De MG Marvel R is een Chinese superheld met sprintvermogen
Het merk MG is niet meer wat het geweest is. Nu is dat eigenlijk altijd het geval geweest. Het was tot de Tweede Wereldoorlog nog een vooraanstaand merk. Na de tweede wereldoorlog richt men zich voornamelijk op sportwagens en met succes. De MGA en MGB waren bijna 30 jaar achter elkaar erg populair. Het prototype Britse sportwagen.
In de jaren ’80 werd de badge MG gebruikt voor snelle Rovers en Austins. Denk aan de MG Maestro (waaronder de heftige 6R4) en de Montego en Maestro. Vervolgens stierf het merk een stille dood totdat het begin jaren ’90 weer even tot leven geblazen werd middels de MG RV8. Vervolgens stierf het merk weer om een paar terug te keren met de MG F, een kleine sportwagen. Onder leiding van de Phoenix Group (die MG en Rover over nam voor 10 pond) werd MG andermaal gebruikt voor de snelle uitvoeringen van de bekende Rovers.
Crossovers
Kortom, de MG badge komt en gaat. Nadat het merk in 2006 werd overgenomen door SAIC uit China, hoorden we er een hele tijd niets van. Er kwamen nieuwe modellen bij, maar dat waren generieke auto’s met een MG-badge. Sommige daarvan werden wel in Engeland verkocht, maar in Nederland mochten we het zonder MG’s doen. Tot 2019, toen maakte het merk een revival met de MG ZS EV, een compacte elektrische crossover van het formaatje Peugeot 2008. Later komt daar de MG EHS bij, een medium crossover van het formaat Ford Kuga. Deze heeft een plug-in hybride aandrijving.
Introductie MG Marvel R
In 2021 komt daar de MG Marvel R bij. Dit is een nog grotere crossover, ongeveer van het formaat Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV. De basis voor de MG Marvel R is een Roewe. Roewe is geen onbekende in combinatie met MG. Roewe is namelijk de ‘opvolger’ van Rover met een soortgelijk logo. De MG-modellen zijn wat sportiever, de Roewe is iets chiquer. De Roewe Marvel X komt in 2017 op de markt in China, niet in Nederland. De auto maakt zijn debuut als ‘Vision E’-concept. Het productiemodel komt in 2018 op de markt. De Marvel X is een elektrische crossover die enkel en alleen met elektrische aandrijving wordt gebouwd. Men kan kiezen uit een versie met één of twee motoren en achter- of vierwielaandrijving. De motoren bevinden zich op de assen.
De Roewe Marvel R wordt in 2020 voorgesteld. Het is een doorontwikkeling van de Marvel X. Een groot verschil is dat de Marvel R er meer uitziet als een elektrische auto. Dat komt met name door het front. Bij de Marvel X is er een grille, waardoor de auto er uitziet als een crossover met conventionele aandrijflijn. Bij de Roewe Marvel R is alles gestroomlijnd en strak.
Geen Roewe
De auto komt ook naar Nederland. Omdat wij geen Roewe kennen meer hier en de naam behoorlijk belegen is, wordt de auto verkocht onder de naam MG. De neus wijkt licht af, en de achterzijde is bijna identiek aan de Roewe versie.
In Nederland is de auto in twee smaakjes leverbaar. Er is een MG Marvel R Luxury en een Marvel R Performance. Normaal gesproken zou een prijsverschil te verklaren zijn aan de uitrusting. Bij MG is dit echter niet het geval. Ja, het prijsverschil is klein, maar het verschil in auto is heel erg groot. De Luxury is voorzien van een enkele elektromotor op de achteras. Deze is goed voor 180 pk en 410 Nm. Dat is op zich wel conform de klasse. De prestaties zijn dat eveneens. De 0-100 km/u-sprint duurt 7,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Belangrijker is natuurlijk de actieradius. De 70 kWh-batterij is goed voor zo’n 400 km aan range. Snelladen kan tot 125 kW.
MG Marvel R Performance
De MG Marvel R Performance doet er een flinke schep bovenop. Deze versie kost 4.500 euro meer (net iets meer dan 50 mille). Deze versie heeft niet één, maar twee elektromotoren. Deze zijn gezamenlijk goed voor 288 pk aan vermogen en 665 Nm aan koppel. Dit heeft bijzonder veel invloed op de prestaties. Gek genoeg niet op de topsnelheid, want die is 200 km/u. De standaardsprint is maar liefst drie tellen sneller dan de gewone versie: 4,9 seconden!
Het is niet allemaal hosanna, want de Performance is wel een stukje zwaarder, alhoewel dat voor de MRB niet uitmaakte. Ten tijde van de introductie van de auto werd er geen motorrijtuigenbelasting geheven op elektrische auto’s. Een ander nadeel is de actieradius. Het pakket qua accu’s is namelijk de zelfde, dus de range is ietsje minder. Op een volle lading kun je zo’n 370 km halen en dan moet je niet telkens aanspraak maken op die 288 pk.
Meer artikelen over de MG Marvel R
Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder op Autoblog over de MG Marvel R zijn verschenen.