De Nissan 370Z is het schoolvoorbeeld van een goedkope auto die in Nederland extreem duur werd.
Het idee van de originele Datsun Fairlady was heel erg simpel. Een gave coupé met grote zescilinder motor, achterwielaandrijving en een heel redelijke prijs. Wereldwijd was het een groot succes, ondanks dat de styling bij Europese auto’s vandaan kwam. Het ontwerp was niet origineel, maar het totaalpakket wel. De Datsun Fairlady Z (Nissan 240Z in Europa) evolueerde alsmaar verder tot 300ZX. Telkens groter, zwaarder en duurder. Dat stond haaks op waar de Fairlady Z eigenlijk voor stond. Gelukkig keerde Nissan terug naar zijn basics met de 350Z. Een eenvoudige sportwagen met geweldig koetswerk, grote zescilinder motor en een aangenaam prijskaartje.
Inhoudsopgave
FM-platform
Omdat het voorheen altijd ‘fout’ ging met de opvolger van de Nissan Z, moesten de Japanners voorzichtig te werk gaan. De basis was hetzelfde FM-platform. Dat werd ook gebruikt door de 350Z en door een groot aantal andere Nissans en Infiniti’s. Wel werd de wielbasis ingekort met 10 centimeter. De spoorbreedte werd daarentegen ietsje vergroot: 3,3 centimeter aan de voorzijde en 5,6 centimeter aan de achterzijde. Niet alleen was de auto kleiner geworden, dankzij gebruik van aluminium was de 370Z ook lichter dan de 350Z. Relatief gezien veel het mee, mede omdat de 370z ietsje luxer was en van meer features voorzien was.
Introductie Nissan 370Z
De Nissan 370Z werd eind 2008 voorgesteld voor de Japanse markt (als Nissan Fairlady Z (Z34). In Nederland werd de internationale naam (370Z) gebruikt en stond ‘ie een paar maanden later, in de lente van 2009, in de Nissan-showrooms. Er is maar één motor leverbaar: de VQ37HR. Dat is een 3.7 liter grote V6, een doorontwikkeling van de 3.5 V6 uit de 350Z. Deze levert 337 pk bij 7.000 toeren en 366 Nm bij 5.200 toeren. De 0-100 km/u sprint duurt 5,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Althans, dat was het geval als je voor de handgeschakelde zesbak gaat. Optioneel was een zeventraps automaat leverbaar. Voor Nederland was dat een primeurtje, want voorheen was de automaat niet te verkrijgen.
Nissan 370Z Roadster
In 2010 verscheen de Nissan 370Z Roadster. In tegenstelling tot de BMW Z4 (een concurrent die rond hetzelfde moment op de markt verscheen) heeft de Nissan een eenvoudige stoffen kap. Deze kun je in 20 seconden openen en sluiten. Als je open rijdt, zit het dak onder een afdekplaat weggewerkt. Ook in de 370Z Roadster is er slechts één motor, de 3.7 V6 met 337 pk. Daarnaast kun je hier ook kiezen voor een automaat of een handbak. De prestaties blijven marginaal achter op die van de Coupé. De topsnelheid is gelijk, maar de 100 km/u haalt de handgeschakelde 370z in 5,5 seconden. De automaat heeft 5,8 tellen nodig. Dat komt door het gewicht, dat zo’n 70 kilogram hoger uitvalt.
Special Editions
Wie op zoek gaat naar een 370Z, zal het opvallen dat er enorm veel verschillende uitvoeringen zijn. In Nederland was de 370Z standaard voorzien van het Sports Package en Navigation Package, die op andere markten een optie zijn. Opletten met import-auto’s, dus. In Nederland werden de 40th Anniversary (in 2010) en GT Edition (in 2011) officieel geleverd.
Nissan 370Z Nismo
In 2013 wordt de Nissan 370Z voorzien van een facelift. Het is eigenlijk meer een modelupdate. Er zijn nieuwe LED-koplampen, kleuren (rood en blauw) en nieuwe velgen. Ook zien we voor het eerst een 370Z Nismo. Dit is een snellere, dikkere en heftigere 370Z, onderhanden genomen door Nissan Motorsport. De motor is nog altijd dezelfde 3.7 V6, maar nu met 344 pk aan vermogen en 371 Nm aan koppel. Daarmee accelereert de Nismo 370Z (of Nissan 370Z Nismo) in 5,2 seconden naar de 100 km/u, marginaal sneller dus. In Nederland is de Nismo altijd voorzien van een handbak, op sommige markten was een automaat mogelijk.
CO2-belasting
Maar de Nissan 370Z was eigenlijk al na een paar jaar niet meer relevant voor Nederland. De extra belasting op CO2-uitstoot deed de auto de das om. Deze was op papier relatief hoog, waardoor de belasting extreem was. In Nederland was de Nissan 370Z nooit echt goedkoop, met een vanafprijs van 55.000 euro bij introductie. Dit steeg een paar jaar later echter naar 75 mille en vervolgens naar 90 mille voor de coupé en 115 mille voor de Nismo. Daarmee was de auto strikt genomen onverkoopbaar in ons land, net als de bijvoorbeeld de Ford Mustang GT.
Verkopen Nederland
In de jaren erna kreeg de auto nauwelijks updates. Voor de Amerikaanse markt kwam er af en toe een ander kleurtje, maar wij Nederlandsers moesten het met hetzelfde model doen. Dat niemand kocht. In de eerste paar jaar werden er tientallen per jaar van verkocht. Tussen 2012 en 2020 kunnen de verkochte exemplaren op twee handen geteld worden. De meest exemplaren in Nederland zijn dan ook geïmporteerd. In 2020 werd de Nissan Z Proto voorgesteld, een doorontwikkeling van de 370Z met 3.0 biturbo V6. Deze zal niet naar Europa komen.