Morgan, opgericht in 1910, is het meest traditionele automerk in de business. Ze maken al decennialang klassieke roadsters die er min of meer hetzelfde uitzien. Ondanks het traditionele design krijgen ook Morgan’s langzaam maar zeker moderne techniek aan boord, zoals een automaat en airbags.
Morgan nieuws
-
We moeten afscheid nemen van Morgan en zijn romige zespitter
Lees meer -
Acht Rolls-Royces op kenteken in juni, van 20 tot 600 pk
Lees meer -
Nieuwste gelimiteerde Pininfarina-project is een absolute beauty
Lees meer
Morgan videos
Inhoudsopgave
Als we het hebben over succesvolle sportwagenfabrikanten, denken we automatisch aan Porsche en Ferrari. Als het gaat om Britse sportwagenfabrikanten komen namen als Aston Martin, McLaren en Lotus bovendrijven. Morgan hoort minimaal in dit rijtje thuis, het liefst bovenaan. Dat komt niet eens door hun jaarlijkse productie. Het bedrijf bestaat al ontzettend lang. Nu is dat niet bijzonder, maar ze maken min of meer dezelfde auto voor een hele lange tijd. Als je kijkt naar de folder van Morgan, dan weet je niet of het gaat om klassiekers of moderne auto’s.
Henry Morgan
Morgan wordt in 1910 door Henry Morgan opgericht. Het bedrijf begint met het bouwen van driewielers. Dit zijn (overigens niet altijd sportieve) voertuigen met twee wielen aan de voorzijde en een kleiner en breder wiel in het midden. Ook gewone auto’s met drie wielen worden gemaakt, sommige zelfs met plaats voor vier personen, en bedrijfswagens! In 1935 wordt de eerste auto met vier wielen gebouwd: de Morgan 4-4 Drophead Coupé. De ene 4 staat voor vier wielen, de andere 4 voor een viercilinder motor.
Plus 4
In 1950 introduceert Morgan na de Tweede Wereldoorlog de Morgan Plus 4. Dat is een iets grotere en serieuzere sportwagen met een aanzienlijke grotere motor. In plaats van de gebruikelijke Coventry Climax-motortjes ziet er een dikke 2.1 Triumph vierpitter in. Naar huidige maatstaven waren de motoren maar eventjes populair. Al na 17 jaar kwam namelijk het klad in de verkopen. Grote viercilinders waren immers niet ‘verfijnd’ en/of populair.
Plus 8
Daarom wordt de Plus 8 ontwikkeld. Het idee is vrij simpel, de viercilinder werd vervangen door een V8. De achtcilinder kennen we van de Land Rover en zou niet veel later in de Range Rover debuteren. Het van origine Buick-ontwerp was erg vernuftig. Omdat de motor geheel van aluminium was, woog de V8 van Rover niets meer dan de gietijzeren viercilinder van Triumph. De achtcilinder zorgde dus niet voor een mindere weglegging of nadelig stuurgedrag.
Rover V8
Met de 4/4, Plus 4 en Plus 8 zijn eigenlijk alle Morgans tot de millenniumwisseling behandeld. Alle auto’s zijn of meer gebouwd volgens het zelfde principe. Een (deels) houten chassis, aluminium body en traditionele styling. Juist de traditionele vormgeving is altijd een grote pre geweest. In de tussentijd werden de auto’s wel telkens verbeterd. In plaats van Coventry Climax-blokjes en Triumph-motoren ging Morgan over op viercilinders van Ford. De V8-motoren kwamen uit Range Rovers. Aanvankelijk een 3.5 liter, later volgden ook 3.9 en zelfs 4.6 liters.
Compleet nieuwe Morgan
De eerst volledig nieuwe Morgan verschijnt in 2000. De Morgan Aero 8 is een typische Morgan en toch ook weer niet. Het is niet een vervanger voor de bestaande modellen, maar een absoluut topmodel. Het is de eerste Morgan die NIET gebruik maakt van een houten chassis, maar een chassis dat geheel uit aluminium is opgetrokken. Ook de motor is compleet nieuw. In plaats van de gebruikelijke Ford- of Rover-motoren maakt de auto gebruik van een BMW V8.
De M62TUB44 is kenden we uit de BMW 540i, 740i, 840i en X5 4.4i. Ook hier levert het blok 286 pk en 440 Nm. De Morgan is verreweg de snelste auto met deze motor, dankzij het bijzonder lage gewicht. Van 0-100 km/u sprinten duurde slechts 4,8 seconden en de topsnelheid bedroeg 270 km/u. De auto baarde eveneens opzien met de bijzondere neus, waarbij de (van een VW New Beetle afkomstige) koplampen iets leken te loenzen. Vanaf 2005 worden er koplampen van een Mini gebruikt, waardoor dat niet meer het geval is.
