De Nio ES8 is een grote elektrische SUV met heel veel zitplaatsen.
Na 2020 begonnen de Chinese automerken vaste voet te krijgen in Europa. Men begon ooit met merken als Brilliance en Landwind, maar die auto’s waren écht slecht in vergelijking met de auto’s die uit Japan of Zuid-Korea kwamen. Nu was de prijs daar ook naar, maar toch. De auto’s die na 2020 kwamen waren stukken beter. Merken als MG, Seres en Aiways begonnen als eerst. Lynk & Co was er ook vroeg bij, alhoewel dat natuurlijk wat eenvoudiger ligt (vanwege de Volvo-techniek).
Inhoudsopgave
Nee, het is de tweede serie aan Chinese auto’s die indruk maakte. Merken als Xpeng, Hongqi, BYD en Nio kwamen met een armada van nieuwe modellen. En dan niet een stadsautootje en een klein crossovertje. Welnee. Die merken komen met grote middenklassers en nog grotere sedans en crossovers die zich kunnen meten met de duurdere Tesla’s van deze wereld.
Eerste generatie Nio ES8
De Nio ES8 is zo’n auto. Ondanks dat de auto in 2023 in Nederland komt, is de auto al een paar jaartjes oud. Sterker nog, de eerste generatie van de ES8 kom eind 2017 op de markt. De naam klinkt een beetje cryptisch, maar laat zich vrij eenvoudig ontleden. De ‘E’ staat voor elektrisch, de ’S’ voor SUV en de ‘8’ voor de positie in het marktsegment van Nio.
De Nio ES8 is dus een grote elektrische SUV en dat is te zien aan de afmetingen. Zo is de wielbasis maar liefst 3 meter! De totale lengte van 5,03 meter is eveneens fors. De breedte is 1,93 mag er ook zijn: het is niet alleen een lange auto, maar ook een flinke auto. De hoogte van 1,76 meter past eveneens in het segment. Om even een idee te krijgen, het zit dicht bij de afmetingen van een BMW X5.
Accupakketten
De Nio ES8 is voorzien van twee motoren, de zogenaamde Dual Motor setup. Op de vooras is er een motor en achter een. Er zijn twee accupakketten aanvankelijk beschikbaar: 70 kWh en 84 kWh. Bijzonder is dat je bij Nio accu’s kunt wisselen in accu wisselstations. Dus je rijdt naar een wisselstation. Dan wordt in een paar minuten tijd je accu eronderuit gehaald en een volle gemonteerd. Zo ga je van bijna leeg naar helemaal vol in grofweg dezelfde tijd als tanken.
Facelift
In 2020 krijgt de Nio ES8 een facelift. Daarbij wordt het uiterlijk – zoals de naam doet vermoeden – iets strakgetrokken. Het is nog herkenbaar een Nio, dus met hele platte koplampen en een chromen ‘X-bar’. Dat is de herkenbare chromen balk die over de voorzijde loopt. De Nio ES8 is wederom voorzien van twee motoren: eentje met 218 pk en eentje met 326 pk. Afhankelijk van het accupakket kun je volgens de NEDC zo’n 580 pk. Dat is wel even iets om op te letten, in China gebruikt men niet de WLTP die wij hanteren. Dat scheelt in alle gevallen toch behoorlijk.
NOMI
Bijzondere features zien we met name in het interieur. Zo is er NOMI, een Siri-esque assistent met een cameraatje op het dashboard. Net als een kamer vol met poppen is het een beetje aandoenlijk en doodeng tegelijkertijd. Je kan NOMI gebruiken om opdrachten uit te voeren, waar je normaal gesproken de spraakherkenning voor gebruikt. Bijzonder is het AMOLED display, waar de meeste panelen nog LCD zijn. De Nio ES8 komt in 2020 naar Europa. Helaas niet naar Nederland, maar wel naar Noorwegen. De EuroNCAP test mede daarom de veiligheid van de auto. Wat blijkt: ook wat dat betreft hebben de Chinezen hun huiswerk gedaan, want de Nio ES8 haalt maar liefst 5 van de 5 sterren.
Tweede generatie NIO ES8
De tweede generatie arriveert in 2023. De Nio ES8 is nog groter geworden. Deze generatie kun je in Nederland bestellen. De lengte van 5,10 meter is erg flink, evenals de wielbasis van 3,07 meter. Ook is de ES8 in de breedte gegroeid: 1,99 meter zonder de buitenspiegels. De hoogte bedraagt 1,76 meter. Qua vermogen ga je niets te kort komen, want de Nio ES8 is voorzien van twee enorm krachtige motoren. Aan de voorzijde is deze goed voor 180 kW, 245 pk.
Achter is deze zelfs 300 kW, omgerekend 408 pk. Het systeemvermogen is dus 653 pk, enorm veel vermogen. Ook voor een grote SUV. Er zijn diverse accupakketten. Het begint met eentje van 75 kWh, die 465 km haalt volgens de WLTP/CLTC. Een stapje hoger is de 100 kWh batterij, waarmee je 605 km moet halen (wederom CLTC). Dan is er ook nog een nauwelijks te bevatten 150 kWh groot accupakket, waarmee maar liefst 900 km gehaald kan worden.
BaaS
Bijzonder is dat Nio de accu’s ook aanbiedt als een service, ofwel Battery as a Service (BaaS). Het idee is simpel. Je kan kiezen om een complete auto met batterij te kopen. Je kan ook de auto kopen en de accu leasen. Wat je ook kan doen is gebruik maken van de wisselstations. Er zijn diverse mogelijkheden die passend kunnen zijn al naar hoe je de auto gebruikt.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Nio ES8.