De Mercedes-Maybach GLS is de meest luxe SUV van Das Haus.
Bij Mercedes hadden ze niet direct door hoe ze het Maybach-merk konden gaan voeren. In eerste instantie hadden ze als idee om een auto boven de S-Klasse te bouwen, de Mercedes-Benz Maybach. Die auto werd uiteindelijk de Maybach 57 (en 62), dat dan weer niet een enorm succes was. Ten eerste was de Rolls-Royce Phantom veel prestigieuzer en specialer, terwijl de Mercedes-Benz S-Klasse ook beter en beter werd. Daarom stopte Maybach Manufaktur als merk van Daimler en ging het verder als een soort sublabel: Mercedes-Maybach. In principe is dit ook logisch. Het is op deze wijze de luxueuze tegenhanger van het sportieve Mercedes-AMG.
Inhoudsopgave
Luxe SUV’s: Ultimate Luxury
Het voordeel is dat het in principe op elk model toepasbaar is. Zo ook op de SUV’s van het merk. Dat is meteen een gouden zet voor Mercedes, want luxe SUV’s zijn immers niet aan te slepen. Kijk maar auto’s als de Bentley Bentayga, Range Rover en de Rolls-Royce Cullinan. In 2018 toont Mercedes de Maybach Ultimate Luxury. Dat is een SUV in sedan vorm met een split window. In combinatie met het vele chroom en de knalrode lak is het geen bescheiden auto. Nu was de premiere op de Beijing Motor Show in China, waar ze een opvallende auto wel kunnen waarderen.
De Ultimate Luxury gaat zelf niet direct in productie. Het is een voorbode op de Mercedes-Maybach GLS, de ultra luxe variant van de Mercedes-Benz GLS. Nu is de GLS van zichzelf al niet echt een spartaanse automobiel. Op de Guangzhou International Motor Show in 2019 maakt de auto zijn wereldpremière voor het grote publiek, nog vlak voordat de coronacrisis uitbreekt.
Mercedes-Maybach GLS productie
De productieversie is de Mercedes-Maybach GLS 600. Deze komt in 2020 ook in Nederland op de markt. Het is de duurste versie van de GLS, nog duurder dan de Mercedes-AMG GLS 63. Voor beide auto’s is de basis de Mercedes-Benz GLS 580. De GLS 600 heeft echter de motor uit de GLS63 AMG, maar dat ietsje teruggetuned. Voor de context, een GLS580 heeft een 4.0 V8 met 489 pk en 700 Nm. In de GLS 63 AMG zit een sterkere variant van die motor met 612 pk en 850 Nm. In de Mercedes-Maybach GLS heeft de 4.0 motor 557 pk en 730 Nm. Uiteraard heeft ook de meest luxe GLS een negentraps automaat (de 9G-Tronic) en vierwielaandrijving (4Matic).
Prestaties Mercedes-Maybach GLS
Qua snelheid heb je weinig te klagen in de GLS 600, want in 4,9 seconden knal je in alle comfort en luxe naar de 100 km/u. De topsnelheid is een begrensde 250 km/u. Qua verbruik moet je er niet al te veel bij voorstellen. Een grote, zware en luxe SUV met een 4.0 V8 met twee turbo’s zal nooit zuinig worden. Volgens Mercedes is 1 op 7,6 mogelijk. Omdat de CO2-uitstoot zo hoog is, betaal je een hele hoop BPM-boete over het aanschafbedrag. De BTW bedraag meer dan 30.000 euro en de BPM is ruim 77.000 euro. Voor de volledigheid, de Mercedes-Maybach kost meer dan 250 mille in Nederland. Daarmee is het de duurst mogelijke GLS, zelfs de AMG-versie is goedkoper.
Visueel onderscheid
De Maybach versie onderscheidt zich in visueel opzicht flink van de gewone GLS. Het formaat helpt al voor de nodige visuele présence. Er is echter behoorlijk wat aan gedaan om de auto een unieke uitstraling te geven. De chromen onderzijde die een een soort bullbar simuleert, de kippengaas-grille onderin met daarboven een eiersnijder-grille bovenin. Dan zijn er zwaar verchroomde raam- en deurstijlen, chromen dakrails en instaplijsten.
Als klap op de vuurpijl is daar ook nog eens de two-tone lak en natuurlijk de gigantische verchroomde wielen. Het is dus echt de aankleding die anders is, het is verder gewoon een GLS. Een Cullinan wijkt veel meer af van een BMW X7 en een Bentayga veel meer van een Audi Q7. Die tweekleurige lak is overigens niet standaard, daar betaal je namelijk meer dan 21.000 euro voor. Die 23 inch wielen die je o alle persfoto’s ziet? Die kosten meer dan 7.000 euro.
MANUFAKTUR
In het interieur kun je de auto helemaal samenstellen zoals je wil. Natuurlijk, dat kan bij de gewone Benz en AMG versies van de GLS ook, maar in de Maybach gaat het net wat verder. Standaard krijg je wel nappaleder, maar alleen de kleur zwart. Optioneel kun je kiezen voor Mahoniebruin. Maar eigenlijk wil je het uitgebreide MANUFAKTUR lederpakket, waardoor je ineens 40.000 euro verder bent. Dan vallen de kosten voor de twee individuele stoelen achterin voor 5.000 euro reuze mee. Sowieso, mensen die kiezen voor dit soort auto’s weten van te voren vast wel hoe hard het gaat met opties. Sterker nog, op de markten waar dit soort auto’s relatief populair zijn, is het juist een pre om te laten zijn dat je het heel erg goed hebt, financieel gezien. In dat opzicht slaagt de Mercedes-Maybach GLS580 met vlag en wimpel.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Maybach GLS.