Aeromax
Op basis van de Aero 8 kwam nog een nieuwe Morgan, de Aeromax. Deze auto zag eruit alsof deze recht uit ‘Sin City’ gereden kwam. De neo-klassieke sportwagen met bijzondere daklijn baarde enorm opzien. In eerste instantie kwam de auto er als one-off, uiteindelijk zijn er 100 van gebouwd. De Aero SuperSports en Aero Coupé waren ook hardtop-versies, zij het met een ander type dak en andere achterzijde.
Ford-motoren
Ook onder de Aero gebeurde er voldoende. Bij de 4/4 en Plus 4 werden geregeld de motoren gewijzigd naar modernere Ford Sigma-blokken. De Morgan Plus 8 werd in 2004 uitgefaseerd. Dat was op zich ook logisch, want MG Rover zat in enorm zwaar weer. Land Rover was nu onderdeel van Ford, die de Range Rovers verkocht met BMW-blokken (de vorige eigenaar). Daarbij waren de motoren niet gehomologeerd vanwege emissie-eisen. De Morgan Roadster volgde de Plus 8 op. Onder de welgevormde kap lag een 3.0 Duratec V6 met 226 pk. Qua prestaties maakte het geen verschil. Wel qua verbruik, want de Rover-motoren waren bijzonder dorstig, zeker gezien het geleverde vermogen.
Voor de mensen die een snellere Morgan willen zonder de looks van de Aero 8, zijn er nog niet veel mogelijkheden. Althans, tot 2011. Dan verschijnt namelijk de Morgan Roadster 3.7, die de gewone Roadster vervangt. De grootste noviteit is de nieuwe motor, zoals de naam zegt een 3.7 liter groot exemplaar. De V6 Cyclone motor is goed voor 307 pk. Ondanks twee cilinders minder dan de oude Plus 8, heb je wel bijna 120 pk meer tot je beschikking.
Nieuwe oude Morgan Plus 8
Een andere optie is de Morgan Aero Plus 8. In feite is het een heel erg simpele combinatie tussen de Roadster en de Aero 8. Het koetswerk van een Roadster wordt op een Aero 8 geplaatst. Het resultaat is een zeer klassiek ogende sportwagen met de nieuwe BMW V8 onder de kap. De 4.8i motor is goed voor 362 pk.
3 Wheeler
De leukste Morgan is echter niet de snelste. In 2011 wordt namelijk de Morgan 3 Wheeler geïntroduceerd. Daarmee keert Morgan weer terug naar haar roots. Het autotype waarmee alles begon. In dit geval wordt er wel gekozen voor een sportieve driewieler. De auto staat op een eigen chassis. De voorwielen zijn smal en hebben een grote diameter. De auto heeft één brede achterband. De motor van de Morgan 3 Wheeler is een potige V-Twin van S&S. Deze brengt zijn krachten via een Mazda MX-5-transmissie over op het achterwiel. Van 0-100 km/u sprinten was in 4,5 seconden achter de rug, de topsnelheid is 185 km/u.
Morgan Plus 6 met BMW-motor
In 2019 wordt de Morgan Plus 8 wéér vervangen door een zescilinder. De auto staat op een aluminium chassis en heeft onafhankelijk wielophanging rondom. Dat is vrij normaal voor een sportauto, echter niet vanzelfsprekend voor een Morgan. De motor is wederom van BMW. Aangezien de achtcilinders enorm groot, zwaar en complex zijn, wordt er gekozen voor een zescilinder. De B58B30 is echter een van de pareltjes van de automotive industrie en met 350 pk meer dan voldoende krachtig. De motor is altijd gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF.
Morgan Plus 4 met BMW-motor
Ook de Morgan Plus 4 moet eraan gaan geloven. De atmosferische Ford-motor van 2.0 wordt vervangen door wederom een BMW-motor, in dit geval de B48. Heel kort door de bocht is dit dezelfde motor als de B58, maar dan met twee cilinders minder. De tweeliter turbo is in elk geval goed voor 252 pk, meer dan voldoende voor acceptabele prestaties. Je kunt kiezen uit de bekende achttraps automaat, maar een handgeschakelde zesbak is ook mogelijk en past wellicht wat beter bij het autotype.