De Nio ET5 is wederom een hele nieuwe briljante toevoeging qua elektrische auto’s voor ons koude kikkerlandje.
De autoindustrie is van zichzelf best behoudend. Het duurt altijd eventjes voordat ze. Nieuwe technieken omarmen en echt innoveren. Net als veel andere markten is massa kassa. Pas als men geld kan verdienen met elektrische auto’s, zullen fabrikanten compleet overstag gaan. In China zijn er voldoende merken die daar veel minder last van hebben.
Die hebben ook niet te maken om een trouwe klantenschare die schreeuwt om een V8 simpelweg omdat ze die nog nooit gebouwd hebben. Daarbij is de Chinese markt dermate groot en de Chinese overheid stiekem best milieubewust dat de elektrische automerken en automodellen als paddenstoelen uit de grond schieten.
Nieuwe merken
Daar zit van alles bij, busjes, bedrijfswagens, kleine vrachtwagens, stadasautootjes, taxi’s en dergelijke vervoersmiddelen om de eigen economie draaiende te houden. Waar de Chinese autoindustrie veel achterstand had op het gebied van auto’s met verbrandingsmotoren jaren geleden, scheelt het qua elektrische auto’s veel minder. Dat is voor veel fabrikanten vrij nieuw terrein.
Een van die merken is Nio. Dat is nog een vrij jonge merk, het werd opgericht in 2014. Toen maakte het furore met een supercar (de EP9) die het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife moest verbeteren (voor elektrische auto’s, uiteraard). Vaak blijft het dan bij een supercar, maar NIO kwam in 2018 met een enorme SUV (de ES8) en in 2020 met een medium SUV, de ES6. In 2021 lanceert het merk twee sedans, de ET7 (E-segment) en de ET5 (D-segment).
Nio ET5
De Nio ET5 is dus een rechtstreekse concurrent voor de Tesla Model 3 als in het feit dat het een elektrische sedan is van ongeveer dezelfde afmetingen. Daarover gesproken, de Nio ET5 is 4,79 meter lang, 1,96 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 2,89 meter. De Nio ET5 komt in 2022 op de Chinese markt. Net als de Tesla Model 3 heb je standaard een glazen panoramadak. Nog een dingetje dat ze geleend hebben van Tesla: ondanks de liftback/fastback/hatchback-looks is het een sedan. Wel een groot verschil is dat de Nio ET5 een doorlopende achterlicht-balk heeft, zoals de mode dicteert rond die periode.
Accu’s
Qua accutechnologie pakt Nio groots uit en mikken ze op de bestuurder die graag kilometers wil maken. Het begint namelijk met een 75 kWh-batterij. Deze moet goed zijn voor een range van 550 km. Let op, in China gebruikt men graag de NEDC-opgaven, omrekenen naar WLTP en je zit alsnog boven de 400 km. In het echt heb je het dan over (hoogstwaarschijnlijk) zo’n 300 kilometers die je altijd wel kan halen met een accu.
Een stapje hoger staat de versie met 100 kWh-accu, die dan dan 700 km rijbereik geeft volgens de NEDC-testmethode. Er is echter ook een versie met ‘Ultra High Range’ Solid-state batterij met een capaciteit van 150 kWh. Deze moet 1.000 km kunnen halen, wederom volgens NEDC-meetmethoden. Vast staat dat je met een relatief compacte auto en zulke enorme accu’s geen zorgen hoeft te maken over actieradius.
Prestaties Nio ET5
Om die range te halen moet je overigens wel relatief rustig aan doen, natuurlijk. Dat kan nog een opgave zijn, want de Nio ET5 is een bijzonder rappe automobiel. De auto heeft namelijk niet één, maar twee motoren. Op de vooras is er een motor met precies 150 kW, omgerekend 204 pk. Dan is er aan de achterzijde een elektromotor met 210 kW, omgerekend 286 pk. Het systeemvermogen is maar liefst 480 pk en het systeemkoppel bedraagt 700 Nm. Daarmee is het mogelijk om in 4,3 seconden te sprinten naar de 100 km/u. De ET5 kan niet alleen goed accelereren, Nio is ook erg trots op de remcapaciteit van de auto. In 33,9 meter sta je namelijk stil vanaf 100 km/u. Geen verkeerde score.
Qua laden zijn er twee opties. Je kan de Nio ET5 laden via de thuislader of snellader onderweg, maar er is nog een oplossing. Nio heeft in China en Noorwegen zogenaamde Power Swap Stations. Is je accu bijna laag? Dan rijd je naar een Power Swap Station. Dan parkeer je de auto daar, moet je een klein kwartiertje wachten en rij je verder met een tot de nok gevulde accu! Daar kan zelfs de snelste snellader niet tegenop.
Uiteraard zet Nio ook in op autonome rijfuncties. Volgens zijn maker is de ET5 klaar voor Autonoom rijden wanneer het wettelijk iets beter geregeld is. De techniek en de regelgeving zijn rond die periode nog met elkaar in conclaaf.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Nio ET5.