De Nissan Ariya is een elektrische crossover.
Het duurde eventjes bij Nissan voordat ze doorhadden dat ze moesten doorpakken. Het merk uit Japan was destijds een van de eerste die een compacte crossover in de markt zette. Iets later was de Nissan Lead een van de eerste bruikbare en betaalbare elektrische auto’s. Je zou dus aannemen dat een compacte elektrische crossover de volgende stap zou zijn en dat klopt ook. Het was alleen eventjes wachten voordat deze ook daadwerkelijk op de markt kwam.
Inhoudsopgave
Eerste concept
De eerste auto die aan die omschrijving lijkt te gaan voldoen is de Nissan Imx Concept, die in oktober 2017 staat te schitteren op de Tokyo Motor Show. Het is nog heel erg een concept. De achterdeuren zijn scharnieren aan de achterzijde om zo een enorm ruime instapopening te creëren, net zoals de Nissan Prairie in de jaren ’80. Qua design is de lmx heel erg futuristisch. De Nissan Imx Kuro Concept verschijnt in 2018 op de Salon van Genève en is beige in plaats van wit. Heel erg gaaf, maar overduidelijk een concept dat meer een idee van de toekomst moet geven dan dat het de toon zet.
Nissan Ariya Concept
In 2019 verschijnt dan eindelijk de Nissan Ariya Concept op de Tokyo Motor Show in 2019. Elektrische auto’s zijn dan geen nieuw fenomeen meer en ook elektrische crossovers niet, maar in een relatief betaalbaar segment wél. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Het is nog altijd een concept car, maar het geeft een goed beeld van wat we kunnen verwachten van de Nisan Ariya.
Onthulling productiemodel
In 2020 wordt dan eindelijk het productiemodel onthuld. Er zijn uiteraard verschillen met de Ariya Concept. Sterker nog, de grille, koplampen, bumpers, spiegels, wielen en dergelijke zijn net eventjes afwijkend. Maar, in grote lijnen is het een doorontwikkeling. In het interieur zijn er gek genoeg minder wijzigingen.
De Nissan Ariya komt in 2021 op de Japanse en Amerikaanse markt. Wij Nederlanders moeten een paar maanden langer wachten tot 2022. Er is keuze uit diverse combinaties qua motoren en accupakketten. Heel goedkoop is de Ariya niet, de goedkoopste versie is alsnog 50 mille. Daar staat tegenover dat er geen ‘instap-lokmodel’ is. Een extra voordelige versie met kleine motor en piepklein accupakket ontbreekt vooralsnog bij de introductie.
Instapper
De meest eenvoudige versie heeft alsnog een elektromotor met 217 pk en 300 Nm. Deze bevindt zich op de vooras en drijft de voorwielen aan. Daarmee kun je in 7,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en een begrensde top halen van 160 km/u. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 63 kWh. Volgens de WLTP is het mogelijk om 403 km op een accu af te leggen. Dat zijn geen verkeerde waarden voor een instapmodel.
Iets hoger staat de versie met 85 kWh-batterij. Deze heeft meteen een sterkere elektromotor met 242 pk. Het koppel is met 300 Nm gelijk. Ook hier worden enkel en alleen de voorwielen aangedreven. De 0-100 km/u sprint is met 7,6 seconden ietsje trager, wat komt door het hogere gewicht van de accu’s. De instap-versie van de Nissan Ariya weegt iets meer dan 1.900 kg, terwijl de 87 kWh-versie bijna 2.100 kg weegt. Wat wel een groot voordeel is, is de toegenomen range. Op een volle lading kun je 533 km halen.
Nissan Ariya e-4ORCE
Daarboven staat de Nissan Ariya e-4ORCE. Dat is een beetje moeilijke benaming voor vierwielaandrijving. Dat gaat uiteraard niet met een as, maar met een elektromotor op de achteras. Het maximale vermogen is 306 pk, waardoor je nu ineens naar 5,7 seconden naar de 100 km/u sprint. De topsnelheid is nog altijd begrensd, maar nu wel pas bij 200 km/u. De batterij is ook hier 87 kWh. Volgens de WLTP is een actieradius van 500 km mogelijk.
Dan is er nog het topmodel, de Nissan Ariya e-4ORCE Performance. Deze heeft maar liefst 394 pk tot zijn beschikking. Daardoor sprint je in slechts 5,1 seconden naar de 100 km/u. Deze extra pk’s zorgen er wel voor dat je minder ver komt op een volle accu met deze Nissan: 400 km is mogelijk volgens de opgave.
Bagageruimte
Waar je ook eventjes rekening mee moet houden met de Nissan Ariya, is dat de versie met vierwielaandrijving ietsje krapper is qua bagageruimte. Standaard heb je 468 liter, maar als je de elektromotor op de achteras hebt (de e-4ORCE dus), dan blijft daar 415 liter van over. In Nederland is de Ariya niet direct een enorm succes, ondanks dat wij wel een elektrische crossover lusten. In de eerste paar maanden worden er slechts een kleine 60 op kenteken gezet. De chiptekorten en andere leveringsproblemen zorgen ervoor dat het eventjes duurt voordat de levering op volle gang komt.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Nissan Ariya.