De Nissan 350Z is een van de beste automotive comebacks aller tijden.
Een van de meest legendarische sportwagens is de Nissan Z-reeks. Het zijn niet zozeer de snelste, mooiste of meest prestigieuze sportwagens. Het is de combinatie van betrouwbaarheid, kwaliteit, prijs, prestaties en looks die bijna onverslaanbaar is. De eerste Nissan Z (Fairlady Z in Japan) is de 240Z, een strakke tweezits coupé met een 150 pk sterke zes-in-lijn en achterwielaandrijving. De auto is meteen een hit. Niet alleen in Japan, maar ook in Europa en met name in de Verenigde Staten.
De eerste generatie wordt van 1969 tot 1973 gebouwd. In 1973 verschijnt de 260Z, met een iets grotere motor, maar vanwege strengere emissie-eisen is deze niet sterker of sneller dan zijn voorganger. Voor modeljaar 1975 neemt de 280Z (wederom iets groter) het stokje over. In 1978 komt er een geheel nieuwe generatie, de S130 en een nieuwe naam: 280ZX. Ook wordt deze versie groter en zwaarder. De geschiedenis herhaalt zich in 1983 op het moment dat de Nissan 300ZX van de Z31-generatie verschijnt. Deze neemt zelfs afscheid van de zes-in-lijn ten faveure van een V6-motor.
De voorganger: 300ZX (Z32)
In 1989 maakt Nissan het helemaal bont. De Z32-generatie van de 300ZX is namelijk een bijzonder ambitieuze GT. Een grote tweezits (of 2+2 met 10 cm langere wielbasis) sportcoupe met twee turbo’s, vierwielbesturing, targadak en variabele kleptiming. De keuze hiervoor is erg vreemd, want Nissan had immers al de Skyline als 280 pk sterk uithangbord. De 300ZX was echter gericht op de gehele wereld, terwijl de Skyline hoofdzakelijk in Japan verkocht werd. De 300ZX werd tot 1996 in Europa en de VS verkocht, in Japan liep het model mee tot 2002.
Voor een opvolger had Nissan echt wel door dit dit niet zo langer kon. De 300ZX was namelijk peperduur om te ontwikkelen. Ook was er te weinig afstand met de Skyline-modellen. Daarbij kwamen Mitsubishi (3000GT), Toyota (Supra), Honda (NSX) en Mazda (RX-7) erachter dat het heel erg lastig is om een dure GT te verkopen.
Nissan Z Concept
Voor de opvolger van de Nissan 300ZX ging Nissan terug naar de roots. De Nissan 240Z Concept in 1999 was al een goede indicatie. Deze auto had weliswaar een viercilinder motor, maar hintte op een Nissan die juist extra licht en sportief was in plaats van groot en luxe. In 2001 staat de Nissan Z Concept op de Detroit Motor Show. Die concept car slaat in als een bom en lijkt een nieuw tijdperk in te luiden.
Qua design deed de Nissan Z Concept denken aan de Audi TT: eenvoudig lijnenspel met enkele kenmerkende details en ronde vormen. De Nissan 350Z die in 2003 op de markt verschijnt, is precies hoe het hoort voor een Z-auto. Heel erg luxe is de auto niet. In tegenstelling tot de Audi TT (die op een Golf-platform staat) is de Nissan 350Z een echte sportwagen. Voorin ligt altijd een 3.5 liter V6. Deze levert zijn vermogen van 280 pk af naar de achterwielen. In Europa krijgen we de dikste uitvoering, die standaard een sperdifferentieel en zesbak heeft. Op andere markten (Japan, VS) is de 350Z ook leverbaar met automaat.
Nissan 350Z Roadster
In 2004 lanceert Nissan de 350Z Roadster die zo perfect kan concurreren met de BMW Z4, Porsche Boxster en Honda S2000. In 2005 werkt Nissan samen met Polyphony Digital met de 350Z Anniversary Edition, waarbij je een Playstation 2 met Gran Turismo 4 standaard krijgt. Bijzonder is dat de VQ35 motor ietsje is aangepast, waardoor deze 300 pk heeft in plaats van 280.
In 2006 wordt de eerste modelwijzigingen doorgevoerd. De motor uit de Anniversary Edition is nu standaard voor alle 350Z’s. Althans, voor de versies met handbak, die wij altijd kregen in Europa, een automaat was alleen voor de VS en Japan. Verder kreeg de 350Z iets andere koplampen en achterlichten.
Nieuwe motor Nissan 350Z
In 2007 werd de 350Z nogmaals aangepakt. In dit geval werd de auto goed fijngeslepen. De VQ35DE-motor werd bedankt voor zijn diensten en vervangen door de VQ35HR-motor. Dit was wederom een 3.5 liter V6, maar het motorkarakter was aanzienlijk anders. Het vermogen van 313 pk suggereert dat de auto nauwelijks sneller is, maar dankzij het meer hoogtoerige karakter is het een aanzienlijk ‘leukere’ motor om sportief mee te rijden. Je kan deze uitvoeringen eenvoudig herkennen aan de powerdome in de motorkap. Deze powerdome zag er niet alleen gaver uit, maar had daadwerkelijk een functie, omdat de VQ35HR ietsje hoger uitviel dan de VQ35DE.
Succes
De Nissan 350Z was een enorm succes. De auto kwam precies goed in de juiste periode op de markt. Dankzij games als Midnight Club, Need For Speed Underground en het genoemde Gran Turismo kwam iedereen de auto tegen. Ook was de auto te zien in vele Fast & Furious-films en dergelijke kopieën van die franchise. Het meest bijzondere was echter dat de Nissan 350Z overal ter wereld min of meer hetzelfde was: een betaalbare sportauto met karakter. De auto werd in 2009 opgevolgd door de Nissan 370Z. Die bleef weliswaar langer in productie, maar was een minder groot succes.