De Nio EC7 is een bijzonder ambitieuze auto uit China.
Al heel lang weten we dat we massaal aan de Chinese auto gaan. Het is alleen even afwachten wanneer dat gaat gebeuren. Tot de jaren ’90 staat de autoindustrie daar nog echt in de kinderschoenen. Na de milleniumwisseling gaat het al hard. Een enkele Chinese auto komt ook naar Europa, maar we zijn nog niet heel erg onder de indruk van de Landwind en Brilliance. Veel Chinese automerken richten zich voornamelijk op de thuismarkt, omdat deze werkelijk enorm is en heel erg gard groeit.
Inhoudsopgave
Omdat de automarkt in zo’n rap tempo groeit, proberen zoveel mogelijk merken daarop in te springen. Veel Europese merken werken samen in een joint-venture constructie met Chinese bedrijven. Tesla vestigt zich in China en uiteraard komen er ook een hele hoop nieuwe Chinese automerken bij. Denk aan Xpeng, Seres, Lynk & Co, Aiways en ga zo maar door. Daar valt Nio ook onder.
Nieuwe merken
Nio is een relatief jong merk. Het werd opgericht in 2014. Ze focussen zich enkel en alleen op elektrische auto’s. Bijzonder is dat ze zich richten op accutechnologie (die maken ze zelf) en op het accu wisselen. Tesla was innovatief met het Supercharger-netwerk. Het bleek een oplossing voor een probleem waar consumenten tegenaan zouden gaan lopen. Mede daardoor werd de drempel lager en gingen meer mensen een Tesla kopen c.q. leasen.
Bij Nio gaan ze een stap verder. Want ondanks dat er overal laadpalen langs de weg staan, moet je alsnog een tijdje wachten. Zelfs de snelst ladende auto kan niet zo snel laden als dat je een benzineauto kunt tanken. Hun gouden idee is om stations door het hele land te plaatsen alwaar je je accu kunt wisselen. De hele actie kost 5 minuten en dan kun je echt van helemaal leeg naar helemaal vol in 5 minuten.
Nio EC7
Het merk komt in rap tempo met een hele hoop nieuwe modellen. In veel gevallen zijn deze wat hoger in de markt gepositioneerd. Dat geldt ook voor de Nio EC7. Dat is een grote vijfdeurs crossover met vijf zitplaatsen. De basis van de auto is de Nio ES7. Beide zijn een grote elektrische crossover. De EC7 heeft echter een aflopende daklijn, terwijl de ES7 dat niet heeft. Ondanks dat de Nio spreekt van een midsize-crossover, is het best een flinke jongen. Je kunt de auto zien als een concurrent van de Tesla Model X. En belangrijk verschil is echter dat je in de Nio slechts vijf zitplaatsen heeft, terwijl je in de Model X zeven personen kunt meenemen. Wellicht dat de Audi Q8 e-tron Sportback de meest directe concurrent is.
De Nio EC7 is namelijk 4,96 meter lang, 1,97 meter breed en 1,71 meter hoog. De wielbasis is 2,96 meter, wat echt enorm groot is voor een midsize crossover. Nu heb je met een elektrische auto al gauw het voordeel van een lange wielbasis en de ruimte indeling. Er is namelijk geen grote verbrandingsmotor die voorin alle ruimte opeist. Ook is er geen tussenas, versnellingsbak of uitlaat. De ruimte wordt overigens allemaal opgeslokt door het accupakket.
Accupakketten
Over accupakketten gesproken, er zijn er drie mogelijk, variërend van prima tot veel tot extreem veel. De meest eenvoudige versie heeft een 75 kWh-batterij. Daarmee haal je volgens de NEDC net geen 500 kilometer mee: 490 slechts. Het is de NEDC, dus als de helft over blijft in het echt mag je blij zijn. Een stap hoger staat de 100 kWh-batterij. Hiermee kun je volgens de NEDC 635 km halen. Reken op zo’n 350 km in het echt. Het meest bijzondere accupakket is die van 150 kWh, wat echt bizar groot is. Daarmee is 940 km mogelijk op een lading. Natuurlijk, een NEDC-opgave, maar meer dan 500 echte kilometers ga je makkelijk halen.
Prestaties Nio EC7
De prestaties van de Nio EC7 zijn absoluut niet verkeerd. Er zijn twee motoren aanwezig. Er is een 408 pk sterke inductiemotor en een 245 pk sterke permanent-synchroonmotor. Dit levert een maximum vermogen op van 653 pk. Het maximum koppel is 850 Nm. Ondanks dat het dus en flinke auto is, kun je snel van je plaats komen. Dankzij vierwielaandrijving (op de voor- en achteras zit elk een motor) sprint je in 3,8 seconden naar de 100 km/u.
Bijzonder aan de Nio is het hoogwaardige interieur. Nio richt zich met zijn auto’s op de Duitse premium-markt en dat niveau wordt uiteraard niet gehaald. Het is best knap dat het behoorlijk goed voor elkaar is. Bijzonder is de camera die constant naar je kijkt. De Nio EC7 staat ook op de planning om naar Nederland te komen. In eerste instantie krijgen we de ET5, ET7, EL7 en ES8. De EC7 komt samen met de ET8 in de tweede helft van 2023 naar Nederland.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de NIO EC7.