De Nissan Juke is een bewijs van succesvol buiten de box denken van de Europese Japanners.
Nissan maakte een redelijke opleving door na de millenniumwisseling. Men nam afscheid van veel modellen op unieke platforms en focuste zich juist meer toe te leggen op modellen die veel aansprekender waren voor de consument. Voor de liefhebbers waren er natuurlijk de 350Z en de GT-R, voor de rest van de lineup gold dat er geld verdiend mee moest kunnen worden. De Nissan Note en Qashqai waren nieuwe modellen die de consument veel meer aanspraken dan de oude Almera en Primera.
Inhoudsopgave
Qashqai
Het was met name de Qashqai die indruk maakte. De auto was in heel Europa een groot succes. Destijds waren er nog niet heel erg veel betaalbare crossovers, dus Nissan had behoorlijk het rijk voor zichzelf, zeker met de instapmodellen. Waar je bij een CR-V of RAV4 al snel vast zat aan een dikke tweeliter motor met vierwielaandrijving en een hoop uitrusting, kon je bij Nissan een kleinere en lichtere Qashqai bestellen met 1.6 motor, voorwielaandrijving en een relatief eenvoudige uitrusting. Zo had je voor 22-25 mille een crossover voor de deur staan zonder de nadelen.
Qazana Concept (2009)
In principe was de Nissan Juke een model voor onder de Qashqai. Hierbij werd iets meer op stijl en design gemikt dan pure praktische eigenschappen. Saaie auto’s waren immers voldoende aanwezig in deze prijsklasse. Op de Salon van Genève 2009 kon de wereld kennis maken met de Nissan Qazana Concept. Een knotsgek apparaat waarvan niemand het idee had, dat die auto daadwerkelijk zo op de markt zou komen. Meestal wordt een concept car iets ‘normaler’ vormgegeven.
Natuurlijk veranderde er wat dingen. De ‘greenhouse’ (alle ruiten, stijlen en dak) werd iets groter en hoger, de suïcide doors zonder B-stijl kwam te vervallen en het interieur werd compleet anders. Maar het gekke design, dat bleef. Zelfs die vijf ronde gaten onder de grille, de en-orm-e mistlampen en priemende koplampen die meer op de motorkap waren geplaatst in plaats van ervoor zagen, haalden allemaal het productiestadium. Over productie gesproken, de productie werd gestart in 2010 in de Britse fabriek in Sunderland.
Nissan Juke (F15)
De eerste generatie Nissan Juke (F15) kwam in 2010 op de markt, ook in Nederland. De Juke F15 staat op het zogenaamde ‘B-platform’ van de Renault-Nissan alliantie. De architectuur van dit platform was gelijk aan de Nissans Note, Cube en Micra evenals de Renaults Clio en Modus. Aanvankelijk kon je de Juke krijgen met drie motoren.
Een 1.6 viercilinder zonder turbo (95 pk), een 1.6 DIG-T mét turbo (190 pk) en een 1.5 dCi met 110 pk. Die turbo-uitvoering was eventueel verkrijgbaar met ‘All-Mode’ vierwielaandrijving. Dan heb je altijd een automaat, sommige uitvoeringen van de 1.6 benzine kon je ook met een automaat bestellen.
Nismo Juke
Het topmodel uit de range was de Nismo-versie. Jazeker, in navolging van legendarische Skylines, Fairlady’s en Silvia’s was het even wennen dat een maf apparaat als de Juke óók als Nismo verkrijgbaar was. De Nismo Juke had de de 1.6 DIG-T motor, maar dan met 200 pk en 250 Nm. Je kon twee kanten op: een handgeschakelde versie met voorwielaandrijving of een automaat met vierwielaandrijving.
Die laatste was zo’n 150 kilogram zwaarder en aanzienlijk trager. Overigens heeft Nissan in een heel erg kleine oplage ook de ‘Nismo Juke-R’ gebouwd. Dit is een Juke met de aandrijflijn van Nissan GT-R, dus compleet met het gecompliceerde vierwielaandrijvingssyteem én de enorm krachtige VR38DETT zescilinder biturbo-motor.
Facelift
In 2014 kreeg de Nissan Juke een flinke facelift. De verschillen zijn redelijk subtiel, in de voorbumper zien we nu niet meer de kenmerkende grote gaten. In technisch opzicht is het verschijnen van de 1.2 DIG-T met 115 pk het grootste nieuws, deze vervangt de oude 1.6 zonder turbo. Althans, in de meeste gevallen. Om de prijs laag te houden is de kaalste versie leverbaar met deze motor.
Aangezien de DIG-T niet met automaat geleverd kan worden, krijg je de oude 1.6 als je niet zelf wil schakelen. De 1.6 DIG-T met 190 pk is nu wat efficiënter dan voorheen. Het nieuwe topmodel is de Nismo RS. Wederom komt de Nismo in twee smaakjes: de Juke Nismo RS met 218 pk, voorwielaandrijving en een handbak, of de Juke Nismo RS met 214 pk, automaat en All Mode vierwielaandrijving.
Tweede generatie Nissan Juke (F18)
In 2019 verschijnt de nieuwe Nissan Juke (F18). De tweede generatie borduurt duidelijk voort op het uitgaande model. De grote ronde mistlampen en platte koplampen zijn herkenbaar Juke. Wel is de rest van de styling iets minder gewaagd en is het dak hoger. De auto is zo nog altijd opvallen, maar ietsje praktischer.
Logisch, want met auto’s als de VW T-Roc en Toyota CH-R zijn er nu ook meer concurrenten dan voorheen. De Juke is in Nederland met slechts één motor te bestellen, een 1 liter driecilinder turbo, die met 117 pk sterker is dan de oude 1.2 én 1.6. Deze motor is wel met een automaat leverbaar, in dit geval een transmissie met dubbele koppeling.