De MINI Cooper Electric, ook wel MINI Cooper SE genaamd, is gewoon een MINI, maar dan elektrisch.
De Mini is altijd een modebewuste auto geweest. Rijden in een Mini is een statement. Waarom zou dat niet een heel erg stil statement zijn? Sinds BMW de scepter zwaait over het merk, heeft MINI enorm kunnen floreren. Aanvankelijk alleen met de kleine driedeurs hatchback. Later kwam er een Cabrio, Clubman (stationwagon), Countryman (cross-over), Paceman (cross-over coupé), Coupé, Roadster en vijfdeurs bij.
Qua techniek veranderde ook het een en ander door de jaren heen. Aanvankelijk maakte het merk gebruik van Chrysler-motoren. Later ging men samenwerken met PSA voor het bouwen van compacte viercilinder motoren. De eerste generatie was op sommige markten leverbaar met een dieselmotor. In Nederland konden we deze pas vanaf de tweede generatie verwelkomen. In de One D, Cooper S en Cooper SD.
Inhoudsopgave
Project i
Met de elektrische MINI ging dat min of meer hetzelfde. De eerste elektrische MINI verscheen namelijk al in 2009. De auto werd in kleine serie gebouwd als onderdeel van ‘Project i’. Dat was een soort trial van dit soort auto’s om de nieuwe technieken uit te kunnen testen en uitkristalliseren. De auto kwam in 2009 beschikbaar voor enkele Amerikaanse klanten. Dan moesten die klanten wel in Los Angeles óf New York wonen. Men kon de auto overigens niet kopen. Via een leaseconstructie kon je er slechts in rijden. De auto moest ten alle tijden geretourneerd worden aan BMW.
Specificaties MINI E
De MINI E heeft een elektromotor onder de kap die precies 150 kW (204 pk) levert. Het koppel bedraagt 220 Nm. De motor wordt gevoed door een accupakket van 35 kWh. Met name het accupakket zorgt ervoor dat de MINI E aanzienlijk zwaarder is dan een reguliere MINI.
In 2010 pakte coureur Thomas Jäger de Mini de bij de nek voor een snelle ronde op de Nordschleife van de Nürburgring. Hij zette een recordtijd van minder dan 10 minuten neer. Destijds waren elektrische auto’s niet zo vlot. De MINI E werd opgevolgd door de BMW Active-E, een 1 Serie Coupé met elektrische motor. Met de Active-E en de MINI kon BMW zich voorbereiden op de BMW i3.
MINI Electric Concept
Het zou vervolgens een tijdje stil blijven rondom een elektrische MINI. Pas in 2017 verschijnt de MINI Electric Concept. MINI houdt zijn lippen stijf op elkaar over de specificaties van de aandrijflijn. Uiteindelijk blijkt de aandrijflijn van de BMW i3S te zijn, met 184 pk en 270 Nm. Dat is dus minder dan de originele MINI E tot zijn beschikking had.
MINI Cooper SE
Over de naam is er overigens niet al te veel duidelijk. De elektrische Mini wordt gepresenteerd als ‘MINI Cooper SE’. Dit om de positie in de markt aan te geven (duurder dan de Cooper S, hoog prestatie- en luxeniveau). In Nederland, waar men elektrische auto’s ziet als vooruitstrevend en een USP, wordt de auto MINI Electric genoemd. De specificaties zijn verder vrijwel identiek. De 32,6 kWh-batterij is goed voor een actieradius van 232 kilometer. Het is mogelijk om te snelladen tot 50 kW. Je kan de accu van bijna leeg naar 80% volladen in 35 minuten. Driefasen-laden met 11 kW (zoals bij een parkeerplaats of thuislader) is ook een snelle optie. In 2,5 uur kun je de accu tot 80% opladen. Voor de volle 100% heb je nog een extra uur nodig.
Prestaties MINI Electric
De genoemde actieradius is volgens de WLTP, dus in principe haal je daar zo’n drie vijfde van, ongeveer 140 km. En dan moet je niet al te veel haast hebben. Dat is een bewuste keuze geweest. Het accupakket is namelijk ‘slechts’ 32,5 kWh groot. BMW heeft het expres daarbij gelaten, want nog meer accupakketten zouden weliswaar de range vergroten, maar ook het gewicht enorm verhogen. Met een hoger gewicht zou de USP van de MINI, zijn kwikzilverige wegligging, komen te vervallen. Ook is er niet al te veel ruimte voor meer en grotere accupakketten. De prestaties zijn overigens wel MINI-waardig. In 7,3 seconden sprint de auto naar de 100 km/u. Net als vele andere elektrische auto’s is de topsnelheid begrensd op 150 km/u.
Prijzen en upgrades
Daarmee is ook meteen duidelijk hoe BMW de MINI Electric/Cooper SE wil positioneren. Het is een hippe auto voor stedelijke gebieden. Dat je niet ver kunt komen op een volle lading, betekent verder niet dat je op een houtje moet bijten. Zoals gezegd is de MINI Electric vrij hoog gepositioneerd in het Mini-modelaanbod. Wel is het zo dat je de MINI Electric niet zo dik kunt aankleden als een ‘echte’ Cooper S op benzine.
De vanafprijs is bij introductie zo’n 35 mille en je kunt de auto tot zo’n 43 mille aankleden. Een reguliere Cooper S is goedkoper, maar kan tot ver over de 50 mille kosten. Voor wie sportievere Cooper SE’s wenst, is er goed nieuws in de vorm van de elektrische MINI Cooper S GP. Dit is nog een studiemodel, maar het toont aan dat BMW bezig is met een heftigere elektrische MINI. Voor wie niet kan wachten, heeft tuner AC Schnitzer de nodige upgrades in de aanbieding.
MINI Electric Cabrio
In 2023 introduceert MINI een open variant van de Electric. Deze open elektrische auto zat al een tijdje in het verschiet. De afgelopen jaren kwam het merk met een concept en de vraag was niet of, maar wanneer de Cabrio zou komen. Ten tijde van de lancering van de MINI Electric Cabrio is het de enige elektrische cabrio die je kunt kopen.
De Cabrio is technisch verwant aan de dichte versie. Toch zijn er de nodige verschillen. Door de dakconstructie is deze MINI minder snel en lever je ook in op het gebied van actieradius. De MINI Electric Cabrio heeft een actieradius van 201 kilometer WLTP en sprint in 8,2 seconden naar de 100. Dat is enkele tienden langzamer in vergelijking met de Cooper SE. De bagageruimte is met 160 liter wel hetzelfde gebleven.
Het dak is te openen en sluiten tot en met een snelheid van 30 km/u. MINI bouwt slechts 999 exemplaren van Electric Cabrio. Qua kleurkeuze is het beperkt tot White Silver of Enigmatic Black. MINI rekent een forse meerprijs voor de Cabrio ten opzichte van de dichte auto. De lanceringprijs in Nederland is 62.990 euro. Ter vergelijking, voor een Cooper SE ben je op datzelfde moment 38.391 euro kwijt.
Van die 999 exemplaren komen er 30 naar Nederland. Van andere landen is bekend dat er 155 naar Frankrijk gaan, 150 naar het Verenigd Koninkrijk en 53 voor de Spaanse markt.
MINI Electric artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de MINI Electric.