De MG 4 Electric is niet spannend qua auto, maar wel qua potentie.
Elektrische auto’s bouwen is een dure aangelegenheid. Waar fabrikanten normaal gesproken bestaande techniek kunnen doorontwikkelen, moeten ze nu opnieuw beginnen. In veel gevallen kiest men ervoor om een marktsegment te kiezen met grote marges en afzetmogelijkheden. Ergo: alle premium merken bieden vooral elektrische crossovers aan in het luxere segment.
De Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Mercedes EQS, BMW iX3: de lijst is eindeloos. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die de massa proberen te bedienen. De Volkswagen ID3 is niet het enorme succes waarop men hoopte. Wellicht dat de ID4 alsnog veel te bijzonder is.
MG 4 Electric
Het is een beetje een vreemd compliment, maar de MG4 EV is niet heel erg bijzonder. Natuurlijk, de styling met de ietwat kleine wieltjes en het MPV-esque koetswerk is niet helemaal marktconform, maar het is een normaal type auto. De MG4 Electric is dan ook ontwikkeld met Europa in het achterhoofd. De auto heet in thuisland China overigens de MG Mulan.
Net als de ID3 is de MG4 EV helemaal vanaf het ventieldopje ontwikkeld als elektrische auto. De auto staat op het Modular Scalable Platform (MSP) van SAIC. Dit platform (dat men in China ‘Nebula-platform’ noemt) is enkel en alleen voor elektrische auto’s. Dit heeft grote voordelen van de packaging van de auto. Denk aan een batterij die zo laag mogelijk is gepositioneerd en op recies tussen de wielen in voor een optimale gewichtsverdeling. Volgens MG is deze 50-50. Het is niet alleen de verdeling, maar dat de meeste massa tussen de wielen zit.
Accupakket
Het batterijpakket is voor veel elektrische auto’s een achilleshiel. Vanwege de lage energiedichtheid, heb je een enorm grote accu nodig voor een klein beetje rijbereik. Accu’s zijn enorm groot en enorm zwaar. Daar hebben ze MG werk van gemaakt met hun zogenaamde ‘One Pack’-accupakket. Deze is 11 centimeter hoog in het geval van de meest eenvoudige versie Omdat deze dunner en smaller is, is deze ook lichter en is er meer ruimte over voor het interieur.
De MG 4 Electric is een typische C-segment auto qua afmetingen. De auto is 4,29 meter lang, 1,84 meter breed en 1,51 meter hoog. De wielbasis is een redelijk vorstelijke 2,71 meter. Vanwege de compacte accu valt het gewicht enigszins mee. Dat begint vanaf zo’n 1.650 kilogram. Strikt genomen extreem zwaar voor dit segment. Maar het vermogen van 170 pk voor de instapper is ook best veel voor dit segment. Omdat het koppel bij een elektrische auto direct beschikbaar is en het zwaartepunt vrij laag ligt, ondervindt je niet direct hinder van de auto.
Prijs MG 4 Electric
Het accupakket meet 51 kWh. Dat is niet direct extreem veel. Nu laat een fabrikant als Tesla zien dat je met efficiency ook veel kunt winnen. Anders moet je alleen maar grotere batterijen meenemen die ook nog eens veel wegen, wat weer slecht is voor de efficiency. Volgens de WLTP is het mogelijk om zo’n 350 km op de accu af te leggen. De prestaties zijn alleraardigst voor een instapper: van 0-100 km/u duurt 7,7 seconden. De accu volgooien kan maximaal met 117 kW. Dat zijn niet extreem bijzondere specificaties, maar als je de prijs van minder dan 30 mille in het achterhoofd houdt, is het een topaanbieding. Veel kleinere, kalere en tragere B-segment hatchbacks zijn aanzienlijk duurder.
Snelladen
Mocht je verder willen komen op een accu, dan is het dat mogelijk. De MG 4 Comfort en MG 4 Electric hebben een 64 kWh-batterij. Daarmee kun je in de Comfort-versie 450 km halen. De Luxury haalt alsnog 435 km, wellicht vanwege grotere wielen of iets meer luxe voorzieningen die energie verbruiken.
De Comfort- en Luxury-uitvoeringen zijn weliswaar voorzien van een snellere motor (met 204 pk), maar deze zijn niet sneller dan de basis-uitvoering. Van 0-100 km/u sprinten duurt langer met 7,9 tellen! De topsnelheid voor alle modellen is begrensd op 160 km/u. Dan nog even het laden van de accu’s. 800V is namelijk mogelijk, waardoor je binnen 5 minuten meer dan 200 km erbij kunt laden. Heb je een batterij met 400V-technologie, dan kun je alsnog 100 km bijladen in 5 minuten. Van bijna leeg naar 80% duurt 30 minuten.
Het wordt nog beter, want tot nu toe zijn alle MG 4 Electrics uitgerust met en elektromotor op de achteras. Later volgt nog een versie met twee motoren, eentje op de vooras en een op de achteras. Deze versie heeft 449 pk en een 64 kWh-batterij. Ook hier is MG zo flauw om ‘m te begrenzen op 160 km/u. Maar je haalt die snelheid wel heel erg snel. Al in 3,8 seconden zit je namelijk op de 100 km/u! Dat is ongekend snel voor een auto uit het C-segment.
Meer lezen?
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de MG 4 Electric.