor, maar die zijn bijna niet te vinden. Nog een toevoeging was de Micra C+C. In 2002 toonde Nissan al een concept, maar deze werd uiteindelijk in productie genomen in 2005.
Nissan Micra (K13)
Een compleet nieuwe Nissan Micra zagen we in 2011. Qua design was het evolutie op de uitgaande Micra. Er was geen keuze meer uit het aantal deuren: standaard waren het er altijd vijf. Ook was er geen keuze qua brandstof: altijd benzine. Sterker nog, groter of kleiner dan een 1.2 viercilinder was niet mogelijk.
Bijzonder was de ‘DIG-S’ motor, die was voorzien van een mechanische compressor. Bijzonder in deze klasse. In sommige landen was er overigens wel een (Renault) diesel mogelijk, evenals een 1.6. De Nissan Micra K13 werd in 2013 gefacelift.
Renault Clio
In 2016 werd de vijfde generatie Nissan Micra onthuld. Dat gebeurde op de Salon van Parijs. Dat was enigszins ironisch, want de auto heeft behoorlijk wat Franse wortels. De auto wordt namelijk door Renault gebouwd in Fins-le-Seine. De auto deelt behoorlijk veel techniek met de Renault Clio. Logisch, gezien de Renault-Nissan alliantie. De motoren zijn identiek aan die van de Clio.
Aanvankelijk is de instapper een 1.0 driecilinder zonder turbo, maar deze word twee jaar na de introductie vervangen door een 0.9 driecilinder met turbo. Deze lever niet alleen bijna 20 pk meer, maar ook meer koppel en is een stukje zuiniger. Een 1.0 turbo met 100 pk is ook verkrijgbaar. Een 1.5 viercilinder diesel met 90 pk wordt tot 2018 geleverd.