De Mini Countryman is niet een typische Mini, maar wel een heel succesvolle.
Met de introductie van de New Mini in 2001 had BMW een uitstekende zet gedaan. Net alleen omdat het een populaire auto was, maar ook omdat BMW een manier zag om meer marge te pakken per auto. Traditioneel is die heel erg laag bij een B-segment auto. BMW positioneerde de Mini veel hoger in de markt (nog wel in hetzelfde segment) met onderscheidend design en uitstekende rijeigenschappen. Je kon de Mini helemaal naar wens aankleden, iets wat BMW al deed bij de grotere modellen, maar in het B-segment was het ongekend.
Inhoudsopgave
Uitbreiding
Uiteraard zag BMW manieren om dat succes uit te breiden. In eerste instantie was er alleen een Mini hatchback en Mini Cabrio. Met het verschijnen van de tweede generatie New Mini, kwam de Clubman, een stationwagon. Met deze visie kon Mini met de clientèle meegroeien. De Clubman was net even wat praktischer. Ondanks dat de auto als Mini een stukje praktischer was, gold dat niet als je ‘m vergeleek met daadwerkelijk praktische auto’s.
Mede vanwege het feit dat cross-overs populairder dan ooit waren (en zijn), werd in 2010 de Mini Countryman geïntroduceerd. Alle klassieke en kenmerkende Mini-designelementen werden over een middelgrote cross-over gedrapeerd. Het was nog overduidelijk een Mini, maar dan veel groter en praktischer. Om te zorgen dat ook deze Mini zijn sportieve imago kon behouden, werd de auto in samenwerking met Prodrive omgebouwd tot WRC-rallyauto, net als de originele Mini’s van weleer.
Concepts
Nu was het niet dat het publiek geen tijd had om te wennen aan een grotere Mini. Al in 2008 toonde op de Salon van Parijs Mini de ‘Crossover Concept’, met een aparte wijze om deuren te openen. Anderhalf jaar later, op de NAIAS in 2010 onthulde BMW de Beachcomber concept. Dit was in feite een soort doorontwikkeling van de Crossover Concept. Deze had dan alleen geen deuren of een dak, om zo een typische strandbuggy-vibe over kunnen brengen. Desondanks was duidelijk hoe de Countryman eruit zou komen te zien.
Eerste generatie Mini Countryman (R60)
De Mini Countryman (R60) kwam in 2010 in Nederland op de markt. In het begin waren er vijf motoren. Net als bij de hatchback kregen deze de naam One (98 pk), Cooper (120 pk) en Cooper S (184 pk) voor de benzineversies en One D (90 pk) en Cooper D (112 pk) voor de diesels. In 2011 werd de range aangevuld met een Cooper SD diesel (143 pk). Alle versie met benzine kunnen besteld worden met een automaat en de sterkere diesels. Hetzelfde geldt voor vierwielaandrijving, ALL4 genaamd door Mini. Daarnaast is er ook enorme keuze qua uitrustingsniveaus: Salt, Pepper en Chili. Daarboven kon je je Countryman precies aankleden zoals je wenst, dus de kans is groot dat er weinig identieke exemplaren rondrijden.
In 2012 wordt de range aangevuld met een nieuw topmodel, de John Cooper Works, compleet met 218 pk sterke motor en vierwielaandrijving. In 2014 wordt de gehele Mini Countryman range voorzien van een facelift, of LCI (Life Cycle Impulse) zoals BMW (en Mini dus ook) het noemt. Het uiterlijk werd iets strak getrokken en de opties, kleuren en wielen bijgewerkt. De motorenrange bleef ongeveer gelijk.
Tweede generatie Mini Countryman (F60)
De tweede generatie Mini Countryman (de F60) werd eind 2016 onthuld en kwam in 2017 op de markt. Leuk weetje: deze generatie Countryman wordt in Nederland gebouwd bij VDL in Born. De auto stond nu op het UKL2-platform, waar een hele generatie Mini’s en voorwielaangedreven BMW’s gebruik van maken. Voor de nieuwe generatie Mini Countryman komt er ook een hele generatie nieuwe motoren. De aggregaten uit de vorige generatie waren nog ontwikkeld in samenwerking met PSA en waren geen enorm succes op het gebied van betrouwbaarheid. De nieuwe Mini’s hebben allemaal motoren of afgeleiden daarvan uit de BMW-familie. De motoren zien we ook bij BMW’s uit de 1 tot en met 6 Serie.
Wederom is er keuze uit een One, Cooper, Cooper S, One D, Cooper D en Cooper SD. De One- en Cooper-modellen hebben een 1.5 driecilinder. De S-modellen een 2.0 viercilinder. In 2017 verschijnt de Cooper S JCW, met een 306 pk sterke tweeliter viercilinder. Hiermee is het een van de snelste Mini’s ooit gebouwd. Uiteraard heeft deze vierwielaandrijving (en een automaat) standaard.
Plug-in hybride
Met de Countryman kwam er naast de traditionele benzinemotoren en diesels ook nog een derde smaakje in de vorm van de Cooper S E plug-in hybride. Deze combineert een 1.5 driecilinder met een elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 225 pk en 385 Nm. Het is exact dezelfde aandrijflijn als de BMW 225e PHEV. In 2020 wordt de Mini Countryman subtiel gefacelift. Tevens wordt aangekondigd dat het ook meteen de laatste Mini is die in Nederland gebouwd zal worden.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mini Countryman.