De Nissan GT-R is de meest legendarische Japanse Supercar.
Japanse merken houden zich al langere tijd bezig met het bouwen van sportieve, prijzige en bijzondere auto’s. Eind jaren ’80 ging het dermate goed dat bijna elke Japanse fabrikant dure en sportieve auto’s ging bouwen. Veel van die auto’s werden ook in Nederland verkocht, denk aan de Mazda RX-7, Honda NSX, Mitsubishi 3000GT, Toyota Supra en Nissan 300ZX. Maar misschien wel de meest bijzondere bleef in Japan: de Nissan Skyline GT-R.
Inhoudsopgave
Skyline GT-R
De Skyline GT-R was een technologisch hoogstandje van Nissan. De auto was vernoemd naar de Skyline GT-R (KPGC10) uit 1973, een auto die de toerwagenracerij zou domineren. De Skyline GT-R deed hetzelfde. De auto maakte gehakt van alles wat ‘ie tegen kwam op het circuit. Alle drie de generaties van de GT-R waren alleen rechtsgestuurd. Sommige exemplaren kwamen terecht in Nieuw-Zeeland, Australië en het Verenigd Koninkrijk. Al snel bleek dat de technologie dermate hogwaardig bleek dat de auto opgevoerd kon worden naar enorme vermogens. Nog voordat de 1000 pk sterke Bugatti Veyron een idee was, waren er tuners die dat vermogen uit het befaamde RB26DETT-blok konden halen.
Nissan GT-R Concept
Met de opkomst van het internet en de verspreiding van Best Motoring video’s kwamen er beelden voorbij van waar de auto toe in staat was. Er kwam meer en meer animo voor een dergelijke auto, met name in de VS. Helaas was het technisch gezien niet mogelijk om het stuurhuis te verplaatsen. Ook liep de Skyline sedan (waarom de GT-R gebaseerd was) op zijn einde. Om te laten zien dat Nissan wel degelijk bezig was met een opvolger, toonde men de GT-R Concept op de Tokyo Motor Show in 2001. Het was nog overduidelijk een concept maar de auto toonde welke kant het op kon gaan met een eventuele opvolger.
Tweede concept
In 2005 kwam de tweede Nissan GT-R concept. Deze was in grote lijnen identiek, maar zag er meer productierijp uit. De Nissan GT-R in productie-trim werd getoond op de Tokyo Motor Show in 2007. In vergelijking met de vorige Skyline GT-R’s waren er een paar dingen anders. De basis was nu uniek voor de GT-R, dus niet een een duffe sedan die niet in de rest van de wereld geleverd werd. Mede daardoor verviel de naam Skyline, op deze wijze moest men de merknaam erbij uitspreken. Precies waarom er ook auto’s zijn als de Ford GT.
Nog een verschil was de motor. De gietijzeren RB26 was inmiddels stokoud, dit blok diende sinds 1989. De GT-R kreeg een 3.8 V6, de VR38DETT. Dit is in feite een evolutie van de VQ-motoren die je kunt kennen van de Nissan 350Z. Dit blok is van aluminium en weegt een stuk minder dan de oude RB-motor. Nog een belangrijk verschil, het stuurhuis kon nu wél verplaatst worden, waardoor de auto ook aangeboden kon worden voor Europa en de VS.
Introductie Nederlandse markt
De Nissan GT-R kwam in 2009 in Nederland op de markt. De auto veroorzaakte een enorme schokgolf. De 3.8 motor was volgens Nissan goed voor 485 pk, maar volgens iedereen zat er aanzienlijk meer vermogen in. Mede dankzij een extreem gladde carroserie en een bijzonder onderstel kon de auto eigenlijk op elke discpline scoren: op bochtige wegen, op circuits, de dragstrip of de Autobahn. De Nissan GT-R was overal bizar snel. Voor de context, de 0-100 km/u sprint duurde zo’n 3,5 seconden en de topsnlheid bedroeg 315 km/u. De Nurburgring ronde tijd was 7:26,7.
Updates Nissan GT-R
Met de jaren werd de Nissan GT-R sterker, sneller en helaas ook duurder. In 2010 werd de motor voorzien van 510 pk. Je kunt deze herkennen aan de iets gewijzigde voorbumper (met LED-stripje) en de wielen met smallere spaken. In 2012 volgde nog een update, waarbij het vermogen steeg naar 530 pk. In 2013 werd de motor weer herzien en leverde het blok 550 pk. De sterkste Nissan GT-R was de Nismo-versie, deze werd speciaal ontwikkeld door Nissan Motorsport. De GT-R Nismo heeft meer vermogen (600 pk), meer vleugels, een harder onderstel en weegt ietsje minder.
Grootste update
De grootste update arriveerde in 2016, toen de Nissan GT-R werd voorzien van een facelift.De grille in de neus is het duidelijkste herkenningspunt. Belangrijker is dat het interieur op de schop werd genomen. Het zag er fraaier uit en was opgetrokken uit hoogwaardigere materialen. Het was nog steeds geen Porsche 911, maar het verschil was minder groot. Ook de transmissie werd vernieuwd. Het vermogen van de Nissan GT-R is sindsdien 570 pk. De Nismo-versie heeft alsnog 600 pk. De sterkste GT-R is de GT-R50, een samenwerking tussen Nissan en Italdesign. Deze auto werd in 2019 getoond om het 50-jarige jubileum te vieren van Godzilla. De motor is in dit geval opgefokt tot 720 pk.
2023 update
Nog steeds stuurt Nissan de GT-R niet met pensioen. In 2023 volgt er nogmaals een update voor Godzilla. De Japanse autofabrikant meet de GT-R onder andere een nieuwe neus aan, inclusief een andere grille en nieuw vormgegeven mistlampen.
De aanpassingen zijn niet alleen voor de show. Ze hebben daadwerkelijk een positieve uitwerking op de aerodynamica, want er is sprake van meer downforce. Het vermogen is met 570 pk en 632 Nm koppel hetzelfde gebleven.
Nieuw is de introductie van de T-Spec en een aantal historische kleuren, waaronder Millennium Jade Metallic en Midnight Purple. Het topmodel is de GT-R Nismo, met 600 pk en 651 Nm koppel.
Nissan verkoopt de nieuwe GT-R voor 2023 in Australië, Japan en de Verenigde Staten. Het merk heeft niet de ambitie om het model naar Nederland te brengen.
Meer lezen?
Check hieronder meer artikelen over de Nissan GT-R.