De Nissan Leaf is de eerste populaire elektrische auto, wereldwijd.
Een bijzondere auto bouwen is veel makkelijker dan een goede auto bouwen of nog beter: een betaalbare. Deze drie dingen combineren is eigenlijk niet te doen. Dat zien we ook met elektrische auto’s. Die kwamen er aanvankelijk in allerlei soorten en maten. In de meeste gevallen moest je enorme concessies doen.
Inhoudsopgave
Vermakelijk speelgoed
Zoals de prijs, voor sommige kale elektrische autootjes betaalde je zo 30.000 euro. Uiteraard zijn er ook diverse sportwagens met elektrische motor, maar dat is een beetje valsspelen. Die auto’s dienen immers geen doel. Erg vermakelijk speelgoed, maar niet direct een oplossing voor een mobiliteitissue. Renault-Nissan was er erg vroeg bij. Natuurlijk, de Citroen C-Zero, Peugeot iOn en Mitsubishi i-MIEV waren erg leuk, maar niet echt volwaardige auto’s.
Maatje groter
De Renault Zoe en Nissan Leaf waren dat wel. De Renault Zoe was meer een B-segment hatchback (van het formaat Clio), de Nissan Leaf is een maatje groter. Normaliter zit er een lange tijd tussen conceptfase en productiemodel. Dat gebeurde zelfs bij de Renault Zoe, maar niet bij de Nissan Leaf. De Leaf Concept werd namelijk voorgesteld in 2010 en kwam al op de markt aan het einde van 2010.
Nissan Leaf aandrijflijn
De Nissan Leaf en Renault Zoe maakten gebruik van min of meer dezelfde aandrijflijn. Dat betekent een elektrische motor met 109 pk en 280 Nm. Deze dreven de voorwielen aan. Het accupakket was in eerste instantie 24 kWh groot. Ondanks een zeer gunstige luchtweerstandscoëfficiënt, bedraagt de actieradius volgens de NEDC 175 km. Dat is tweemaal nadelig, want het is én niet heel erg veel én de NEDC is hopeloos optimistisch. In het echt mag je blij zijn als je 100 km haalt. Nu was dat in 2010 tot 2013 (de periode waarin de auto geleverd werd) echt geen vreemde actieradius, maar houd er rekening mee als je een Nissan Leaf-occasion koopt.
Prestaties
Qua prestaties valt de Nissan Leaf niet heel erg tegen. De 1.525 kg zware hatchback sprint in minder dan twaalf tellen naar de 100 km/u en haalt meer dan 140 km/u. Als je beide waarden probeert te evenaren gaat de accu nog veel sneller leeg. Laden is geen onverdeeld genoegen, snelladen is niet mogelijk.
Modelupdate
De Nissan Leaf wordt in 2013 licht aangepast. Het is niet echt facelift, daar de carrosserie grotendeels identiek blijft. Het is meer een modelupdate. De elektromotor wordt aangepakt en levert nu gek genoeg minder koppel, alhoewel 254 Nm alsnog voldoende is. De prestaties zijn opvallend genoeg ietsje beter. Ook kun je nu iets verder komen op een volle accu. Tevens is de 2013 Leaf iets lichter. Sinds 2013 is er ook keuze uit diverse uitrustingsniveaus: Visia, Acenta en Tekna.
Grotere actieradius
Belangrijker is de update in 2016. Dan krijgt de Nissan namelijk een nieuw accupakket van 30 kWh. De elektromotor is even sterk (109 pk en 254 Nm), maar de actieradius bedraagt nu 250 km, wederom NEDC-waarden maar het maakt de auto een heel stuk bruikbaarder. Zeker omdat er geen nadelen zitten aan de verbeterde Nissans Leaf. De Visia is behoorlijk kaal, want deze heeft geen items als cruise control, airco, achteruitrijcamera, navigatiesysteem of lichtmetalen velgen. De Acenta is een stuk luxer (en heeft die items wél) en de Tekna is voornamelijk fraaier aangekleed. In 2017 is er tijdelijk een Lead Business Edition leverbaar.
Tweede generatie Nissan Leaf
De Nissan Leaf wordt in 2017 vervangen voor een compleet nieuw model. De nieuwe generatie is in alles beter. Ten eerste het uiterlijk. natuurlijk, Nissan moest een statement maken met de eerste generatie om op te vallen, maar de Leaf was karakteristiek, niet gaaf, mooi of dik. De tweede generatie is vooral heel erg keurig. De motor is nu goed voor 150 pk en 320 Nm. Omdat de Leaf min of meer hetzelfde weegt, zijn de prestaties aanzienlijk verbeterd. De 0-100 km/u sprint neemt nu 7,9 seconden in beslag en maximaal is 144 km/u mogelijk. De actieradius is nu 270 km. Let wel, volgens de WLTP! De NEDC-opgave is 350 km. Snelladen is mogelijk tot 50 kW DC.
62 kWh accupakket
Maar het kan nog beter. In 2019 komt namelijk de Leaf met 62 kWh accupakket. Deze is gekoppeld aan een sterkere elektromotor. Er is nu 218 pk en 340 Nm beschikbaar. De prestaties zijn aanzienlijk beter. 0-100 km/u is nu in 7,1 tellen gedaan en de top is 157 km/u. Maar die cijfers zijn slechts een gedeelte van het verhaal. De actieradius van 385 km (volgens WLTP) maakt de Nissan Leaf uitermate geschikt als volwaardige auto, zeker als je thuis kunt laden. Tot en met 2020 zijn er meer dan 470.000 Nissan Leafs verkocht, waarmee het een van de meest populaire elektrische auto’s aller tijden is. In Nederland rijden er meer dan 11.000 van rond. Met name in 2018 en 2019 was de compacte elektrische auto zeer populair. In 2020 wordt de 500.000e Nissan Leaf gebouwd.