De MG EHS is de milieuvriendelijke én snelle HS.
Het merk MG heeft al meerdere keren een comeback gemaakt. Het werd ooit in 1930 opgericht (Morris Garages) door Cecil Kimber. Het merk maakte furore als sportwagen fabrikant. Voor de tweede Wereldoorlog werden er met de SA, VA en WA-modellen ook sedans, stationwagons en coupé’s gebouwd. Na de Tweede Wereldoorlog waren het enkel sportwagens op de MG Magnette na. De MGA en MGB verwierven een legendarische status. De MBG werd tot 1980 gebouwd. Daarna werd de MG-badge te pas en te onpas gebruikt. In de jaren ’80 voor snelle versies van bekende Rovers en Austins. Denk aan de MG Maestro, Maestro en Montego.
In de jaren ’90 keert de MG RV8 terug, een roadster dat in principe niets meer is dan een opgewarmde MG B met een 3.9 V8 motor. De echte MG is de nieuwe MG F, die in 1995 verschijnt. Deze compacte sportwagen met middenmotor is klein, stijlvol, betaalbaar en rijdt uit de kunst. Aan het begin van het nieuwe millennium wordt de naam MG weer gebruikt voor snelle versies van de Rover 25, 45 en 75. Kortom, MG is een bekende naam, maar het kon van alles zijn.
MG HS
De MG ZS was een groot succes. Na 2006 werd MG overgenomen door het Chinese SAIC. Die gingen er met de naam en badge vandoor. In China werden er de nodige auto’s gebouwd en verkocht met de MG badge, maar die zagen in Nederland nooit het levenslicht. De MG ZS EV kwam echter wel. In de tussentijd leerde SAIC hoe goed auto’s te moeten bouwen voor de Europese markt. In het geval van de MG ZS EV speelde de bijtelling ook heel erg mee. De auto was zelfs een klein succesje te noemen in Nederland. De MG HS kwam later naar Nederland toe, maar is stiekem een oudere auto.
De MG ZS EV is in Nederland weliswaar altijd elektrisch, maar de basis is de reguliere ZS die wel met benzinemotor verkrijgbaar is. De MG HS (modelcode AS23) is ook een normale MG. Ook deze auto wordt door SAIC gebouwd en verkocht met de MG badge. De MG HS beleeft zijn premiere eigenlijk als MG X-Motion Concept op de Beijing Motor Show in 2018. De auto gaat later in productie als MG HS.
Afmetingen MG EHS
De MG HS is een maatje groter dan de ZS, maar het is nog altijd geen Cullinan of Range Rover. De lengte is 4,57 meter, de breedte is 1,87 meter en de hoogte 1,66 meter. De wielbasis is 2,72 lang. Daarmee is het een keurige middenklasse crossover die het met auto’s als de Ford Kuga PHEV moet concurreren.
De HS komt er in diverse smaakjes. Er is een 1.5 Turbo viercilinder, een 2.0 Turbo viercilinder en een hybride. Die laatste combineert een 1.5 Turbo viercilinder met een elektromotor. De 1.5 levert 162 pk en 250 Nm. De elektromotor weet 122 pk en 230 Nm op te wekken. Het systeemvermogen is 258 pk (190 kW) en het systeemkoppel is 370 Nm. Je kunt de warden van de elektromotor en verbrandingsmotor niet bij elkaar optellen. De waarden worden namelijk geleverd op verschillende momenten in het toerenbereik. Zo levert de elektromotor direct zijn maximale koppel, terwijl de benzinemotor daar flink wat toeren voor moet draaien.
Prestatie MG EHS
Qua prestaties is de MG EHS vrij vlot. De voorwielaandrijver (er is geen AWD-versie van de MG EHS) gaat in 6,9 seconden naar de 100 km/u. De maximum snelheid is begrensd op 190 km/u. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket van 16,6 kWh. Hierdoor is het mogelijk om iets meer dan 50 km (52 km om precies te zijn) volledig elektrisch te rijden. Het gemiddelde verbruik geeft precies aan waarom alleen de MG EHS leverbaar is in Nederland. Volgens de WLTP is het namelijk mogelijk 1 op 55,6 te rijden. Uiteraard is dat een zuiver theoretische waarde, maar de BPM-afdracht is op basis van de CO2-uitstoot, die dan 43 gram per kilometer bedraagt. Er zit zo’n 400 euro aan BPM op. Veel prijspakkers zijn voorzien van oude techniek (en dus een hoge CO2-uitstoot) waardoor ze bij voorbaat kansloos zijn in Nederland.
Prijzen en verkopen
In Nederland zijn er twee smaakjes. De EHS Comfort en de EHS Luxury. Bijzonder is dat je de Comfort al voor minder dan 34.990 euro op de inrit in je Vinexwijk hebt staan. De Luxury is 2 mille duurder. De Luxury heeft items als een panoramadak, lederen bekleding en LED-koplampen om net even wat meer schwung te geven. In Nederland is de auto een heel beperkt succes. Er worden er in 2021 meer dan 220 van verkocht. Gezien het type auto en het feit dat EHS geen verdere fiscale voordelen geniet, is het geen verkeerd aantal.