Veel Nederlandser dan de Japanse Mitsubishi Space Star wordt het niet.
Mitsubishi en Nederland gaan doorgaans heel erg goed samen. Dat komt eigenlijk door twee dingen. Of ze hebben een product dat uitstekend aansluit op de Nederlandse wensen. Of ze hebben een product dat daadwerkelijk in Nederland zelf is gebouwd. Met de eerste generatie Mitsubishi Space Star was het eigenlijk allebei het geval.
De naam van het apparaat is niet vreemd gevonden. Mitsubishi gebruikte de naam ‘space’ voor de MPV-achtigen. De Space Runner, Space Wagon en Space Gear stonden immers al in de prijslijsten. Met de Space Star rondde Mitsubishi het MPV-gamma naar beneden af. De auto kwam op de markt als antwoord op de Renault Mégane Scénic. Deze auto was in Europa enorm populair vanwege zijn praktische bruikbaarheid, hoge zit en redelijke prijs.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Mitsubishi Space Star
Het midi-MPV-segment was voornamelijk in Europa bijzonder populair. De Japanse merken waren er relatief snel bij met een midi-MPV, terwijl de Europese merken er langer over deden. Mitsubishi deed het nog slimmer, de auto werd namelijk ook in Europa gebouwd. Om specifieker te zijn: in de NedCar-fabriek in Born. De basis van de Space Star was gelijk aan die van de Mitsubishi Carisma, Volvo S40 en V40.
De Mitsubishi Space Star kwam in 1998 op de markt, slechts twee jaar na de introductie van de Scénic en ruim voor de Focus C-Max en Volkswagen Touran hun intrede maakten. Het Mitsubishi Space Star-gamma is zeer overzichtelijk bij de introductie. Er zijn twee motoren en twee uitrustingsniveau’s. De instapper was een 1.3 viercilinder motor, goed voor 86 pk. Een stapje hoger stond de 1.8 GDI, met directe injectie en 122 pk. Vervolgens was er keuze tussen twee luxeniveau’s, GL en GLX. Naar hedendaagse maatstaven waren geen van beide luxe te noemen, overigens. De Space Star GL is bovengemiddeld kaal. Zaken als een toerenteller, passagiersairbag en elektrische buitenspiegels en ramen ontbreken. Jazeker, ramen slingeren was nog mogelijk in 1998.
Groot succes
Het hield de Nederlandse consument niet tegen. De Mitsubishi Space Star was een groot succes. De combinatie van een scherpe prijs en een hoop ruimte waren zeer interessant. In het eerste volledige jaar (1999) werden er meer dan 4.200 van verkocht in Nederland. Dat aantal bleef stijgen, ook na de modelupdate in 2000. Het gaat te ver om te zeggen dat het een facelift is, maar er zijn wel degelijk een paar dingen aangepast. Zo kwam er een 1.6 viercilinder benzinemotor. Ook een 1.9 diesel van Renault behoorde tot de mogelijkheden. Er was al eerder een (oude) diesel leverbaar, zij het niet in Nederland. Ook veranderde Mitsubishi Nederland de namen van de uitvoeringen, dus geen GL of GLX, maar ‘Family’, ‘Comfort’ of ‘Avance’. Op de 1.6 en 1.8 GDI was vanaf 2000 ook een automatische transmissie mogelijk.
Facelift
In 2002 kreeg de Mitsubishi Space Star wel een zichtbare facelift. De neus was compleet anders met plattere koplampen en een sportiever vormgegeven voorbumper met meer luchtinlaten. Aan de achterkant vielen de helder rode achterlichten op. Qua motoren veranderde er twee dingen. De 1.8 GDI verloor zijn GDI-badge, dus de directe benzine-inspuiting werd verwijderd op de 4G93-motor. Een stap terug. De 1.8 GDI van Mitsubishi had moeite om de verbruiksopgaven te halen. Het was voornamelijk een duurdere techniek die (nog) niet zijn beoogde doel behaalde. Daarnaast was er nu een sterkere diesel leverbaar: een 1.9 DI-D HP, ook van Renault. Deze motor levert 115 pk.
De eerste generatie Mitsubishi Space Star bleef tot 2005 in productie. Er werden uiteindelijk meer dan 250.000 exemplaren in Nederland gebouwd. Daarvan werden er meer dan 30.000 in Nederland verkocht. De originele Space Star kreeg geen directe opvolger.
Tweede generatie Mitsubishi Space Star
In 2013 keerde de naam Space Star terug. Ditmaal op een totaal ander type auto, namelijk een kleine stadsauto. De naamkeuze lijkt onlogisch, maar is dat niet. Mitsubishi wilde de auto ‘Mirage’ noemen (zoals ‘ie in Japan ook heet). Echter, de Duitse tuner Gemballa had al de rechten op die naam. Omdat Space Star niet gebruikt werd en Mitsubishi er wel de rechten op had, werd die naam gebruikt.
De nieuwe Mitsubishi Space Star is een kleine vijfdeurs hatchback. Het idee van de auto is vrij simpel: bijna B-segment ruimte voor een A-segment prijs. In combinatie met lage gebruikskosten en Japanse betrouwbaarheid is het de ideale auto voor mensen die weinig geld kwijt willen zijn aan hun auto. Het wagentje kwam in 2013 op de markt. Bijzonder was de keuze qua motoren. Meestal is het enkel een 1.0, maar je kan bij Mitsubishi opteren voor een 1.2, die met 80 pk 9 hele pk’s sterker is. Ook is er veel keuze qua uitrusting. De 1.0 Entry is ook écht kaal. Een voordeel van de 1.2: deze begint pas bij luxere Intense Plus uitvoering. Ook handig: beide motoren kun je kiezen met een (niet al te beste) automaat.
Facelift
In 2016 wordt het model gefacelift. Er komen nieuwe uitrustingsniveau’s bij, waaronder enkele actiemodellen zoals de ‘Libelle Edition’ (echt waar). In 2020 wordt het model nógmaals flink onder handen genomen. De Space Star past zo beter bij de rest van de modelrange, voor zover daar nog sprake van is bij Mitsubishi anno 2020. Ondanks de lage marges is de Space Star zeker een succes voor het Japanse merk. Zelfs in het door corona geplaagde 2020 worden er meer dan 2.000 van verkocht.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mitsubishi Space Star.