De Nio ET7 is de volgende naam code-nummer combinatie waar je tot voor kort nog niet van gehoord hebt. Toch zou het zo maar je volgende auto kunnen zijn.
De complete transitie van verbrandingsmotoren naar elektrische mobiliteit (of in elk geval duurzamere mobiliteit) is een interessante. Het zorgt ervoor dat sommige merken simpelweg te laat instappen en verdrinken. Anderzijds biedt het kansen voor nieuwe spelers op de markt. Die hebben niet te maken met emoties en sentiment uit het verleden. Of een infrastructuur die nog is ingesteld op ouderwetse verbrandingsmotoren.
Eén van de merken is Nio. Het merk komt, net als veel nieuwe elektrische automerken, uit China. Het merk stamt uit 2014 en toen waren ze ‘actief’ met de EP9, een hypercar met elektrische aandrijving. Deze auto diende voornamelijk als imagobuilder en postermodel. Dat niet alleen, de auto werd ook gebruikt voor recordpogingen op de Nordschleife van de Nürburgring.
Nio ET7
Daarna lanceerde Nio enkele modellen waarmee de kassa kon gaan rinkelen. Denk aan de ES8 (crossover), ES6 (iets compactere crossover) en de EC6 (elektrische coupé). De ET7 is een grotere elektrische sedan is een soort concurrent voor de Tesla Model S. De auto geldt als een E-segment auto. Naast de Model S zijn (komen) er concurrenten in de vorm Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes-Benz EQE.
De Nio ET7 is een flinke jonger, groter dan de foto’s doen vermoeden. De lengte is 5,10 meter, de breedte 1,99 meter en de hoogte is 1,51 meter. De wielbasis is een enorme 3,06 meter. Ter referentie, dat is 14 centimeter langer, 5 centimeter breder en ietsje hoger dan een Tesla Model S. De wielbasis van de Tesla is ook ietsje kleiner, dus het is echt een flinke auto.
Afmetingen
Net als met de Tesla is de Nio ET7 voorzien van de meest moderne snufjes in het interieur. Zo is er een 10,2 inch instrumentarium en een 12,8 inch groot infotainmentscherm. Er is een AI voice-assistent voor als je het juist knopje niet kan vinden en die kans is aanwezig, want net als veel andere moderne elektrische auto’s zijn er nauwelijks knopjes aan boord van het interieur van de Chinese Model S-concurrent. Als kers in de appelmoes is er een 1000-watt sterk audiosysteem met maar liefst 23 speakers. Als je dan toch geen mooie motor kunt horen, dan maar genieten van muziek.
Maar er is nog veel meer luxe aan boord. Denk aan technische snufjes als 5G, Bluetooth 5.2 en NFC. De deuren sluiten automatisch en er is zelfs een systeem aan boord dat het lekker laat ruiken. Natuurlijk, helemaal nieuw is dat niet, maar het is wel chic. Nog een groot verschil met de Tesla Model S is de atmosfeer aan boord. De Tesla is een tikkeltje plastiekerig, goedkoop en wel érg simpel. Bij Nio hebben ze de moeite genomen om net even een luxer en fraier interieur te maken. Een opvallend detail zijn de camera’s die de bestuurder in de gaten houden. Misschien niet iets dat je wil van een Chinese auto.
Aandrijflijnen
Als het gaat om aandrijflijnen, zijn er diverse mogelijkheden voor de Nio ET7. Het begint met een versie met 70 kWh, waarmee je 500 tot 550 km moet halen. Let wel: dat zegt de NEDC, een meetmethode die wij in Europa al lang niet meer gebruiken omdat deze niet realistisch is. Reken op iets meer dan de helft. Dus de 70 kWh doet een kleine 300 km op een accu. Dan is er een een accupakket met 100 kWh. Daarmee moet je 700 km halen (ja, weer die NEDC-methode), maar 350-400 km moet mogelijk zijn. De dikste accu heeft een capaciteit van 150 kWh. Die kan volgens de NEDC 1000 km halen. Wederom, in het echt is het ‘de helft plus een beetje’, maar meer dan 500 km op een volle accu is erg prettig voor de veelrijder.
Prestaties Nio ET7
De Nio ET7 heeft niet één, maar twee motoren. Uiteraard is er een op de vooras geplaatst en de andere op de achteras. Bij elkaar zijn deze motoren goed voor 644 pk en 850 Nm. Daarmee sprint je in 3,8 seconden naar 100 km/u. Ze zijn bij Nio erg tevreden over de remweg van de ET7, want die bedraagt 33,9 seconden. Welk accupakket er dan in zit, wordt dan weer niet vermeldt.
De Nio ET7 is in eerste instantie bedoeld voor de Chinese markt. Pas later wordt de auto geëxporteerd voor andere markten. De auto wordt uiteraard leverbaar in Noorwegen. Dat niet alleen, ook Zweden, Denemarken, Duitsland en natuurlijk Nederland zijn de eerste landen waar men van Nio de auto wil verkopen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Nio ET7.