De Mitsubishi ASX is de stille hoop in bange dagen voor het merk van de Gestaalde Perfectie.
De eerste cross-overs zoals wij deze nu kennen komen eigenlijk uit Japan. Auto’s als de Honda CR-V en Toyota RAV waren de eerste in hun soort. Auto’s waarbij men het recept in 25 jaar nauwelijks heeft aan moeten passen. Mitsubishi was iets later. Het merk was namelijk nog een échte terreinwagenbouwer. De Pajero-derivaten waren echte werkpaarden met ladderchassis, permanente vierwielaandrijving en een lage gearing. Om concurrenten als de CR-V en RAV4 het hoofd te bieden, had Mitsubishi sportieve versies van de Space Runner, een MPV. In 1991 was de eerste versie er al en in 1997 konden we de tweede generatie RVR verwelkomen. Dit was een raar model: best prijzig, behoorlijk dynamisch en slechts redelijk praktisch. In 2002 haalde Mitsubishi het model uit productie.
Inhoudsopgave
Mitsubishi ASX Concept
In 2001 werd er al een cross-over concept getoond in de vorm van de Mitsubishi ASX Concept. Deze auto auto zou uiteindelijk in productie gaan als de Mitsubishi Airtrek, een auto die wij kennen als Outlander. In 2007 verscheen er wederom een concept, de Mitsubishi Concept-cX. Het was een soort kruising tussen Outlander en Colt.
Eerste generatie Mitsubishi ASX
In 2010 kwam er ook een cross-over die een maatje kleiner was, de Mitsubishi RVR, die bij ons de badge ASX kreeg. In de Verenigde Staten wordt dit model verkocht als de Outlander Sport. De ASX is een compacte cross-over. De lengte bedraagt 4,29 meter, de breedte is slechts 1,77 meter en de hoogte is 1,61 meter. De wielbasis is 2,67 meter groot.
Mitsubishi ASX in Nederland
De Mitsubishi ASX was er slechts met twee motoren. De eerste (en meest populaire) is een 1.6 viercilinder met 117 pk en 154 Nm. Niet echt een strepentrekker, maar het was net voldoende (het kentekengewicht van de Mitsubishi ASX is 1.245 kg). De andere optie was een 1.8 diesel. Deze levert met 116 pk één hele pk minder, maar heeft met 300 Nm veel meer koppel. De diesel is veel sneller en prettiger in de omgang, maar ook (toen al) veel duurder in aanschaf.
Redelijk succes
De Mitsubishi ASX was in Nederland een redelijk succes. In 2010 werden er meer dan 700 stuks van verkocht. In het eerste volle jaren waren het er iets meer dan 2.500. Dat is dan ook meteen het succesvolste jaar ooit geweest voor de ASX in Nederland. Daarna zakte de interesse voor de ASX ietsje in.
Dat had niet zozeer te maken met de kwaliteiten van de ASX, maar dat de Outlander in PHEV-gedaante bijna werd weggegeven met 0 euro wegenbelasting, 0% bijtelling en diverse regelingen voor ondernemers. Ondanks het flinke prijsverschil, waren de kosten voor de bestuurder onder aan de streep bijzonder klein.
Eerste facelift
De Mitsubishi ASX werd in 2012 al gefacelift. Met name de voorzijde met de ‘Jet-Fighter’-grille werd aangepast. De ASX had deze grille, maar Mitsubishi was aan het overstappen naar een nieuwe designrichting. Het oude familiegezicht ging al weer een tijdje mee. Verder kreeg de auto een iets gewijzigde achterwielophanging en kon je kiezen uit nieuwe bekledingen en kleuren. In motorisch opzicht wijzigde er niets. De 1.6 heeft nu geen ‘GDI’, maar ‘ClearTec’. De diesel was aanvankelijk een 1.8, maar werd in 2015 opgevolgd door een bijna even krachtige doch zuinigere 1.6 DI-D.
Nog een facelift
In 2016 werd de Mitsubishi ASX voor nogmaals voorzien van een facelift. De auto is eenvoudig te herkenen aan het ‘Dynamic Shield’-front. Een neus die ook de gefacelifte Outlander tot zijn beschikking kreeg. Daarmee heeft de ASX meer smoel gekregen. In het interieur werd het geheel licht opgefrist met een nieuw infotainmentsysteem, een nieuw stuurwiel en nieuwe bekledingen. Ook de standaarduitrusting werd completer. Qua motoren en aandrijflijn veranderde er niets: een 1.6 benzine en 1.6 diesel waren de enige opties.
Wéér een update voor Mitsubishi ASX
Amper twee jaar later zag Mitsubishi zich genoodzaakt de ASX wéér aan te pakken. De wijzigingen waren minimaal. Denk aan iets andere LED-koplampen, een grote infotainmentscherm, iets gewijzigde grille en een afwijkende achterbumper. Belangrijkste nieuws was dat de dieselmotor uit het leveringsprogramma werd gehaald.
Nóg een facelift
Het is bijna niet te bevatten, maar de Mitsubishi ASX wordt in 2019, jawel: wéér gefacelift. Ditmaal zijn de wijzigingen wél heel erg groot. De auto krijgt namelijk een compleet nieuwe neus. De neus is dermate nieuw dat je zou kunnen denken dat het een nieuw model is, maar aan de zijkant en achterzijde zie je duidelijk dat de basisvorm nog gelijk is. De achterlichten hebben wel een andere vorm en de achterbumper is (weer) vernieuwd.
Qua techniek verandert er ook het nodige. De diesel was al geschrapt, de 1.6 benzinemotor nu ook. Deze was vervangen door een 2.0 viercilinder MIVEC-viercilinder. Daarnaast is de transmissie ook anders. De ASX is in Nederland alleen met een handbak geleverd, maar vanaf eind 2019 enkel en alleen met automaat.
Verkopen
Er zijn cross-overs die in Nederland beter verkopen, de importeur verkoopt er elk jaar zo’n 1.000 stuks, soms met een positieve of negatieve uitschieter. Er zijn zo’n 13.000 op kenteken gezet in Nederland. Wereldwijd is het een van de sterkhouders voor het getergde Mitsubishi. In 10 jaar heeft het merk van ‘De Gestaalde Perfectie’ er zo’n 1.500.000 van verkocht.
Tweede generatie Mitsubishi ASX
In 2023 verschijnt er een compleet nieuwe generatie Mitsubishi ASX. Toch komt deze auto ons heel bekend voor. Deze lijkt namelijk als twee druppels water op een Renault Captur. Sterker nog: het ís een Renault Captur. De verschillen zijn beperkt tot de logo’s en de grille. Een ouderwets staaltje ‘badge engineering’ dus. Ook het interieur is nagenoeg identiek.
Het motorengamma kennen we eveneens van de Renault Captur. De instapversie heeft een 1.0 driecilinder, daarna volgt een 1.3 mild hybrid, een 1.6 hybrid en een 1.6 plug-in hybrid.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mitsubishi ASX.