Cross-over, elektrisch, betaalbaar, compleet: de MG ZS EV moet wel een succes zijn in Nederland.
De MG ZS EV is een elektrische cross-over. Het merk MG is al een langere tijd van de Nederlandse markt en zelfs toen het merk actief was, speelde het een zeer bescheiden rol. En ineens was er daar de MG ZS. Vanuit het niets leek de auto op de markt te komen. In tegenstelling tot veel onbekende merken, wist de MG ZS meteen kopers aan zich te binden: meer dan 1.000 in 2019. Dat is opmerkelijk.
Inhoudsopgave
Eerste MG ZS
De eerste MG ZS kwam in 2001 op de markt. Het was niets meer dan een sportievere Rover 45, wat op zijn beurt weer een gefacelifte Rover 400 was. De Rover 400 was weer gebaseerd op de Honda Domani uit 1992. De basis van de eerste MG ZS was dus al 9 jaar oud bij introductie. Logisch dat de auto geen verkoopwonder was. In 2004 werd de MG ZS nogmaals rigoureus gefacelift, maar het mocht niets baten. Op jaarlijkse basis werden er enkele tientallen van verkocht, veel te weinig voor een C-segment auto. Met moederbedrijf MG (Phoenix Group) ging het zeer slecht. In 2005 ging MG Rover kopje onder en was het dus ook het einde voor de MG ZS.
SAIC Motor
MG werd overgenomen door SAIC Motor, een Chinese autobouwer uit Shanghai, China. Men maakte voornamelijk gebruik van de bekende naam van MG, de ouderwetse techniek werd overboord gegooid. De MG ZS-naam werd weer gebruikt in 2016. De auto werd toen geïntroduceerd op de Guangzhou Auto Show. De originele ZS was een sedan of liftback, de nieuwe ZS is een raszuivere cross-over. De auto kwam in 2017 op de markt in het Verenigd Koninkrijk. Daar kun je de auto krijgen met diverse motoren: een 1.0 driecilinder met turbo of een atmosferische 1.5 viercilinder. Per markt verschilt de output qua vermogen en koppel, maar beide zitten iets boven de 100 pk.
MG ZS EV
De MG ZS EV werd in 2018 gelanceerd. Althans, de auto werd in 2018 in China geïntroduceerd als MG EZS (zoals de auto daar nu ook te koop is) en de auto werd voor de Europese markt ongedoopt tot MG ZS EV.
Chinees
Het is deze auto die ook naar Nederland kwam. We hebben de afgelopen jaren diverse Chinese merken mogen ontvangen, maar dat ging altijd zeer moeizaam. Zo niet bij de MG ZS EV. Natuurlijk, het feit dat de auto in aanmerking kwam voor een zeer lage bijtelling en diverse andere overheidsincentives is mooi meegenomen, maar dan nog zijn de verkochte aantallen zeer hoog voor een onbekende Chinese auto. Dat komt ook omdat in de tussentijd de Chinese automerken enorme stappen hebben gezet.
Prijs
De MG ZS komt heel vertrouwd over. Er zitten wat designinvloeden in van andere Aziatische merken en ook in het interieur laat de auto geen enorme steken vallen. Het is gewoon een keurige auto voor het geld. Over geld gesproken, de prijs bij introductie was 30.000 euro. Dat is vijfduizend euro minder dan dat je voor een elektrische Peugeot 208 betaalde en ruim tienduizend euro minder dan je betaalt voor een elektrische Hyundai Kona.
Afmetingen MG ZS EV
Om een idee te krijgen van het formaat van de MG ZS EV: de auto is 4,31 meter lang, 1,81 meter breed (zonder buitenspiegels) en 1,62 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,58 meter. Ondanks de relatief grote bodemvrijheid en de cross-over-looks, is de auto niet beschikbaar met vierwielaandrijving.
Elektromotor
De MG ZS EV is voorzien van een 105 kW sterke elektromotor, dus 143 pk. Het maximale koppel bedraagt 335 Nm, dat zoals het een elektrische motor betaamt direct vanaf 0 toeren beschikbaar is. Daarmee sprint de anderhalve ton wegende MG ZS EV in 8,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 140 km/u, dit waarschijnlijk om de range een beetje te beschermen.
Actieradius MG ZS EV
Over de range gesproken: die is vrij bescheiden. De 44,5 kWh-accu’s zijn niet enorm groot. Volgens de WLTP is het mogelijk om op een volle accu 263 km te rijden. Snelladen is mogelijk met 50 kW. Thuis kun je de MG ZS EV aan een wallbox plaatsen om ‘m met 7 kW AC in 7 uur vol te laden.
C-segment cross-over
Dat zijn niet de meest indrukwekkende cijfers, maar het gaat in dit geval om het feit dat je een C-segment cross-over rijdt voor aanzienlijk minder geld dan een elektrische B-segment hatchback. Er zijn twee uitvoeringen van de MG ZS EV: de Comfort en de Luxury. Standaard heb je al voldoende luxe items als adaptieve cruise control, Lane Assist, parkeersensoren achter, Apple CarPlay en 16” lichtmetaal. Voor 2.000 euro meer heb je een panoramadak, stoelverwarming, Blind Spot Monitor, achteruitrijcamera en parkeersensoren voor, betere geluidsinstallatie en een regensensor.
Aantrekkelijk
Het is juist de prijs die de MG ZS EV zo aantrekkelijk maakt voor ons Nederlanders. Ondanks dat er slechts twee vestigingen van Van Mossel zijn die deze auto verkopen, zijn ze er redelijk druk mee geweest. In het eerste jaar (2019) werden er meer dan 1.000 exemplaren van verkocht. Ook in 2020 vond de Chinese elektrische cross-over gretig aftrek.
Artikelen MG ZS EV
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de MG ZS EV.