De MG 5 Electric is de eerste elektrische auto voor Jan Modaal.
Een elektrische auto ontwikkelen kost een hele hoop geld. Logisch dus dat automerken kiezen voor het meest lucratieve segment dat er is: dat van de premium crossover. In dit segment valt er veel geld te verdienen dankzij de grote marges en de flinke aantallen. Daarnaast is de crossover, in tegenstelling tot een stationwagon, sedan of hatchback – wereldwijd heel erg gewild.
Inhoudsopgave
Vandaar dat veel van de nieuwe elektrische auto’s een crossover zijn. Een bijkomend voordeel is dat je het accupakket eenvoudig kunt wegwerken. Heel erg leuk allemaal, die crossover-EV’s, maar lang niet iedereen wil een crossover. Daarbij hoeft het ook zeker niet premium voor iedereen te zijn. Waar voor je geld is altijd welkom. Daarvoor ben je bij de Chinese merken aan het juiste adres. Ondanks dat MG Britser is dan Marmite met een kop thee met warme melk, is de MG al jarenlang in handen van het Chinese SAIC Motor. Zij maken een enorm aantal auto’s waaronder de MG 5.
MG is eigenlijk een Rover
Je kan deze serie auto’s het beste zien als de opvolger van de Rover 45: een keurige C segment auto. De MG 5 Concept debuteert op de Shanghai Motor Show in 2022. De auto doet wat denken aan de Fiat Bravo qua styling, maar heeft daar verder niets mee te maken. Ondanks dat de concept al vrij braaf is, kan het nog veel erger.
De productieversie van de eerste generatie MG 5 (AP12 genaamd) arriveert in 2012 en geeft een nieuwe betekenis aan het woord saai. Er is niet zoveel mis mee dan dat het gewoon een heel erg braaf autootje is. De 4.3 meter lange hatchback wordt in Thailand gebouwd, de sedan-versie (MG GT genaamd, zo mogelijk nog slaapverwekkender) komt uit China.
Tweede generatie
In 2020 verschijnt de MG 5, een geheel nieuwe versie. Wellicht dat het aan de gele introductiekleur ligt, maar het is een zeer sportief gelijnde hatchback die stylingelementen leent van Mazda, Hyundai, Cadillac en Mercedes-Benz. Maar eerlijk is eerlijk, het totaalplaatje ziet er best gaaf uit. Goed nieuws voor ons Nederlanders, deze generatie komt ook naar Nederland toe! Helaas gaat het enkel en alleen om de naam. De Roewe (verbastering van Rover) i5 staat namelijk model voor de MG 5 voor Europa en die is nogal erg saai.
In 2020 arriveert het model in het Verenigd Koninkrijk. Wij Nederlanders moeten nog eventjes wachten. In februari 2022 staat ‘ie bij ons in de showrooms. De MG ZS EV was een bescheiden succesje dankzij de lage prijs en de gunstige bijtelling. De MG 5 heeft niet het voordeel van de lage bijtelling, althans niet in de mate. Maar met een vanafprijs van 35 mille heb je niet veel te klagen.
MG 5 Electric
De MG 5 Electric is een C-segment stationwagon waarin in Nederland dus geen hatchback- of sedanversie van is. Het apparaat is 4,60 meter lang, 1,82 meter breed, 1,55 meter hoog en die wielbasis is 2,66 meter. Dat laatste is niet enorm voor dit segment. Aan de zijkant van de auto zie je ook dat de wielen vrij dicht op elkaar zitten. Voor een stationwagon in dit segment is de auto overigens niet enorm ruim. De bagageruimte is 479 liter (met de achterbank omhoog) of 1.267 liter (met de achterbank neergeklapt). Een beetje Focus of Astra stationwagon is flink groter.
Maar de MG 5 koop je maar vanwege een reden: hij is elektrisch! Het is de eerste elektrische stationwagon in Nederland en het is een van de eerste ‘normale’ C-segment auto’s. Er zijn vier uitvoeringen te verkrijgen. De eerste is de Standard Range Comfort. Dan heb je kleine batterij en het eenvoudige uitrustingsniveau. Een stapje hoger staat de Standard Range Luxury. Deze heeft dezelfde batterij, maar een luxere uitrusting zoals elektrische bedienbare stoelen en lederen bekleding.
Techniek MG 5 Electric
Qua techniek heb je een elektromotor met 177 pk en 280 Nm. Het accupakket is 50,3 kWh groot. Op een volle accu haal je 320 km. Dan is er ook een versie met een grotere 61,1 kWh-batterij. Dan heeft de elektromotor ‘slechts’ 156 pk, minder dus. Het koppel blijft met 280 Nm gelijk. Met de grotere accu kun je ook verder komen: 400 km. Qua prestaties maakt het volgens MG allemaal niets uit. De MG 5 – ongeacht de uitvoering – in 8,3 seconden naar de 100 km/u en haalt 185 km/u.
Opladen is wel een dingetje voor alle uitvoeringen. Je kan ‘m aan de stekker thuis hangen en dan laadt ‘ie maximaal 11 kWh, nog vrij gangbaar. Het snelladen is wel een dingetje, want dat kan met maximaal 50 kWh. Dat betekent van bijna leeg naar bijna vol (maximaal 80%) in een uur doet en dat is niet een getal waarmee je anno 2022 geconfronteerd wil worden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de MG 5 Electric.